Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Ryckig gång "obelastat" på t4 2.5

• Ryckig gång "obelastat" på t4 2.5

Publicerad av ola-h på 3 juli, 2006 vid 17:18

Min t4 2.5 bensin går vanligen som en klocka, men häromdgen började den rycka när man släpper upp gasen (men inte kopplingen) och gå allmänt inte helt bra på låga varv (såtillvida man inte gasar hårt från låga varv, då funkar den fint). Tomgången är annars OK.

Jag har för mig att jag hade liknande tendenser en annan gång, men att det antingen försvann av sig själv eller i samband med ett verkstadsbesök (där tomgångsmotorn ev kan ha rengjorts – minnet sviker).

Så:

1. finns det en tomgångsmotor på t4 2.5?
    2. var sitter den och hur gör man rent den?
    3. kan detta vara felet?
    4. vad är det annars?

ola-h svarade 18 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • mats_o

Medlem
    3 juli, 2006 vid 17:57

Jag hade liknande problem som var grymt irriterande och svårt att felsöka på min 80-talare en gång. Då visade det sig vara bränslepumpen vars membran börjat spricka och ge ojämn bränsletillförsel. Nu är det ju en mekanisk pump på åttitalaren, på din vet jag inte men det kan vara värt att ha i åtanke iallafall.
    En kul händelse i samband med felet var att vi tvingades stanna två dagar på Fehrman under deras korvfestival i väntan på ny pump – riktigt goda korvar där 😉

• tabi

Medlem
    3 juli, 2006 vid 19:50

Tänkte oxå bränslepump/filter…
    Men frågan e om den inte borde gå ojämnt oftare än när man släpper på gasen då?

Bara en tanke…. 🙂

• mag

Medlem
    3 juli, 2006 vid 20:05

Jag håller med! Det låter som stopp i bränsletillförsel, bränslefilter eller kass pump. Börja byta filtret, det är enklast och billigast.
    /Magnus

• ola-h

Medlem
    3 juli, 2006 vid 21:19

Möjligen är det bränslepump eller filter, men när jag haft den sortens problem på andra bilar (eller denna) har det yttrat sig annorlunda, så därför är inte det min första gissning. Efter att ha letat i minnet och sedan här så hittade jag en gammal tråd från Ola P ( http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=37874 ) som hade ett liknande fel där det spekulerades runt en gasspjällspotensiometer.

• ola_p

Medlem
    4 juli, 2006 vid 22:14

Och i det fallet var det just gasspjälsspotentiometern som behövde bytas. Samt att det sprakade lite om diverse kablar till tändningen, som gjorde den nästan omöjlig att starta, den ojämna gången var dock gasspjälsspotentiometern, testa att byta den.

• karapp

Medlem
    19 juli, 2006 vid 12:56

ja prova med gasspjällspotensiometern…

hade liknande problem på min och det försvann när jag bytte den.

Går den dåligt både kall som varm?

Bränslefilter å pump bode de ju inte va, då borde problemen komma vid
    fullgas

• ola-h

Medlem
    20 juli, 2006 vid 08:02

Uppsummering:

Jag bytte gasspjällspotentiometern och var då för övrigt tvungen att också byta kablar – varför visste inte säljaren (med en kunnig person berättade senare att det var för kontakterna på den nya var guldplätterade och då skulle kablarna också vara det).

Efter det försvann just den ryckigheten jag beskrev ovan, men bussen gick för övrigt som skit. Knappt körbar, faktiskt. En granne hade som tur var en extremt kunnig bekant och vi lyckade studsa dit med bussen. Han lyssnade lite, kollade några lödningar i ”box 3” bland säkringarna och gick sedan på temperaturgivaren. När har drog ur den kontakten gick bussen bättre.

Nu kom den intressanta biten. Genom att sätta i och dra ur temperaturgivarkontakten några gånger, starta med den ur och köra 10s och sedan sätta i den etc, så gjorde bilen någon slags automatinställning (om jag fattade det rätt). I alla fall gick den plötsligt som en klocka efteråt.

Killen hörde visserligen på motorn att även lambdasonden behövde bytas, men det blir en senare affär (den går lite fett nu och över tid så tjänar man säkert in vad en lambdasond kostar).

För övrigt nämnde killen att detta trick bör göras när man bytt någon av elektronikgrejorna i bussen. När man ställer tomgången gör man på liknande sätt och man skruvar på tomgångsskruven tills det att tomgången är densamma med tempgivarsladden i och ur.

För mig var detta lite som magi. Bussen tog sig knappt fram den kilometer det var till mekarkillens hus och gick perfekt därifrån och det enda som gjorts var att ta ur och sätta i en sladd.

• svenne

Medlem
    20 juli, 2006 vid 08:35

Tänk så enkelt det kan va ibland! 🙂
    Nyare elboxar är ”självlärande” och anpassar sig efter rådande förhållanden, men ibland blir det fel. Har du mixtrat med etanol på sistone?
    Om du har gjort det och nu kör med bensin igen så kan det vara därför det går för fett och det behöver inte alls vara fel på lambdan, vilket jag har lite svårt att tro att någon kan höra – om den inte funkar alls alltså.

• ola-h

Medlem
    20 juli, 2006 vid 09:00

Nej, har inte mixtrat med etanol. Det var väl inte bara hörseln som spelade in förresten, han kollade på avgaserna också (en ren visuell inspektion, ingen mätning eller så). Jag fick inte intrycket att lambdan var helt körd, snarare att han trodde den inte riktigt var helt 100%. Han sa också att det möjligen kunde vara en lite taskig jord till avgasröret från motorn. Hur som helst tänker jag köra lite med den nu och se hur det är med bensinförbrukningen. Om den går ner till normalnivå lär jag inte lägga dyra slanatar på en ny lambda.

Tack för hjälpen alla som varit med och tipsat.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Ryckig gång "obelastat" på t4 2.5

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.