Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Ryggskott!
-
Ryggskott!
Publicerad av Johan!! på 28 juni, 2004 vid 21:13Efter en riktig kanondag i stockholm förra söndagen så har jag fått så in i helvetes ont i ryggen.
Den dagen var det första turen med min nya midjesele som jag dessutom tyckte var kanonskön.
Innan har jag alltid seglat med sittsele och har aldrig haft problem med ryggen.Då är frågan varför jag fick ont? Är det selen som är felkonstruerad eller är det jag som har fel teknik för midjesele?
Vad har ni för erfarenheter? Är det vanligt med ryggskott inom vindsurfing?
Minst 3 veckor sa doktorn att jag får hålla mig ifrån brädan! Man får trösta sig med att det inte är en särskilt blåsig årstid.//Johan
anonym-anvandare svarade 20 år, 5 månader sedan 10 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
Trist, du har säkert använt muskler som du inte visste fanns, dessa har blivit lite överansträngda och en liten inflammation har dykit upp.
Tips… Ligg på rygg när du sover, utan kudde.
Vila ryggen genom att lägga dej på rygg och lägg upp vaderna på en stol… Liggande stolen fast tvärt om..
När det börjar släppa så ta å gå lite promenader. Senare gärna i lite kuperad terräng.
Och se för bövelen till att få mycket massage!!Selen tror jag inte det är fel på. Det var nog bara masken som fick flytta runt lite i ryggen 😉
-
Själva seglingen har jag aldrig haft problem med däremot kan det bli dumma lyft när man bär brädan och seglet ihop. Det tog ett tag innan jag insåg detta men dom gånger jag fått ont i ryggen är dom gånger jag burit segel och bräda ihop och jag försöker oftast undvika detta nu. Midjesele tror jag inte är värre för ryggen än sittsele, snarare tvärtom. Med midjesele så tycker jag man har rakare armar och hänger ut mer med kroppen, ryggen får då det lättare jmf med sittsele där man nog kröker en hel del på ryggen särskilt om man har lite för långa hängsele linor.
-
Då är man inte ensam alltså, drog på mig ett rejält ryggskott en blåsig dag för 3 veckor sedan och är fortfarande inte 100% bra i ryggen. Jag har alltid kört med midjesele pga ökad rörelsefrihet mm men det var nog inte därför jag fick problem, kände att det hände något skumt i nederdelen av ryggen i ett vulcanoupphopp och efteråt var jag helt körd i ryggen. Kunde varken bära upp grejerna själv eller rigga ner, var halvt invalidiserad i flera dagar.
Jag har iofs fått ryggskott tidigare, då av andra anledningar än vindsurfing men har varit helt bra i ryggen tiden däremellan.
En sak är säker, det är riktigt sugigt att ha problem med ryggen, som 23-åring undrar man hur detta ska gå.
Kiropraktik hjälper men det tar tid innan man blir helt bra och det är ingen idé att försöka vindsurfa innan dess, iaf jag tycker inte det ger något om man inte kan satsa fullt.
Hade varit schysst om fler med erfarenheter av ryggproblem av detta slag ville dela med sig av sina erfarenheter och kanske komma med lite tips på hur man kan undvika och förebygga ryggskott, vindsurfing är nämligen inte något jag tänker lägga på hyllan för mindre än att ryggen går av./Fredrik
-
Svar till:
…Hade varit schysst om fler med erfarenheter av ryggproblem av detta slag ville dela med sig av sina erfarenheter och kanske komma med lite tips på hur man kan undvika och förebygga ryggskott…
[/ QUOTE ]
Detta är ett ganska ‘stort’ ämne, men msgboard anpassade tips följer.(annars blir det avhandling..)
Om ni kollar på era lokala gym så har det senaste halvåret dykt upp nåt som kallas “core-training” eller liknande.
Detta är nästa trend i fitness branschen men är absolut inget nytt.Allt för många förväxlar konceptet med “mag-träning” men det är stor skillnad eftersom man här bör lägga fokus på djupt liggande muskler.
På svenska heter det bålstabilitets träning och går, enkelt uttryckt, ut på att stärka bålmuskulaturen samt etablera en god kroppsposition/hållning.
En väldigt bra, och ganska ny, bok på ämnet är “Bålstabilitet;Fakta och övningar på balansboll” av Elphinston/Pook som finns på SISU Idrottsböckers eget förlag.
Den är en väl formulerad inkörsport.
Lycka till.
/kaninfaan
-
I have had back problems earlier too…
What I systematically do now is to warm up before going out WSurfing. This takes 5-10 min (which is annoying when one is eager to WSurf). After a WSurf session, I do some stretching for 5-10 min also.
Another thing to do is to train your back/abdominal muscles at the gym regularly.
DocMaboule
PS: I have a NeilPryde “anatomic” harness, of which the purpose is to distribute the efforts on a larger surface…
-
Besökte själv naprapaten för 3 veckor sedan. Oftast e det muskeln som krampar och drar i ryggraden som i sin tur gör att muskeln krampar ännu mer.
bästa sätt är att förebygga med ryggträning, uppvärmning innan surfet + att stretcha “skinkmuskeln” som sitter i direkt koplling till ryggmuskeln. -
Har gått tillbaka till sittsele efter rygproblem
för mig funkar det mycket bättre har även hört att flera
har samma erfarenhet vid ryggproblem./wille plana
-
Hej!
Stretcha hamstrings, quadriceps, gluteus maximus och höftböjaren morgon och kväll, så slipper du probleman framledes. Ta dessa tips till en sjukgymnast om du inte själv vet hur du ska stretcha.
Mvh Ulf -
hade FET problem med ryggen när jag var 19-25 pga det förbannade gymmet, tränade fel på något sätt. Slutade gymma men problemen var kvar. förra året började jag springa en gång i veckan och köpte en fastare säng, Inga som helst problem senaste året, tidigare kunde jag knappt stå upp efter en surfrunda.
Tror nyckeln till att slippa ryggproblem är hyfsad fysik i övrigt, annars belastar man ryggen för mycket när man surfar, övriga muskler orkar helt enkelt inte med! Ny säng kan åxå göra underverk!
Svårt det där med ryggproblem…. Ibland kan det vara så enkelt som för taskiga magmuskler -> för stor belastning på ryggen. Inte strechat rövmusklerna -> musklerna drar ihop sig och ryggen belastas!
Testa!!
-
I mitt fall är fysiken inte problemet, jag har styrketränat i många år, springer regelbundet samt utövar lite diverse andra sporter när tillfälle ges. Har dessutom tränat just bålen ordentligt. Det känns snarare som om jag har lyckats felbelasta ryggen ordentligt en gång och på så sätt sabbat ryggen. Vad vet jag. Det konstiga är att min rygg har känts helt bra mellan ryggskotten – som verkar kunna komma av allt från en så vanlig rörelse som att bara böja på ryggen till mer avancerade vindsurfingrörelser med freestylebetoning – och det har gått flera år mellan mitt första och mitt nuvarande ryggskott.
Det verkar hur som helst vettigt att värma upp och stretcha före surf, något som jag i princip aldrig gjort då jag alltid varit för stressad ut på vattnet, det kan ju sluta blåsa när som helst.
Dock sitter nog inte mina ryggproblem i musklerna i första hand; kiropraktorn snackade om vakuum mellan ledplattor…öh, låter lite skumt…
Jag kan å andra sidan inte tänka mig att de smärtor jag fick erfara skulle kunna vara helt muskelrelaterade, jag kunde knappt gå i början och i vissa lägen var smärtan outhärdlig. Att surfa kändes ruggit avlägset, nu känns det iaf som den dagen kommer då jag står på brädan igen. Att stretching och uppvärmning ger musklerna bättre förutsättningar att klara påfrestningar av olika slag och därmed minskar risken för ett nytt ryggskott är jag dock med på, som sagt./Fredrik
-
Der verkar ju som att alla kiropraktorer har sina egna teorier..
Men jag kan rekommendera en i Halmstad, Sven Malmborg heter han. Skall vara mkt duktig. Det kan nog vara värt en resa dit kanske?
Har en svärfar som har stora problem med sin rygg. Han har åkt runt till många kiropraktorer på västkusten men går nu enbart till Sven.
-
Jag använder en A.R.T sele som är en sittsele fast med en väldigt hög rygg som består av plast skivor av en typ som finns i motorcykel-ryggskydd. Från ryggdelen går det två band upp över axlarna som man sedan fäster nere i kroken. Den funkar kanon! Det är som att sitta i TV-soffan! Kan segla hur länge som helst i princip. Jag har också lite halvknackig rygg, men med denna sele avlastar man hela ryggen under segling. Rekommenderas varmt för personer med ryggproblem!
Logga in för att svara.