• Publicerad av safesurfer på 23 juni, 2005 vid 20:42

Gammla seglet sprack igår 1,5meter i mitten rutan, vilket var väntat eftersom monofilmen var helt netbruten av uv-ljus. Mot bättre vetande(fattig) så köpte jag idag ett helt nytt segel eftersom jag vill ha ett x-ply segel och inte ett begagnat monofilm segel som tillbringat 4 månader i tropiskt soljus. Det blev ett NP 6,4 excess, men det sved i plånboken. Märkte då jag provriggade att det är risk för att man får veck i filmen då man trär seglet på masten, hur skadliga är sådana små linjer som blir i monofilmen. Har nog inte sett något segel som är helt utan rynkor. En annan fundering; jag har ingen 460mast som rekomenderas men då jag riggar på 430masten så hamnar bommen mitt i de numrerade markeringar som är tryckta på masten vilket jag skulle vilja tolka som att toppen på masten skulle ha okej styvhet. Men är antagligen önsketänkande av mig. Mitt önskan är att klara mig med en bom en mast samt segel 4.2 5.0 6.5 samt brädor 75liter och 95liter. Tror ni att detta är möjligt som en super slimmad uppsättnig som klarar de flesta förhållanden på västkusten. Läste på det nya seglet att man absolut inte fick använda det i vindar som överhuvudtaget överskred 20knop. Gjorde man det gälde inga garantier. Det tycker jag var tråkigt, tur att man slutat lyssna på varningar för länge sedan.

ola_p svarade 19 år, 4 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • ola_p

Medlem
    23 juni, 2005 vid 20:52

NP har helt sinnesjuka garantiundantag.. tongue.gif 20 knop är ju 10 m/s det kan man ju utan problem hålla en 6.4 i, även om 5.3 är mera rätt..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.