Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › S… & Judo-Freddans buss bilder
-
Förklaringar till bilden nedan:
Facken för bädd, brädförvaring, klädförvaring växer fram.
Under bädden får jag in:
1 F2 Compstyle 246
1 F2 Guerilla Wave
5 segel mellan 4.0-6.4
3 master, 370, 400, 430 (ska lägga in en till nu)
2 bommarDet är lite småtrångt men allt går in. Hellre det och jag har en funktionsduglig buss ovanför facken än att fylla hela bussen med utrustning och inte ha ett vettigt ställe att bo på. då blir inte surfresorna så långa och sköna.
Jag bör här lägga till att min flickvän älskar bussen! Hon åker gärna med på surfresor, vilket hon antaglingen inte gjort om jag byggt en transportbuss. Och glad flickvän betyder FLER surfresor 😉Jag tror att facket under är 44cm högt invändigt. Men om jag hade gjort det idag hade jag lagt till 3cm. Men det är en balansgång att sätta tillräckligt låg för att kunna sitta ovanpå bädden med att få plats med alla prylar. Jag skall mäta upp den exakt och meddela er alla.
Jag lägger väldigt sällan grejer ovanpå bädden. Det är under bädden som allt vått hör hemma.
Facken bakom bädden som på bilden byggs är i dag fullt utbyggda, det är dels “nattuksbord” men under det är det idag fack för mastförlängare och mastfötter. Till vänster är det mycket riktigt fenfack. Det finns även verktygsfack etc. Ett par krokar under facken gör att jag hänger in IKEA-kassen med våtdräkten etc.
Ovanför bädden ser ni stommen till klädfacken.
Längst fram är det “garderob” och prylfack.
Bädden har en finurlig grej som jag måste förkalra med fler bilder senare.
Mitt i bädden ser ni en regel rakt över bädden, det är för stabilitet. Jag har byggt allt i finsågat snickerivirke och plywood. Det är för att kunna använda så smäckra konstruktioner som möjligt som dels inte tar plats men som heller inte väger mycket. Jag har limmat ihop en del för att få samverkande och starka konstruktioner.
-
Lite förklaringar till bilden:
Här ser ni facken för matförvaring växa fram på höger sida.
De dubbla baljorna är för disk etc. Alltid bra med två. Jag har inget avlopp utan slänger ut vatten genom dörren.
Pumpen kommer från Biltema.
Numera finns två tioliters dunkar för vatten framför kylväskan som står på golvet längst fram i bilden. De är kopplade till pumpen så klart.
Under baljorna har jag prylar såsom ljus, toapapper, hygienartiklar etc.
Facken där bak som här syns helt utan dörrar förvaras idag massa mat i. Helt fullt! Svinbra då jag har massa torrvaror och konserver – jag behöver aldrig hungra på en surfresa!
Brandsläckaren är ett måste!
-
Nu börjar min bakgrund som seglare synas. Jag har tillbringat många veckor i segelbåtar, och det är därifrån jag fått mycket av idéerna för min inredning.
Här ser ni att ryggstödet kommit på. Det är löstagbart och jag använder det till att bredda sängen med 35cm.
Bakom ryggstödet ryms alla sängkläder. Två duntäcken och en fleecefilt, två-tre kuddar, bäddmadrass och lakan att dra över.
Ovan bädden finns förvaring av kläder. På bilden är det inte monterat, men idag är det ett nät där som gör att grejerna inte far ut. Elastisk lina i toppen av nätet.
På bädden har jag liggunderlag. Inte så tjockt men det isolerar fukten underifrån och det är också bättre för den fukt som bildas då man sover. Det bildas en hel del ovanifrån och jag är alltid noga med att vädra alla sängkläder efter jag sovit för att få bort fukt (gammalt båttrick). Det värsta som finns är att lägga sig på en kall och fuktig madrass.
-
Här är det halvfärdiga förvaringsutrymmet.
Idag är det en garderob med plats för två hängande galgar.
Tre fack för massa annat, perfekta för 12-pack öl 😉
Fack som rymmer campingbord + två fällstolar och en liten pall.Fack för grillen under nosarna på brädorna är idag borttagen pga att jag stoppat in mer utrustning under bädden. Jag fixade en mindre grill och placerade den längre upp i ett annat fack.
Mer bilder kommer senare.
Jag gjorde så att jag köpte in all utrustning jag ville ha med mig, sedan byggde jag runt denna. Det gör att jag har väldigt lite dö-utrymmen i bussen. Allt är måttbyggt.
Köket har jag längst till höger i denna bild. Bakom passageraren. Men dessa bilder är tidigt tagna och det finns inte med. Kommer senare.
Köket hänger på gångjärn och kan svängas ut för att man skall kunna stå ute ock laga mat. En snygg finess som sällan används eftersom det nästan alltid blåser då jag lagar mat…Det var allt för idag!
/Staffan
-
är den lilla hyllan på första bilden speciellt anpassa för fenorna som står på den? praktiskt… hehe
sjukt välplanerad och välbyggd tycker jag det ser ut som.
slänger du in grejerna under sängen eller får dom ligga ovanpå och åka ut när det är bed/funtime? -
ingenting är för fint för staffans fensamling =)
riktigt fin bil, har fått äran att se den live .
funderade på något liknande till min cykelkärra men pappa lät mig inte använda sågen.
-
Hur mycket utrustning får du plats med i ditt bygge Staffan? 2 brädor, 3 segel, 2 master och 1 bom???
-
Klart intressant att se eftersom vi funderar på att modifiera vår inredning! Tyvärr vill jag ha in 3 brädor men jag tror det är att glömma, en bräda får nog ligga på taket när det är långresa med tjejen.
Hur högt är utrymmet under soffan/sängen?
Och hur mycket utrustning får du in där?
Var har du köket, permanent eller mobilt?Har du fler bilder så lägg gärna upp dem. Annars får jag väl komma förbi och kolla på den helt enkelt!
/Magnus -
Nästa gång jag tvättar bilen (vilket krävs inom kort) ska jag ta med mig kamera och fota allt.
Om jag svarar på de grundläggande frågorna har jag redigerat lite vid bilderna, så kolla igen ovan detta inlägg.
/Staffan
-
en grundläggande fråga, jag antar att det är den långa varianten av transporter du har!!? Hade du fått göra avkall på mkt med den korta? Garderoben fram hade försvunnit, nåt annat? Funderar om en kort kan täcka mina behov!?
-
en gej man missr med den korta är väl att man knappt får in brädorna på längden…
-
Det beror på hur långa brädor man har…
Skulle tippa att gränsen går vid cirka 240-245cm, kanske kan ta å mäta upp den någon dag, det beror ju lite på om man kan låta dom sticka förbi kanten eller om man har ett lastgaller. -
Precis som Tabi skriver har jag tänkt att göra! Om man bygger liknande Staffans modell och skär upp ett litet hål där min 268 långa bräda kan sticka fram under sätet så borde det funka, hoppas jag! Längden är 2543mm i bussen och alltså kommer brädan att sticka fram 14cm. Kommentarer?? för visst är det väl ett hålrum under sätet på alla modeller?
Logga in för att svara.