Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › S… & Judo-Freddans buss bilder
-
Svar till:
en grundläggande fråga, jag antar att det är den långa varianten av transporter du har!!? Hade du fått göra avkall på mkt med den korta? Garderoben fram hade försvunnit, nåt annat? Funderar om en kort kan täcka mina behov!?
[/ QUOTE ]
Jag har den långa och jag rekommenderar verkligen att köpa en sådan!!!
Det är EN KUBIKMETER större lastutrymme i den långa. Den är 40cm längre. KÖP INTE KORT!!!
Det finns ingen anledning. Det är något kortare svängradie men det är marginellt! Och så snart ni lärt er bussen så spelar det ingen roll! Jag fickparkerar och backar med min utan problem. Den drar lika mycket bränsle.En kompis köpte den korta för ett drygt år sedan med målet att bygga med liknande layout som min men ytsnålare, minimalistiskt och ha korta brädor. Men det blir alldeles för trångt! Det är så mycket mer än bara brädor som skall in!
Han har problem att få in brädorna på längden (gränsen går vid 245 om man inte vill lägga den på tvärsen). Det är också mycket större chans att slå sönder nos och akter om man har en buss där den precis går in. Tänk också på att få in allt annat. Jag får tex plats med våtdräkter och grejer instucket bakom brädorna – det får inte han och får göra av våtdräkten någon annanstans.
Sedan har han problem att få med all mat, alla köksgrejer, ÖL, kläder, grill, campingbord… Ja, mycket! Det är så otroligt mycket prylar man vill få in då man drar på surfresa!Trots att jag har en väldigt välplanerad buss och jag dessutom har den långa varianten så hamnar vissa saker på golvet så snart det bär av på en surfresa som är längre än en helg. Om tjejen åker med är det garanterat trångt!
Har ni lagt märke till hur otroligt stor plats vissa saker tar? Och kombinerat med allt ni vill ha med så är det kubikmeter med prylar! Era reservprylar? Lite fotstroppar, en fena, lite remmar, lim, Dr.Ding? Vanliga skor är också skrymmande? Eller en varm tröja? Eller ett packet makaroner? Eller grillkolen?En sak jag ångrar dock är att jag inte köpte en TDI. Det skulle jag gjort idag. Men det får bli nästa. En mycket trevligare motor med turbo, dessutom drar den 0,75 då min drar 1,15… Och diesel är dessutom billigare i inköp. Skatten spelar ingen roll, det är en lätt lastbil.
/Staffan
-
Blir det en “pimp my surfbuss” avdelning på dagboken också?
West Coast Customs aka stylepimpz med Ian i spetsen. Allt under ledning av S..zibit.
bling, bling
/adde
-
Svar till:
Blir det en “pimp my surfbuss” avdelning på dagboken också?
West Coast Customs aka stylepimpz med Ian i spetsen. Allt under ledning av S..zibit.
bling, bling
/adde
[/ QUOTE ]
Hahaha!!!!
Jajjamen!!! Bara Ian ställer upp så är jag med!/Staffan
-
Tack Staffan för komplettering av bildtexter mm!
Vilka mått har sängbredd, köksdel mm?
Du är ju lång så hur lång är er säng? Vi har kört med 190cm.
Ser fram emot fler bilder och en tjuvkik innan vi börjar bygga om vår buss i april.
/Magnus -
Svar till:
Tack Staffan för komplettering av bildtexter mm!
Vilka mått har sängbredd, köksdel mm?
Du är ju lång så hur lång är er säng? Vi har kört med 190cm.
Ser fram emot fler bilder och en tjuvkik innan vi börjar bygga om vår buss i april.
/Magnus[/ QUOTE ]
Bädden är 2m lång.
I huvudände är den 105cm bred (utan att jag lägger i ryggstödet) och i fotändan 70cm.
Då ryggstödet läggs i är bädden 140cm i huvudändan och 105cm i fotändan, det upplevs ungefär som en 120cm säng och det är en sådan bäddmadrass vi har ovanpå dynan då vi bäddar.En sak som man skall göra är att satsa på en riktigt stabil dyna! Båtdyla eller liknade. Typ 35-40kg/kubikmeter. De är ju fastare och håller formen mycket, mycket bättre. Jag har madrass från Jysk som hade typ 30kg/m3, den håller inte och skall bytas.
Det finns ett par olika företag i Göteborg som skär till dynor efter mått och det kostar naturligtvis mer men det är det värt. Jag tror att Dan betalade en knapp tusenlapp för hela sin bädd som är större än min och som är delad i tre delar. Jag tror att min skulle bli något billigare. Så det är inga fantasisummor trots allt.Du är så välkommen för en titt närsomhelst. Jag är dock borta mycket från mitten av mars till mitten av april (kurser, skidor, Maui(!), kurser igen), men förrutom det är du välkommen närsom.
/Staffan
-
Instämmer om att en bra dyna är viktig! I sthlm finns det ett företag som heter “kungsängen” som skär till dynor och syr överdrag till dem. Kostar en slant med är helt klart värt det! Jag sover riktigt bra på brorsans och min dyna!
/Fjant
-
I finbussklassen slår nog ingen Fredrik Hallanders inredning i Ek och rostfritt. Klassen på bygget slår det mesta ni kan tänka er i möbeväg, båtinredningsväg eller vad ni vill. Dock har jag inga bilder till hands. I “prylarna-i-bussen-klasssen” tycker jag Stafans bygge är grymt.
Om man som Staffan först skaffar prylarna och sedan bygger runt dem kan det dock bli problem med att själva personerna får det lite trångt, se t ex bifogade exempel i vilken tre (eller var det fyra) engelska killar bodde.
-
Slå den här då om du kan Judo Freddan…..en Cheva med öppen spis, Jacuzzi i släpet, den du! Kontra om du kan
-
Oj, du har jobbat hårt under vintern Getwet och inget har du sagt heller..
-
Jag håller med om att Fredrik Hallanders bygge är kvalitetsmässigt oslagbart! Jag gillar speciellt då han förstärkt ekbordet och andra detaljer med kanter i G10!!! Det är inte många som ens funderar i de banorna, inte jag i alla fall!
Ett annat problem med att “bygga runt” sakerna man vill ha in är att man byter utrustning, skaffar mer, campingstolar går söder etc. Det gäller att antingen köpa prylar som man vet att man kan få tag på dubletter av (tex. campingstolar) eller ha lite extra utrymme för om man som jag helt byter inriktning på största brädan.
Den var då jag byggde bussen en F2 MP 8’5” och jag räknade med att jag skulle ha den storleken ungefär och att brädorna skulle bli kortare och kortare. Och det är sant, de har blivit kortare men bredd och volym har gått upp från 56,6cm till 68 respektive från 87 till 110!
Men jag får plats genom små förändringar./Staffan
-
Hej på er,
Äntligen kan jag ansluta mig till de lyckliga med egen surfbuss 😛
Tack var många tidigare trådar finns där många ideer och uppslag. Men istället för en genomtänkt design tänkte jag satsa på quick-n-dirty… det är utsidan som räknas
Vaddå linolja.. jag vaxar insidan…
Här kommer en bild på oskulden… innan jag sätter igång
/R
-
ser ju svinbra ut! Vad är det för bil? mått? håll oss uppdaterade med framstegen!!
Den ser ut å va extra lång? Hade jag varit du så hade jag nog satt ett lastnät bakom sätena som var öppningsbart nedtill, förutsatt att det är en diesel! Ser ju ut som det går att skjuta fram brädor å grejjer under sätena?? Så kan man sova därbak + åka 5 st!
Jag vill också!!!!
Hur har du tänkt dig??
-
Hahaha… MattaP visst är det skoj!!! MattaP, hur gick det med ditt projekt, några bra bilder på G?
Min är en Toyota Hiace -00, Van (Lång modell). Har mätt lite, den är 160 cm bred och ca: 300cm lång (utan baksäten).
Funderar också fram och tillbaka om jag skall låta stolsraden sitta kvar, problemet är att alla brädor måste få plats under… vilket begränsar antalet brädor till 3… och då behöver man inte de extra stolarna, såvida man inte tar publik till surf-siten 😉
Vad skall man tänka på när man sätter reglar mot inneväggarna, misstänker att man behöver borra upp där plåten är som tjockast.
Tacksam för alla tips och ideer
Surf-on
-
Svar till:
Hahaha… MattaP visst är det skoj!!! MattaP, hur gick det med ditt projekt, några bra bilder på G?
[/ QUOTE ]
Nej för fan, jag får aldrig tummen ur röven!
Har skaffat mig ett extra parkeringskort i Göteborgs innerstad men jag har ingen buss att ställa där. Letar både hus å buss samtidigt och det blir liksom lite mkt på en gång… Lägger nog ner husletandet ett tag och koncentrerar på buss ist! Då blir sambon glad!
Logga in för att svara.