-
Så funkar det – Att byta bomgummi
Greppet på min Neilpryde X7 har varit riktigt kass i flera år men jag har inte kommit för mig att byta det förrän i våras när stora sjok började lossna från bommen. Till min förvåning kunde jag inte hitta en enda surfbutik som sålde varken lagningssatser eller ersättningsgummi. Efter några veckors sporadiskt letande fick jag ett tips om att det fanns gummi att få tag på i diverse engelska och tyska webshoppar. Det hela slutade med att jag kom i kontakt med franska Nautix som har ett byta-bomgummi-kit. Dock inte till privatpersoner utan till återförsäljare. Stora Höga Vindsurfing var vänliga nog att ta hem några kit på prov. Eftersom det verkar finnas lite intresse i olika trådar om hur man byter gummi så har jag dokumenterat hur jag gjorde mitt gummibyte.
Andra trådar:
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=51471
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=48511
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=30218
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=44157
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=34082
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=26409
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=25659
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=42563Detta använde jag: Nautix ersättningskit (3 rullar á ca 1 meter gummi, sandpapper, lim, pensel), kniv, aceton, trasa, extra hand
Total tid: ca 3 timmar + 24 torkning
1) Bestäm vilka delar av gummit som ska/kan bytas. Min X7 hade tjockare diameter kring bomhuvudet och där hade det nya gummit inte ha räckt runt. Allt annat slet jag bort. Det är lättare att byta allt än små delar. Skarvar mellan olika gummin är lite svåra.
2) Ta bort det gamla gummit.
3) Skrapa rent med kniv.
4) Tvätta bort fett och limrester med aceton. Jag blev väldigt osäker om aceton skulle lösa upp glas/kolfibern… men jag chansade på att det skulle gå bra om jag inte tog för mycket. Det verkar ha gått fint. Nån kemist får gärna fylla på här om vad som egentligen gäller.
5) Sandpappra igen.
6) Bege dig till en väl ventilerad lokal som håller 16 grader eller mer.
7) Lägg på lim på den rena bommen. Jag förstod inget av den franska varningstexten, men varningsbilderna (se bild) visar ett dött träd och en död fisk så man ska nog vara lite försiktig…
8) Lägg lim på insidan av gummit, och på den avfasade kanten (på framsidan av gummit).
9) Låt limmet torka 5 minuter. För mig tog det ca 5 minuter att lägga på limmet…
10) Lägg på gummit. Tänk på att skarven ska vara utåt. Jag började i framkant vid bomhuvudet och jobbade mig bakåt. En bra teknik var att sätta den avfasade kanten på utsidan bommen, jobba sig bakåt, sen sätta i ytterliggare ¼ varv och jobba bakåt, ett ¼ varv, osv. Detta moment var det enda som var lite knepigt. Det hjälper att vara två. En som håller bommen och en som trycker fast gummit. Jag hade ett naturligt streck på utsidan av bommen (av en skarv i röret) som hjälpte mig att sätta gummit rakt. Har man ingen skarv rekommenderar jag att man ritar ett sträck på utsidan, framifrån och bak.
11) Tryck ordentligt överallt, jobba bort eventuella luftblåsor.
12) (se bild) Efter ett tag (15 min) kan man skära av överskottet vid skarven.
13) Slipa bort överlappet och skarven. Jag använde sandpapper 100 med kloss och fick ett mycket bra resultat. Du kommer att bli förvånad hur lätt slipningen är!
14) (se bild) Skär rent gummit i bommens bakkant. Jag använde en tejpbit för att kunna skära rakt.
15) Låt limmet torka ett dygn.
16) (se bild) Njut av ett gott hantverk!
Jag har precis genomfört bytet och hittills är resultatet mycket över förväntan. Det ser nästan fabriksmonterat ut, jämnt och fint. Kvalitén på gummit känns ungefär som det man finner på dagens NP bommar, dvs ganska hårt och tunt/smalt men förhoppningsvis hållbart.
Jag hoppas på provsegling till helgen och återkommer med rapport om greppet satt fast eller inte…
Blir du inspirerad att byta gummi själv, kontakta Jonas på Stora Höga Vindsurfing http://www.gunsails.se så kan han förse dig med det du behöver.
/sinker
Logga in för att svara.