Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing SA överskattat?

• SA överskattat?

Publicerad av dr-masse på 24 februari, 2003 vid 10:47

Ja, ja, jag vet. Fel forum. Men det blir ju oftast lite mer “drag” kring inläggen här på konfen än på resmål… (jag är fortfarande, i det tysta, motståndare till uppdelningen av konfen i en massa underkonfar å grejor, ok för olika sporter men inom vindsurfing som inte är större än vad det är så saknar jag konfen där allt mellan himmel och kuling diskuterades, nåja, fel ämne)

Åter till ämnet – är Sydafrika överskattat som resmål? Efter bilder, reportage och det faktum att många svenskar åker dit över vintern började man ju själv snegla på stället inför framtida resor…

Men jag börjar bli osäker… på the-daily-dose.de kan man läsa om en surftripp på fem veckor med tio dagars segling. Sämre än Sverige, typ. Och bröderna Kläppes mycket underhållande surfdagbok från Afrikas sydspets är kul läsning men det är ju mycket golf, fiske, ben- och inbrott och tidiga mornar för att kolla in en apa i Krüger parken och spela lite mera golf…

Allstå, jag raljerar ju lite här, men om man skall lägga sina surt förvärvade slantar och, framförallt, tid på ett skönt surfresmål så börjar Sydafrika bli avskrivet hos mig. När det är bra så verkar det onekligen kunna vara väldigt, väldigt bra, men är det inte lite osäkert? Både vind- och överlevnadsmässigt, typ? Egentligen ser jag bara två fördelar med SA numera, de har sommar när vi har vinter och det är billigt.

Nu ser jag fram emot hur alla SA-fans ger mig fel, men vill gärna ha lite utförligare argument än “öh, pucko, åk dit själv å kolla!” eftersom jag om ett eller ett par år har lite planer på en längre surftripp någonstans vill jag gärna ha kommentarer kring om SA är något att ta in i kalkylen eller om jag kan koncentrera mig på andra, lite säkrare, resmål?

Surfa På!

lars_k svarade 21 år, 8 månader sedan 11 Medlemmar · 31 Svar
  • 31 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    24 februari, 2003 vid 11:24

Hej Masse!
    Jag forstar att du kan tvivla, speciellt efter du har last
    var dagbok. Forst och framst var dagboken till for vara
    foraldrar, vanner och bekanta. Aven att det ar kul for oss
    sjalva att kunna ga tillbaks och lasa vad vi hade gjort.
    Det var fran borjan inte meningen att sa mycket surf-folk
    skulle lasa den, men nu blev det sa. Och tyvarr kunde vi
    inte fortsatta pga av att kameror och datorer blivit stulna.

Hur som helst sa var det forsta gangen for mig jag akte
    till Sydafrika. Seglingen har varit kanon, vi har haft
    manga surfdagar. Det har blivit mycket freestyle och mycket
    vagsegling. Vinden kommer oftast inte tills eftermiddagen,
    da lampar det sig ypperligt att gora andra saker, typ spela
    golf, shoppa, vagsurfa , fiska eller gora vad man vill.
    Harnere har rad att kosta pa sig lite grann. Och det ar det
    som gor det sa bra, till skillnad fran Pozo GC dar jag
    varit tva ar tidigare och man sitter och kliar hal i huvet
    pa sig nar det inte blaser.

Dagboken kanske ar lite missvisande, men den ar skriven som
    den ar och sa far den forbli. Men skulle jag aka nagonstans
    nasta ar pa surfresa (med betoning pa surf) sa skulle det
    defentivt bli sydafrika igen. Visst det finns andra stallen
    sasom Maui, men har kan du spendara 3 mander for under 25 000 riksdaler inkl. flygbiljett. Det ar ratt svarslaget.

Nu far du dra dina egna slutsatser, men ak hit om du har chansen.

Sjalv aker jag hem pa onsdag, hade garna stannat lite langre…

/Stefan Klappe

• anonym-anvandare

Medlem
    24 februari, 2003 vid 11:25

Lägg till stor risk för rån, ca 40% av befolkn bär på AIDS- viruset och att det är vithajens favoritvatten…för att det är så KALLT i vattnet.

• wiseguy

Medlem
    24 februari, 2003 vid 13:02

det är väl bara kallt på ena sidan.. medans det är varmt på andra.. eller har jag fel?

• anonym-anvandare

Medlem
    24 februari, 2003 vid 13:58

Kom hem från SA för någon vecka sedan. Har tillbringat mycket tid i SA tidigare bl a Johannesburg. Beträffande säkerheten är Cape Town inte värre än vilken Europeisk storstad som helst. Visst, om du håller till nere på Longstreet, så kan du både bli rånad och råka ut för Aids och andra otrevligheter. Johannesburg som ofta förväxlas med Kapstaden är dock riktigt otrevligt och inget att rekommendera.

Att resa till Kapstaden ger starka intryck där du har närhet till massor av aktiviteter om det inte blåser. Vindistrikt och “game-farms” på 30 min avstånd! Kvaliteten på mat, boende och service är även exceptionell. Detta till “småpengar” – t o m för en svensk.

Beträffande surfingen finns både bra och dåliga intryck. De flesta platser du seglar på har suveräna riggningsplatser, ofta med gräs och precis framför bilen. Här kan du utan vidare ha familjen med. Av egen erfarenhet kan det bli “trubbel” med blåsiga stränder och piskande sand. Vad jag dock upplever negativt är det kalla vattnet samt att det sällan är lagom. I SA blåser det utav h-vete när det kommer igång. Istället för att söka vind åker du ifrån den d v s norrut längs kusten. Detta i kombination med snabba/tunga och brytande vågor som kräver en duktig seglare. Har aldrig sett så mycket söndertrasad utrustning (jmfr. Maui m.m.). Visst det finns en sjö med plattvatten “Karpdammen” som ett alternativ. Tror dock att de flesta som sitter 16h på ett plan söker andra utmaningar än att “segla på värtan”. Nåväl, den som åker till “the Mother City” kommer inte att bli besviken.

• lars_k

Medlem
    24 februari, 2003 vid 17:52

Jag blev lite besviken på vindsäkerheten under mina 4 veckor. Under 1.5 vecka vägrade “Cape Doctorn” infinna sej. Detta var inte vad jag hade räknat med efter att ha läst alla reseskildringar. Min uppfattning är att det blåser bra för vågsegling 50-60% av dagarna. Men då är det ren side-sideoff, 2-4 m vågor och grymt med vind (12-20 m/s). Bara det gör resan värd. Har man dessutom med sej freestyle-kitet och kör på sjön får man segla 80-90% av dagarna. Jag passade på att testa vågsurfing de vindfattiga dagarna. Ofta var det större swell när det var dåligt med vind (vind och vågor lär dock inte ha något direkt samband…).
    Men det finns mycket annat att upptäcka, kolla turistguider för SA.
    När det gäller säkerheten tycker jag aldrig att det kändes osäkert på något sätt där vi rörde oss. Men två svensklägenheter inne i Tableview hade ju inbrott så vi hade kanske tur som bodde lite utanför med vakt dygnet runt (i “Big Bay Beach club”).
    Mat, bärs, bensin var under hälften så dyrt som i sverige så man kände sej lite som en kung där nere.
    Jag kommer antagligen att åka dit igen nästa vinter. Men då ska jag ta med mitt nyinskaffade freestyle-kit och också köra på sjön när det är dåligt med vind. Mini-malen följer nog med den också =)

• anonym-anvandare

Medlem
    24 februari, 2003 vid 19:13

Det är så tråkigt de flesta svenskar inte vågar sig in till Kapstaden utan lever ett isolerat (vitt!!!) (Tableview känns lika segregerat som under apartheid))småstadsliv med golf och shoppingmals ute i Tableview. Longstreet och Observatory har partypotential i världsklass. Massor med fantastiska människor klubbar, barer och restauranger. Det bästa resmålet jag besökt på den fronten!!

Eftersom Sydafrika är ett av de mest ojämlika länderna i världen så finns där givetvis massor med sociala problem och därmed också brottslighet. Med vanligt svenskt bondförnuft klarar du dig dock oftast undan ett möte med en rånare. Var ej dyngfull, gå ej själv, ta reda på i vilka områden du befinner dig. Jag har svårt att se att Kapstaden skulle vara speciellt mycket farligare än tex BArcelona eller varför inte Brussel. Som vanligt när det gäller brottsstatistik är det människor i utsatta situationer(socialt sett) som både är förrövare och offer.

JAg har besökt Kapstaden vid två tillfällen under sammanlagt tre månader. De erfarenheter som jag har av seglingen är att man oftast får segla många timmar men att kvaliten på seglingen är så där. Runt Kapstaden segalr du på ett rent beachbreak och vågorna är oftast inte så stora som man hade önskat. Bättre segling finns att tillgå norr och söder om stan.

Per

• maui-mange

Medlem
    25 februari, 2003 vid 12:52

Syd-Afrika är definitivt inte överskattat. Seglingen är dock inte lika smörig som på Maui eller de bästa spotsen i WA. Dock är seglingen bättre än i Geraldton och du har många ställen att välja mellan på en kort sträcka. Nackdelen är att vinden kan vara hysteriskt byig ibland och det kan också vara skvalpigt på vågen. Det är ingen point utan vågen bryter direkt vilket gör det svårt att få många svängar på en våg. Det gör det också svårare att ta sig ut.

1,5 timme söderut finns Platboom som är ett vågställe i klass med Maui. Det finns en vindtelefon som man kan kolla innan man åker dit. 2 timmar norrut finns Swartriet som är ytterligare ett bra vågställe dock lite osäkrare med vinden. 1 timme norrut ligger Yzerfontain som funkar bra om det har blåst några dagar i Table View och vinden är för stark där. Mellan Big Bay och Melkboss finns Haakgat som vid större swell ger vågor i klass med Hookipa eller Margret.
    Nere på Kapet kan man också segla på Witsand eller Scarborough vid nordväst. Tyvärr blir man ganska lat och seglar mest i Table View då ställena där håller hyfsad klass och ibland blir även dessa riktigt bra.

Vindsäkerheten ligger nog runt 50-60% med vågbräda och kanske runt 70-80% kombinerat med en freestyle. Det är nog ganska jämförbart med Maui och WA förutom Gnaraloo sep-nov i WA och Maui mars-april om det är ett bra år där.

MEN, att leva i Kapstaden slår alla andra ställen. Man lever som en kung. Superba restauranger, partyt inne i Kapstaden är grymt och det är otroligt billigt. Faktiskt långt under halva priset tex öl 7 kr, drink 14 kr och en flaska rödvin till maten för 40 kr. Det är så bra att eehhhmm surfet ibland kommer i andra hand….knappt jag kan fatta att jag skriver detta…
    Folket är minst lika trevliga som “Aussie” och omgivningen är sagolikt vacker. Det är just därför det blir mycket rapporter om annat än surf.
    Jag kommer definitivt att åka tillbaka nästa år igen.

Mange

• anonym-anvandare

Medlem
    25 februari, 2003 vid 20:53

kallt vatten=våtdräkt,aids,hög brottslighet jag väljer Hawaii isället.

• anonym-anvandare

Medlem
    26 februari, 2003 vid 12:11

Kallt= Runt 15 grader i vattnet, men med en 4,3 drakt och konstant sol, bara soffliggare som klagar. Pa andra sidan over 20, ofta!

Adis= Klart man blir ju smittad sa fort man andas…skarp er!!

Ran= Ja det ar klart turister blir ranade “turister” Jag blev ranad den dagen jag lekte turist.

Na nu gar jag ut i solen och vantar pa morgondagens swell och vind…

gaaaasp

• zehlertz

Medlem
    26 februari, 2003 vid 13:46

Jag har länge gått och suktat efter att få komma iväg över vintern. Nu har jag bestämt mig…nästa SKA jag iväg.

Mitt inlägg här ger inte dig dr Masse nån info men jag skriver lite ändå:

Det är ju väldigt många som åker till just SA, är det fler än jag som tänker åka själva?

Min tanke var att det kanske skulle gå att ett par st från hela landet snackade ihop sig och reste tillsammans ner?

Någon annan som gått i samma tankar?

För dom *inkl mig* som inte varit där förut skulle säkert ha mkt hjälp av er mer erfarna om bra ställen, hur man löser boende, helt enkelt alla för/nackdelar, vad man behöver tänka på osv.

Givetvis behöver man ju inte bo i samma rum/lägenhet/hus men kanske att man hyr bilar ihop?

Är jag helt ute o cyklar eller är det ngn som tycker det låter som en bra idé?

Jag är säkert inte ensam om att ha en liten budget och flera grejer blir säkert billigare om man är några som slår sig ihop?

…skulle vara kul med lite kommentarer.

• star

Medlem
    26 februari, 2003 vid 15:40

Kan inte vara något problem att hitta resesällskap. Räknade ihop drygt 80 svenskar som var nere och surfade dec-feb. Jag har redan bokat nästa säsong!

• anonym-anvandare

Medlem
    26 februari, 2003 vid 19:29

Kan nog hålla med Doktorn, vill man ha det där riktiga paradiset med jämn stadig vind, 25 grader i vattnet och shortsegling i ren sidvind så är det nog Hawaii som gäller.

Det beror på vad man värdesätter, att leva “Jetset” liv, men kallt i vattnet och insjösegling och lite vågsegling. Samtidigt är det bättre än att sitta här hemma i mörkret.

Men vill man ha det där allra extra är det nog värt att åka till Hawaii.

• dr-masse

Medlem
    26 februari, 2003 vid 20:15

Man får tacka ödmjukast för alla inlägg! SA står härmed kvar på listan…

Ursäkta min “frånvaro” från eget inlägg, men har inte kopplat upp mig på några dagar…

Ett tungt skäl till att Sydafrika lockar är att en kompis bott där i flera år och gett oss fina tips om lokal och leverne, men att seglingen är bra visste jag ju. Det är väl det där med vindsäkerheten som Lars K. är inne på samt att en tripp till varmare vatten onekligen lockar… (öh, Maui?)

Surfa På!

• zehlertz

Medlem
    27 februari, 2003 vid 10:45

Tjena!

Ditt inlägg var väldigt intressant och gav mig en liten funderare. Jag funderar på att nästa vinter åka ner till SA 1-3månader. Men efter ditt inlägg funderar jag på om det kanske är för svårt för mig?

Jag har mest seglat i rågelund *mellan kga o varberg*
    Där kan det bli rätt stora vågor när man kommer ut en bit, men då är dom ju väldigt långa o breda, inte alls så toppiga.

Har också varit på bahiafeliz på GC *under samma förhållanden*

JAg sätter en jipp då och då…

Tolkar jag dig rätt: antingen plattvatten i sjön eller rejäla tunga brytande vågor?

tacksam för lite funderingar…

*lite nyfiken om hur mkt pengar man behöver för att leva drägligt 1-3mån inkl flyg*

• star

Medlem
    27 februari, 2003 vid 14:26

Beträffande seglingen är den rätt krävande. Surfa ska vara kul och jag anser nog att gipparna bör sitta innan du ger dig ut på havet. Ska du stanna länge har du dock möjlighet att “nöta” på plattvatten.

Budget för EN (1) person/månad ca:
    * Flyg 8000
    * Windsurfutr. (flyg) 3600
    * Hyrbil 3-5000
    * Boende 7-10000
    * Mat m.m. 5000

De flesta kostnaderna kan du givetvis dela. Blir m a o hyfsat billigt och framförallt kvalité på mat och boende!

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing SA överskattat?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.