Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Säcken knyts åt
-
Säcken knyts åt
Publicerad av kvabbso på 7 oktober, 2009 vid 06:59I min konspiratíonsvärld, först läste jag TVÅ insändare i HN idag och sen smsade käringen mig om att lyssna på detta!!! http://www.sr.se/halland/nyheter/artikel.asp?artikel=3150020
Va fan har bara en sak att säga om detta….
JETT MÄ, TOB THAI LÖJ
sourra svarade 15 år, 1 månad sedan 16 Medlemmar · 41 Svar -
41 Svar
-
Det som Tore säger i slutet av reportaget om att ha livräddande folk som är på stranden är ju faktiskt vettigt:
– Kommunen, som vill ha Varberg som varumärke, borde ha ett par lönebidragsanställda och livräddare som kunde ha det här som jobb ett par månader på sommaren, säger Tore Rydberg.Man kan ju undra om Tore kommer göra en uppföljare även på sina åsikter om de hala gatorna i Varberg från 2007. Han råkar visst i trubbel lite då och då.
Från 2007
http://hn.se/nyheter/varberg/1.352007 -
VSK har ju gett komunen det förslaget att vi kan utbilda oss som livräddare. Sen satte jag kaffet i halsen det var tre innsändar en av våran kära björägsbo oxå……….
-
I en av innsändarna står det oxå att det hade varit bra med en dialog, HA HA HA!!!
ORNITOLOGERNA HAR JU MER ELLER MINDRE BETT OSS DRA ÅT HEVETE….
När vsk har viljat föra någon som helst doalog, finns till och med sparat mail kvar tror jag. -
kvabbso;581789 wrote:VSK har ju gett komunen det förslaget att vi kan utbilda oss som livräddare. Sen satte jag kaffet i halsen det var tre innsändar en av våran kära björägsbo oxå……….
Jo jag vet det.
Tore borde alltså gå med i VSK och vara den som driver denna fråga!
-
I think its a fair comment, why the hell should we be allowed to consume whole beaches with our gear.. We need to have clearer guidelines for nobies on the beach that dont have any idea where their kite is going to next.. and obviously we need to deal with the people that put up their gear in 3m/s just to attract attention from the opposite sex on the beach during the summer.. I have seen it happen in Falsterbo and look where it has gotten us.
The last time I spoke to Lanstyrelsen a chick working there told me that while she had been down on the beach, she was scared of our gear because she didnt understand how it worked. I think this is common to probably 90% of beach users and we need to either allocate areas where swimmers cannot be so that you flatwater boys can crash your kites.. or have schools… and then perhaps a strip of water X meters out from the beach where we cannot be during the summer.
-
Och under den ligger nu min kommentar:
http://www.sr.se/halland/nyheter/artikel.asp?artikel=3150020Men snälla Tore och övriga intressenter,
låt oss först och främst hålla oss till sanningen:1. Tore du träffades ju aldrig av kiten, även om du nu upplevde den som alltför nära. Sluta publicera lögner från och med nu!
2. Det har INTE inträffat en enda allvarlig olycka där allmänheten drabbats fysiskt med kiter i Sverige.
3. Visst borde kommunen/länsstyrelsen ta sitt ansvar för säkerheten på Varbergs stränder, för stränderna har ofta mycket kraftfulla vågor och farliga strömmar när det blåser hårt. INGEN utan flyttyg/bräda bör vara i vattnet när det blåser mer än 10 m/s! Därmed bör det heller inte råda någon konflikt mellan kitesurfare och allmänheten under dessa förhållanden.
4. Kitesurfare är också medborgare med de lagliga rättigheter som därtill följer.Förslag:
Låt oss dela upp stränderna på mitten! 50% vigs åt badande och strandvandrare och 50% vigs till kitesurfare, vågsurfare, vindsurfare och vattenskotrar m m.
Om vi därtill placerar ut badvakter som ser till att även turister och icke svensktalande förstår vilka regler och restriktioner som gäller, så kan det nog bli riktigt bra. Ute i övriga Europa sätter man ju upp två flaggor, med ett avstånd av ca 100-200 m, mellan vilka badande måste hålla sig. Däremellan får naturligtvis inga surfare vara. Utanför dessa markeringar badar man på egen risk helt enkelt. På vissa stränder i Frankrike får du över huvud taget inte bada utanför markeringarna utan ett flyttyg/bräda.
Ja, då var problemet inget problem längre!OBS!
Jag vill dessutom be Er alla att läsa på EU:s demokratiskt framtagna lagar i sjörätt innan Ni uttalar er igen. Dessa säger bl a att om man i ett EU-land får sälja en viss produkt (t ex en kite), så måste det också vara möjligt att få utövar aktiviteten/använda produkten. Om restriktioner och inskränkningar görs av myndigheten så måste ett alternativt område upprättas där det är tillåtet.
Det är bl a därför som vattenskotrarna åter är tillbaka längs våra kuster, men dom är ju inte i närheten av att vara så miljövänliga och tysta som våra kiter;-)!M v h,
Nicco Schiller -
Zedde;581806 wrote:SLutet klipptes bort i artikeln…?
‘
Man kan ju lyssna på tore oxå, det är rätt så underhållande http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=latestbroadcast&Id=128&BroadcastDate=&IsBlock= -
Zedde;581806 wrote:SLutet klipptes bort i artikeln…?
Va fan nu då!!!:-(
Kanske för många tecken, eller…
Försöker igen. -
kvabbso;581808 wrote:‘
Man kan ju lyssna på tore oxå, det är rätt så underhållande http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=latestbroadcast&Id=128&BroadcastDate=&IsBlock=Vilket datum då?
Får bara upp dagens sk nyheter på den länken ju… -
above_the_law;581812 wrote:Vilket datum då?
Får bara upp dagens sk nyheter på den länken ju…Jag testade inslaget 07.30 ca 3min 40s in i inslaget pratar de kitesurfing.
Sen pratar det mer brädsport
6min 30s snackas om fd skatepark i falkenberg som länsstyrelsen funderade på att byggnadsminnesförklara, de ville ha kommunens synpunkter. De var inte positiva. -
above_the_law;581812 wrote:Vilket datum då?
Får bara upp dagens sk nyheter på den länken ju…08.30 – 09.00 onsdag 07 okt 2009
-
Det ÄR väldigt konstigt att Varberg inte har några tex deltids anställda livräddare, inte bara för dom oansvarfulla, elaka och cowboy liknande kitesurfarnas skull, jag menar stranden är ju ganska stor och strömarna rätt lyniga när det blåser upp!
-
surfmc;581787 wrote:Det som Tore säger i slutet av reportaget om att ha livräddande folk som är på stranden är ju faktiskt vettigt:
– Kommunen, som vill ha Varberg som varumärke, borde ha ett par lönebidragsanställda och livräddare som kunde ha det här som jobb ett par månader på sommaren, säger Tore Rydberg.Man kan ju undra om Tore kommer göra en uppföljare även på sina åsikter om de hala gatorna i Varberg från 2007. Han råkar visst i trubbel lite då och då.
Från 2007
http://hn.se/nyheter/varberg/1.352007Det verkar som Tore har för mycket tid och för lite vänner. Han kanske kan bli informatör, riggare eller waterboy åt kiteklubben?
-
Jag undrar just om Tore vann nåt på lotten vi skickade honom
Logga in för att svara.