Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › säkerhet….
-
säkerhet….
Publicerad av anonym-anvandare på 30 juni, 2001 vid 15:09Tjena, har aldrig testat sporten och undrar hur pass farligt det egentligen är och vilka säkerhetsåtgärder man bör tänka på?
anonym-anvandare svarade 23 år, 4 månader sedan 1 Medlem · 4 Svar -
4 Svar
-
Det är jävligt farligt(om man är nybörjare och det blåser pung), man får ta det mkt försiktigt, börja att gå ut i lite vind 3-5m/s med en liten drake helst, eller ta en kurs, antingen kiteboard.nu eller xtremekiting.com, det finns även längre norröver kiteskolan.nu tex.
Mvh Hugo
-
Jag håller me Hugo, om du inte har nån handledare el duktig polare kan du lätt skada dig och andra. Vanliga nybörjarmissar: 1)Du fäster kiten i din hängsele och kiten drar dig över stock å sten=köttfärs…… 2)Du kapar av någons någons öra med kitens vassa linor när du sveper kiten över stranden….. 3) Du trasslar in ett finger i linorna just innan vinden greppar kiten med ett 200 kilos ryck= Bye, bye finger! Kul, va? :-)))) Hälnsingar, Joa
-
Helt vanliga är ju inte sådana saker som tur var. 🙂 Men visst kan man ställa till med problem. Det värsta jag personligen gjort är att flyga draken fel när jag skulle sätta en av mina första spinns i rejäl vind. Perfekt “powerdive” rakt ner genom vindfönstret från ca 3 meters höjd. En riktigt sjuk smäll. Kunde knappt andas och fick uppsöka sjukhus med hjärnskakning.
Det värsta jag vet är sant är en kille Martin här i Lund som fick boardleashen runt ett par tår och ett rejält ryck från draken. En tå mindre.
På internet finns det gått om skräckhistorier. En personlig favorit som med största sannolikhet är sann (bekräftad av HKA) är en kille på Hawaii som blev lyft minst 120 meter upp i luften under sin 15.5:a. Han flög i över en minut, tog det lungt, styrde, landade snyggt och klarade sig bra. Man tror att det berode på kombinationen av en rejäl vindby och termik. Troligtvis inte så vanligt i sverige. 🙂
Notera att ingen av dessa olyckor blandade in utomstående och oskyldiga. Låt oss jobba på att det förblir så!
Vore intressant att höra lite historier. Någon som kan berätta något?
MVH Björn
—
JUMP Kiteboarding
[email=” [email]info@kiteboard.nu”]info@kiteboard.nu[/email][/email]
http://kiteboard.nu
Nu har vi även F-One’s gryma twintips på lager!
Logga in för att svara.