Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing säkrare surfing

• säkrare surfing

Publicerad av anonym-anvandare på 21 oktober, 2001 vid 14:29

Hejsan!

Började vindsurfa i år och är intresserad av erfarenheter runt säkerheten. Kan vara bra att ha till nästa år. Alltifrån hur man undviker att få masten i huvet till hur man lättast kommer ifrån seglet. Jobbigast var nog när jag fastnade i fotstroppen och fick seglet över mig. Dumt nog satte jag stroppen i en mittposition som man tydligen bara skall ha till kryss med centerbord. När man sätter sig (det gick för fort!)låses foten pga brädkantens kraft på benet och att hälen hålls kvar pga den sträva brädytan (fanatic viper). Kanske det varit bättre med snävare stropp så bara tårna kommit i?

Ha det bra /gunnar

anonym-anvandare svarade 23 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    21 oktober, 2001 vid 14:42

kör och lär dig när du ramlar, du landar på vatten och håll i bommen så får du nog inte masten i huvudet.

man måste satsa lite för att lära sig.

• Knatte

Gäst
    21 oktober, 2001 vid 16:29

Hej!
    Angående stroppar, så skall du bara få i tårna och lite till i stroppen. Annars blir det lätt att du fastnar och kan göra dig illa. Använd dig av hjälm, då kanske du blir mer avslappnad när det gäller smällar i huvudet av masten.

• borje

Medlem
    21 oktober, 2001 vid 18:59

Håll i bommen så länge du kan när du ramlar så har du bättre koll på grejorna

• oscar

Medlem
    21 oktober, 2001 vid 20:18

Kan inte riktigt hålla med där. STORA stroppar gör mkt för seglingen framför allt vid våg och freestylesegling. Men jag kör med riktigt stora stroppar även på formulabrädor. Jag tycker man får bättre känsla och kontroll över brädan. Också lättare att knipa fast fötterna i hopp. Får du bara in tårna är det lättare att glida ur om du får lite obalans.
    Kolla proffsens stroppar, SUPER STORA. Josh stone kan sticka in foten till benet om han vill. Detta för att kunna tweaka fötterna i spocks och andra trick. Men många av proffsen kör även stora stroppar i slalom, man får in foten och kan knipa åt ordentligt.

Angående Vipern så är de mittersta stroppositionerna till för nybörjare som då lättare kan kliva i stropparna även utan planing.

• teabag

Medlem
    22 oktober, 2001 vid 06:51

Hej, du och jag verkar hålla samma klass i denna den svåraste av sporter. Har aldrig tänkt speciellt mycket säkerhet men har ändå läst en hel del om ämnet här på konfen. Kolla bakåt i slutet av september och kör “flatmode” så kan du skriva ut de tips du får.Jag var bara glad att jag hade “lyssnat” på råden när jag fick akut kramp eller muskelstopp sist jag surfade.
    Man har ju gjort ett och annat dyk och när man går upp i vind eller är överriggad för mycket och inte orkar hålla emot då går brädan upp i vind och i det läget med noll balans så slår det j..a seglet mot en. Då puttar jag det åt ena hållet och mig själv åt det andra. Druttat har jag gjort mycket men aldrig fått masten i huvet – men bara f.n vet om det är rätt och riktigt.

Man gör aldrig aldrig sitt sista race och man ger aldrig upp…

“ever training….always learning”
    Uffe

• anonym-anvandare

Medlem
    22 oktober, 2001 vid 08:16

men det kan tänkas att det är bättre i början att ha små stroppar så man känner sig lite tryggare.. sedan kan man förstora stropparna mer ju bättre man blir..

• anonym-anvandare

Medlem
    22 oktober, 2001 vid 09:36

Gunnar
    lite tips till dig som kan spara besvär när det händer en olycka:

1. Byt gummijointen till en ny, om du inte redan har en ny. Dom brukar hålla i
    flera år, men om du har köp en begagnad kan det var svårt att veta hur gammal den är. Se till att den har ett “säkerhetsbälte” runt jointen, vilket håller ihop riggen med brädan ifall jointen skulle pajja. Se till att du har rostfria stålbrickor i var ända på jonten, annars vill den gängade “skruven” gå av efter ett tag, dessutom se till att ändarna är hårt dragna med locktite, för att förhindra att dom gängas av.

2.
    Klipp till en repstump på 70-80 cm och stoppa i nån ficka på selen eller linda runt bommen. Bra att ha om det lossar/går sönder i ut/nedhalen och man är en bit ut. Det har räddat mig ett par gånger.

3.
    Om din fena skulle gå sönder och du tappar den när du är en bit ut kan du knyta selen genom bakre stroppen och ha selen “fena” för att minska avdriften.

4.
    Använd flytväst och hjälm.

/Matsson

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing säkrare surfing

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.