Senaste nytt Forums sälja systemkamera – ngn på konfen som har koll?

• sälja systemkamera – ngn på konfen som har koll?

Publicerad av andreas-f på 29 september, 2003 vid 08:33

Läget är följande: Jag har en Canon EOS 500 med två objektiv, ett Sigma 28-105mm och ett Sigma APO 400mm 5,6. Prylarna är använda en del men i bra skick. Nu vill jag sälja allting och i stället köpa en digitalkamera, men vilket pris kan man begära för prylarna? Nypris borde ligga nånstans mellan 12 och 15000 kr men det är ju inte jättehippt längre med analoga kameror så alltför mycket kan man nog inte ta?

Jag har ingen direkt koll på fotoprylar men tänkte att det kanske finns någon här på konfen som kan sådana grejer och som kanske svara. Nu när jag har tillkännagivit att jag inte har en aning om värdet på kameran så kommer jag väl att bli överöst med skambud men den smällen får jag ta i så fall smile.gif

Tips på bra digitalkamera att fota vindsurfing med mottages tacksamt också. Antar att man ska kolla på saker som antal bilder per sekund och ljusstyrka om man ska få möjlighet att ta bra vindsurfbilder. Fläskigt zoomobjektiv är väl också en självklarhet.

//Andreas

styret svarade 21 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • ola-h

Medlem
    29 september, 2003 vid 09:32

Kamarahuset har inget jättevärde, gå in och kolla priser på http://www.cyberphoto.se -> cyberbörsen.

Jag gissar att det du funderat på är en bra digital kompaktkamera. Med tillräcklig zoom (tele) så är de rätt dyra. Jag har dålig koll med upp mot 10000 är inte omöjligt. Många av dessa dras med det jobbiga egenskapen att ha en ganska lång tid mellan avtryck till det att bilden tas.

För dig låter det istället perfekt att ställa dig på kö till Cananos nya superhit, EOS 300D. Den har knock på hela digitalmarknaden när det gäller pris och prestanda. I princip sitter samma sensor som på den dyrare 10D (ca 6MP) och ändå kostar 300D endast runt 10 papp. Info finns på t ex Cyberphoto under digitalt.

Med den kameran passar dina nuvarande objektiv. Det blir dock en ”brännviddsförlängning” med en faktor 1.6 (sensorn är lite mindre än 24*36mm), så dina objektiv kommer uppföra sig som ca 45-170 respektive 640mm.

• andreas-f

Medlem
    29 september, 2003 vid 10:42

Jag har också kollat lite på EOS 300D, och den verkar ju riktigt vass. Nackdelen är priset, det blir tyvärr lite väl dyrt för mig. Min plan var att sälja min systemkamera och för dom pengarna jag förhoppningsvis får in då köpa en digitalkamera. Såg att Minolta hade en digitalkamera med optisk zoom till 380mm för ca 4200 kr, den verkade helt ok. Fast om det är så att det tar lång tid mellan att man trycker av och att bilden tas så blir ju kameran tyvärr ganska oanvändbar för att plåta vindsurfing. Får ta och kolla det med någon fotohandlare, dom borde väl veta.
    /Andreas

• anonym-anvandare

Medlem
    29 september, 2003 vid 12:40

Såg att Fotobutiken i Focus Gårda, tog 1600 kr för enbart ett Eos 500 kamerahus i B skick.
    Så du kanske kan få 1500-2000 kr för huset beroende på skick.

• cicky

Medlem
    29 september, 2003 vid 14:43

Huset är förmodligen inte värt mycket mer än en tusenlapp (inte på grund av digitaliseringen av fotomarknaden utan för att det är en mellanklasskamera med några år på nacken). Med gluggarna får du med lite tur 1800 sammanlagt kanske.

Bra digitalkameror finns det massor av.

• andreas-f

Medlem
    29 september, 2003 vid 20:27

Men hallå! Objektiv med nypris på ca 9000 respektive 2500 kr borde väl vara värt mer än några ynka hundralappar begagnade? Eller? Annars är det ju sämre andrahandsvärde på fotoprylar än vindsurfingprylar och då är det riktigt dåligt… Men är det så illa att min kamera verkligen inte är värd mer så är det knappast någon mening med att sälja.

Kollade i alla fall upp Minolta Dimage Z1, den verkade ha riktigt bra prestanda. 0.08 sek från avtryck till att bilden tas och med möjlighet att ta 6 bilder i följd som sparas efteråt. Då är det ju faktiskt möjligt att fota actionsport med den. 4150 kr på cyberphoto.se

/Andreas

• styret

Medlem
    29 september, 2003 vid 20:41

det är dåliga andrahandsvärden på fotoprylar.

mitt tips är att du snackar med folk på fotosidan.se forum istället. Folk som är lite mer inriktade på din fråga.

lycka till med försäljandet och inköp av *ryser* digital kompaktkamera…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums sälja systemkamera – ngn på konfen som har koll?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.