Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Säljartankar ?
-
Oregistrerade
Gäst24 april, 2007 vid 09:25tycker också det låter stort som ända bräda med mina 72kg iofs alldrig provat
jester o mac är väl fullväxta karlar så för dom kanske det är annorlunda?
tobhed bor ju i skåne o det är ju också en helt annan sak
svårt det här
tips köp flera brädor tex min sonic:)
mård -
Såg i en tråd i huvudkonfen att vattenstarterna inte sitter perfekt ännu för Bjornen. Stämmer det? Är det så så tycker jag iaf att en fullblodsslalom är lite för avancerat ännu. Iaf dom mindre storlekarna…
-
@Jester 378734 wrote:
Såg i en tråd i huvudkonfen att vattenstarterna inte sitter perfekt ännu för Bjornen. Stämmer det? Är det så så tycker jag iaf att en fullblodsslalom är lite för avancerat ännu. Iaf dom mindre storlekarna…
Nej vattenstarterna sitter inte perfekt ännu 😡 så en bräda som inte går att dra rigg på är i dagsläget uteslutet. Jag väger 78kg och har tänkt att använda den som största bräda. Det gör inget om den är lite knepigare att dra rigg på men jag vill inte stå med vattnet upp till knäna. Jag kommer att segla mestadels i Sthlm och vill att den skall gå igång ganska tidigt dvs kommer ej att använda den för att ta några speedrekord 😉 Jag skulle kunna tänka mig att när den dagen kommer så kan jag skaffa mig en mindre bräda med mindre segel. Jag tycker att falcon 130 verkar vara intressant men är lite orolig vilken skillnad jag kommer att känna. Den är ju trots allt ganska lik storleksmässigt den jag har men en helt annan typ av bräda. Den jag har nu känns stor när det blir större chop och den fastnar ibland i vågorna. Hur beter sig en slalom typ falcon 130 går den som på räls trots större chop eller händer samma sak med den pga sin storlek. Dumma frågor nu men det är otroligt svårt att bestämma sig för en modell.
//Björn
-
Oregistrerade
Gäst24 april, 2007 vid 11:38var nog mer tveksam att ha falkon 130 som ända bräda än falkonen i sig.
tror den blir perfekt 7/10 gånger du ska ut men 2 av gr kommer det blåsa för lite o 1/10 gr kommer det blåsa för mycket för den o då grämer man sig desto mer.tips 2 gör som jag gjorde å köp en svinbillig liten bräda för att pröva på det lilla (lättare att vatten starta en liten än en stor)
o av en händelse kan du få den jag köpte för ändamålet för några hundra (mistral elektron 85l):) -
Bjornen: Du väger som jag o jag har inga större problem med att dra rigg på min 105l-liters bräda av äldre o vingligare slag. Om jag jämför denna gamla 105-liters bräda med en min nyaset (RRD med 102 liter) så upplever jag RRD:n som betydligt stabilare trots liknande volym. Så mitt tips är en bräda kring 105-120liter max
-
Jag är fortfarande rädd att en såpass teknisk bräda som en Falcon är för avancerat baserat på den kunskapsnivå som är aktuell. Tycker fortfarande att en större Freerace eller SuperCross är ett mycket bättre köp. Dom är mycket mera förlåtande än vad en fullblodsslalom är. Kommer det dessutom dras rigg på brädan så gäller det att vara väldigt försiktig med hängsele osv så man inte knackar hål på brädan när man häver sig upp på den.
Fördelen med freerejs/superX brädor är att dom fungerar mycket bättre med lite enklare segeltyper. En slalombräda behöver cambers. Ju fler man har, desto bättre.
-
@Oregistrerade 378761 wrote:
tips 2 gör som jag gjorde å köp en svinbillig liten bräda för att pröva på det lilla (lättare att vatten starta en liten än en stor)
o av en händelse kan du få den jag köpte för ändamålet för några hundra (mistral elektron 85l):)Jag har en svinbillig liten (92l) som jag håller på och övar vattenstarter på men tack ändå.
@Jester 378771 wrote:
Jag är fortfarande rädd att en såpass teknisk bräda som en Falcon är för avancerat baserat på den kunskapsnivå som är aktuell. Tycker fortfarande att en större Freerace eller SuperCross är ett mycket bättre köp. Dom är mycket mera förlåtande än vad en fullblodsslalom är. Kommer det dessutom dras rigg på brädan så gäller det att vara väldigt försiktig med hängsele osv så man inte knackar hål på brädan när man häver sig upp på den.
Fördelen med freerejs/superX brädor är att dom fungerar mycket bättre med lite enklare segeltyper. En slalombräda behöver cambers. Ju fler man har, desto bättre.
Det verkar vara lite olika läger här, vissa verkar tycka att det är alldeles utmärkt köp och vissa tycker att den är på tok för avancerad. Jag har svårt och tro att jag inte ens skulle kunna segla denna men jag skulle säkerligen inte kunna ”kräma” ur den prestanda som den besitter och det förstår jag mycket väl. Hur gjorde ni andra när ni bytte från freeride till slalom. Hur låg ni till kunskapsmässigt. Kan man lära sig eller avstannar min utvekling med denna bräda.
OK, om jag rannsakar mig själv. Vad är mitt mål ? Ha en bräda som går att segla fortare med än min nuvarande (tror att jag har upplevt maxfart) Mera kontrollerbar/inte kännas lika stor i chop starkare vind. Gå igång samtidigt eller tidigare. En bräda att utvecklas på (får gärna vara lite utmanande) Slalom/Speed fascinerar mig, känns som om det är så jag vill segla.
//Björn med en släng av prylhysteri
-
@Bjornen 378754 wrote:
storleksmässigt den jag har men en helt annan typ av bräda. Den jag har nu känns stor när det blir större chop och den fastnar ibland i vågorna. Hur beter sig en slalom typ falcon 130 går den som på räls trots större chop eller händer samma sak med den pga sin storlek. Dumma frågor nu men det är otroligt svårt att bestämma sig för en modell.
Hur en bräda går i chop handlar inte bara om brädan utan lika mycket om dig och ditt trim. Jag brukar ”lugna ner” mångas brädor bara genom att flytta hängseletamparna 1-2 dm bakåt. Sen spelar nedhal, mastfotsposition och det mesta annat roll. Men när jag tittar ut över t.ex. Görväln ser jag att många brädor går med nosen väldigt högt och det betyder oftast att den dunsar in i varenda våg och blir skumpig och långsam. Visst snackar många speedseglare om hur viktigt det är att få upp nosen men de flesta skulle behöva få ner den en bit.
-
Jag tror nog att en RRD Z-ride går att klämma upp en bra bit över 30 knop med rätt fena och segel. Du kanske ska satsa på ett bra freeracesegel i år och en riktigt bra fena. Rent racesegel tror jag blir en missmatch men ett V8, Daytona eller liknande från annan tillverkare så får du nog sprutt på grejerna.
-
Knatte
Gäst24 april, 2007 vid 15:42Jag håller med Jester 🙂
Jag tror att en ren fullblodsslalom är överkurs för dig (ännu) Du kommer inte kunna segla fortare på denna brädan, jämnfört en super-cross /snabb freeride. Risken är bara att en ren slalombräda går sönder fortare, jämnfört med en mer freeride orienterad bräda. (Ren slalombräda= ömtålig)Titta på brädor som starboard S-type, JP super-cross, JP Supersport eller liknande, så tror jag faktiskt du kommer billigare undan och får en bättre anpassad bräda/segel.
Men bränner plånboken (jag vet precis vad det handlar om 🙂 ) så slå till på en ren slalombräda, men var beredd på nya segel och master i din budget som extra grädde på moset. Slalombräda utan cambers i seglet funkar inte bra :frown:
-
Hur som helst så tycker jag att du ska testa lite olika brädor innan du bestämmer dig. Kan vara så att en renodlad slalom inte passar dig, eller så tycker du att den är vrålskön. Enda sättet är att testa…..dagens slalombrädor är inte svåra att segla, men det kan vara så att du upplever en freeracebräda roligare. Sen är det som fler har sagt, det är cambersegel (eller möjligtvis Hot´s camberlösa speedsegel) som gäller på en slalomplanka.
-
@MacTS 378857 wrote:
Sen är det som fler har sagt, det är cambersegel (eller möjligtvis Hot´s camberlösa speedsegel) som gäller på en slalomplanka.
Du vet ju att det går att köpa beggat MED racesegel 😉
Jag lägger ner mina planer på slalomplanka tills vidare. Tack alla för bollplanket.
//Björn
-
@Bjornen 378861 wrote:
Du vet ju att det går att köpa beggat MED racesegel 😉
Jag lägger ner mina planer på slalomplanka tills vidare. Tack alla för bollplanket.
//Björn
Japp, klart det går att köpa beggat med racesegel!
-
mac funderar du fortfarande på fituna imorrn?
lite sugen själv på att åka dit
bjornen isåfall kunde du prova min hs 105 så har du provat en slalom om en en lite speciell -
@Mården 378886 wrote:
bjornen isåfall kunde du prova min hs 105 så har du provat en slalom om en en lite speciell
Tack för erbjudandet men jag är rädd att jag lyckas paja något.
Jag tänkte packa prylarna i bilen och verkar det lovande åker jag från jobbet efter lunch. Hoppas sjöbrisen sätter igång. Torsdag verkar inte fel heller.
//Björn
Logga in för att svara.