Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Säljartankar ?

• swe-496

Medlem
    24 april, 2007 vid 19:47

Fitun är givet imorgon…Vet inte riktigt vilken tid jag kommer loss imorgon…
    Ska försöka dra vid 13-tiden;)

• imported_macts

Medlem
    25 april, 2007 vid 06:27

@Mården 378886 wrote:

mac funderar du fortfarande på fituna imorrn?
    lite sugen själv på att åka dit
    bjornen isåfall kunde du prova min hs 105 så har du provat en slalom om en en lite speciell

Hoppar Fituna idag. Skulle vara tvungen att vända hemåt senast 15.00 och då det ser bättre ut på eftermiddagen så struntar jag i att åka. Ska segla hemma i Gävle imorgon (pag barnhämtningar kl 16.30…).
    Kommer ner nån annan gång framöver!

• fredrik-ygge

Medlem
    25 april, 2007 vid 06:36

Avundsjuk på din karaktär Björnen. Att backa när man kommit så långt i en köpprocess kräver sin man!

Om du ändå fortfarande känner spenderbehovet skulle jag följa Oscars råd och köpa ett riktigt bra free-race-segel, som V8 eller Daytona. Har själv Gun’s betydligt billigare motsvarighet, Booster, och är grymt nöjd med dessa. Köp dock inte nytt segel utan att köpa en bra mast: rekommenderad till seglet och med minst 70% kol! En bra slalomfena skulle också göra underverk, men det är lite surt att det är powerbox på din bräda eftersom du då inte kan ta med dig den investeringen till kommande slalombräda som med största sannolikhet har en Tuttlebox.

I år tränar du in dig på trimmet av seglet och övar vattenstart som en besatt med din mindre bräda. Nästa år köper du en bra slalom / super X / freeride på 90l. Med ett bra 7.0 kommer du att kunna cruisa runt med din nuvarande bräda i lättvind och blåsa på för fullt med slalombrädan i ordentligt med vind.

• bjornen

Medlem
    25 april, 2007 vid 07:22

@fredrik.ygge 378987 wrote:

Avundsjuk på din karaktär Björnen. Att backa när man kommit så långt i en köpprocess kräver sin man!

Om du ändå fortfarande känner spenderbehovet skulle jag följa Oscars råd och köpa ett riktigt bra free-race-segel, som V8 eller Daytona. Har själv Gun’s betydligt billigare motsvarighet, Booster, och är grymt nöjd med dessa. Köp dock inte nytt segel utan att köpa en bra mast: rekommenderad till seglet och med minst 70% kol! En bra slalomfena skulle också göra underverk, men det är lite surt att det är powerbox på din bräda eftersom du då inte kan ta med dig den investeringen till kommande slalombräda som med största sannolikhet har en Tuttlebox.

I år tränar du in dig på trimmet av seglet och övar vattenstart som en besatt med din mindre bräda. Nästa år köper du en bra slalom / super X / freeride på 90l. Med ett bra 7.0 kommer du att kunna cruisa runt med din nuvarande bräda i lättvind och blåsa på för fullt med slalombrädan i ordentligt med vind.

Jag hade i princip sålt brädan och frugan var informerad (viktigt) men ibland behöver man någon som gör en ”bitchslap” så att man vaknar upp. Jag har väl blivit övertygad om att det bästa i dagsläget är som du och andra skriver är att skaffa sig ett riktigt freerace segel typ v8 till min bräda och nöta vattenstarter och hårdind på den mindre. Det enda som står fast i mitt resonemang är att om jag skulle skaffa bräda idag så skulle z-riden vara snäppet mindre. Hela den här tanken kom på Fuerte där jag testade en JP supersport med saber 7,2 x6 mast och x6 bom och det som jag upplevde som en otrolig skillnad var framförallt vikten på utrustningen, den kändes så mycket lättare.

//Björn

• bjornen

Medlem
    25 april, 2007 vid 07:28

Btw: Oscar, vill du sälja din curtis PB fena för 200 fortfarande ?

//Björn

• fredrik-ygge

Medlem
    25 april, 2007 vid 07:35

@Bjornen 378998 wrote:

Det enda som står fast i mitt resonemang är att om jag skulle skaffa bräda idag så skulle z-riden vara snäppet mindre.

Helt enig. Hade passat dig mycket bättre med kanske 120 l som största.

• oscar

Medlem
    25 april, 2007 vid 07:47

@Bjornen 379001 wrote:

Btw: Oscar, vill du sälja din curtis PB fena för 200 fortfarande ?

//Björn

Jag står vid mitt ord. Hör av dig, kan ju skicka den vilket kanske kostar en hundring.

• imported_macts

Medlem
    25 april, 2007 vid 08:03

@Bjornen 378998 wrote:

Jag hade i princip sålt brädan och frugan var informerad (viktigt) men ibland behöver man någon som gör en ”bitchslap” så att man vaknar upp. Jag har väl blivit övertygad om att det bästa i dagsläget är som du och andra skriver är att skaffa sig ett riktigt freerace segel typ v8 till min bräda och nöta vattenstarter och hårdind på den mindre. Det enda som står fast i mitt resonemang är att om jag skulle skaffa bräda idag så skulle z-riden vara snäppet mindre. Hela den här tanken kom på Fuerte där jag testade en JP supersport med saber 7,2 x6 mast och x6 bom och det som jag upplevde som en otrolig skillnad var framförallt vikten på utrustningen, den kändes så mycket lättare.

//Björn

Hej,

Är osäker på om detta resonemang har kommit upp tidigare i tråden, men ett annat alternativ skulle kunna vara att du behåller din RRD och laddar på med typ 9,0 för att kunna köra bra i lättvind och sedan skaffar en något mindre slalomplanka (runt 62-67 cm, 100-115 L) och slänger på typ 6,8-7,5 och kan köra riktigt fort i mellan/hyfsat hårdvind. Med din vikt kommer du (med lite träning) att kunna dra rigg på en sådan bräda. Jag väger en massa kilo mer än dig och drar rigg på ca 110 l, även om den sjunker en bra bit under ytan:-)

Men mitt tidigare råd står fast: Se till att testa lite brädoor innan du bestämmer dig. Vi är många som lånar ut brädor och riggar!
    Lycka till!

• jester

Medlem
    25 april, 2007 vid 09:16

Men mitt tidigare råd står fast: Se till att testa lite brädoor innan du bestämmer dig. Vi är många som lånar ut brädor och riggar!
    Lycka till!

Hetaste tipset är att dyka upp på Haga Park, Öland, under Kristi Flygare-helgen.. ”Alla” kommer vara där.

• bjornen

Medlem
    27 april, 2007 vid 16:22

OK jag vet att jag är jobbig men skulle MacTS RS slalom 9,2 funka på min bräda ? Jag har kollat ofo och det är 48 så med en större fena ? Seglet skulle sedan föja med om jag i framtiden byter till en slalombräda. Max rek till min är 8,5. Köper jag ett nytt v8 med mast bom blir det dyrare.

//Björn

(kinetic har en tråd, verkar som han är sugen så ni får viska)

• imported_macts

Medlem
    29 april, 2007 vid 18:32

@Bjornen 379716 wrote:

OK jag vet att jag är jobbig men skulle MacTS RS slalom 9,2 funka på min bräda ? Jag har kollat ofo och det är 48 så med en större fena ? Seglet skulle sedan föja med om jag i framtiden byter till en slalombräda. Max rek till min är 8,5. Köper jag ett nytt v8 med mast bom blir det dyrare.

//Björn

(kinetic har en tråd, verkar som han är sugen så ni får viska)

Jag tror att det skulle funka. RRD brukar vara ganska snåla på vilka storlekar dom rekommenderar. Dockså är seglet sålt.

• tobhed

Medlem
    6 maj, 2007 vid 12:48

Björnen, här har du faktiskt en bräda som skulle kunna passa dig. Ingen fullblodad race bräda utan en S-type som är snabb som en slalom men mer förlåtande:
    http://www.windsurf.se/forum/viewtopic.php?t=1030

• oscar

Medlem
    6 maj, 2007 vid 16:09

Tyvärr så tar den ju inte så stora segel….

• speedjanne

Medlem
    6 maj, 2007 vid 17:51

vad sägs om den här….

• speedjanne

Medlem
    6 maj, 2007 vid 17:53

jujjjjj

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Säljartankar ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.