Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Sälsurfing
-
ja ja det är jätte bra att det kommer mer sälar.. å ja va verkligen inte kritisk mot någon……
-
okej då ber jag om ursäkt för mitt påhopp. det var bara att ditt inlägg var så konstigt. men som sagt. jag ber om ursäkt i såfall
-
Svar till:
Kul att se att det är fler än jag som sett säl. Det finns med andra några stycken där ute trots ”säldöd”, miljögifter mm.
[/ QUOTE ]
Sälen har ökat kraftigt i antal i Roslagensskärgård dom senaste åren, åker man ut till svenska stenarna på sommaren så finns det massor där ute, på höstarna ser man dom mer ofta då dom verkar söka sig mer Innomskärs. Såg säl vid 6 tillfällen förra året, tre gånger av dom stog jag på en bräda.
Tyvärr så är det inte bara säl som ökar i antal, mink och skarv finns till förbannelse i skärgården dom tillsammans fiskar ut det mesta som lever i havet, fisk och sjöfågel är ganska ovanligt i större mängder nuförtiden….. minken är grym på att tugga ejder.
Det där med miljögifter…..tror att det är påväg till det bättre, havsörn ser man nästan dagligen nu förtiden, dom och säl ska ju vara känsliga för miljögifter.
Knubbe knubbsäl
-
Jag har också sett säl.
Det var i mitten på -80 talet, när jag och polarn gled runt i Söderhamns skärgård på en varsin Sailboard flatbottnad.
Rätt häftig upplevelse när en säl plötsligt dök upp mellan oss, ungefär 5m från vardera brädan.
Sen dess har jag inte sett någon.
-
Jag har sett säl några gånger utanför våran stuga vid gävle.
Men eftersom att jag tillhör en gammal fiskarsläkt så har jag en litet annat perspektiv på sälökandet. Visst är det jättreoligt att se en säl, det kan jag inte neka till. Men jag har också sett vad det gör mot yrkesfisket och det är förödande.
Jag som normalt fiskeintresserad tycker iaf inte att det är kul att dra upp näten och finna så gott som enbart halva fiskar som sitter idet. Och i och med det kan jag tänka mig hur yrkesfiskarna känner sig som även skall leva på det, har även yrkesfiskare i släkten och han har väldiga problem med sälen.
//johan
-
Svar till:
Jag som normalt fiskeintresserad tycker iaf inte att det är kul att dra upp näten och finna så gott som enbart halva fiskar som sitter idet.
//johan[/ QUOTE ]
Är man fiske intresserad så fiskar man inte med nät.. det är tack vare nätfiske och det fina samspelet mellan trålare utanför Nynäshamn som gått ända in till Gålö i jakten på fisk som det tyvär idag inte finns någon fisk längre utmed våra kära kust sträckor i sthlms skärgård, det är inte tack vare att sälar är så bra på fiska. Den största boven är yrkes fiskarna, dom har fan i mej ingen hut i kroppen.
/Mathias
p.s lite offtopic kanske
-
Det lilla som fiskas i Sthlm skärgård med när tror jag inte påverkar ett skit, dom bofasta har fiskat i alla år och det har funkat, men du glömmde en sak som är förödande, MINKEN!! och skarven. Minken tillhör inte naturen där ute och måste bort.
-
Jag kan på ett sätt förstå yrkesfiskarnas problem, det är ju dock deras inkomst vi talar om…..men vem får inte ändra på verksamheten/arbetet när intäkterna sinar eller marknaden förändras? Varje näringsidkare står en affärsrisk.
Numera finns det också bra utrustning för att säl och tumlare inte ska simma fram till nät och redskap, men det är väl en investeringsproblematik i en redan ansträngd näring. -
Den största problematiken har ingen nämnt än, just det att torsken har väldigt svårt att reproducera sig i östersjön på grund av att den är så syrefattig på de djupen där äggen läggs. Detta på grund av övergödning.
Så det kanske är bönderna vi ska hytta med näven åt. -
Svar till:
Det lilla som fiskas i Sthlm skärgård med när tror jag inte påverkar ett skit, dom bofasta har fiskat i alla år och det har funkat, men du glömmde en sak som är förödande, MINKEN!! och skarven. Minken tillhör inte naturen där ute och måste bort.
[/ QUOTE ]
Jag har ingen aning om din erfarenhet av skärgården vad beträffar fiske, jag kan bara återge den fakta som jag besitter och som är med sanningen överrensstämmande. Som uppväxt i skärgården och som en frekvent fiskare sedan barnsben så vet jag att detta är ett problem som härstammar ett dussintal år tillbaks i tiden då mink och skarv knappast fanns i sthlms-skärgård, visst mink förekom men mycket sällan, skarv än mer. ”dom bofasta har fiskat i alla år och det har funkat” Det är precis det det inte har gjort, resultatet av det går inte att förneka och en sak ti ll skall sägas här, yrkes fiskare är oftast som du uttrycker det ”dom bofasta” och inte kalle i sthlm. Varken mink, säl eller skarv skulle ha lyckats med att fiska slut på sill, skaprp-sill, gädda, abbore eller torsk.. inse att det är en ekvation som inte går ihop. Det är yrkes fiskare och till en viss del miljön som har damsugit havets bottnar.
Nu får vi alla ta konsekvensen av några vild hjärnors handlande där en mentalitet så som ”om inte jag tar upp fisken så gör nisse på grann ön det” eller ”det finns hur mycket fisk som helst…” fått råda. Sluta försvara dessa människor, jag tror inte för en sekund på att dom inte har varit medvetna om vad som har varit på gång när dom såg fisken i näten sina och inte brydde sig (vilket skulle ha varit den naturliga reaktionen för vem som helst inom vilken annan bransch som helst att värna om sitt leverbröd) utan snarare tvärtom skaffade större nät/trål och fiskade på större ytor och längre in närmare land(inom skärs)…/Mathias
-
Ja vi utrotar säl och annat som konkurrerar med människan! Det finns väl för fan inget som går att jämföra med människans rovfiske!
Det blir så löjligt när en del talar om att säl och mink har minskat på fiskbeståndet när vi har fiskeflottor som, som sagt, dammsuger vattnen!
-
Svar till:
Svar till:
[/ QUOTE ]
Jag har ingen aning om din erfarenhet av skärgården vad beträffar fiske, jag kan bara återge den fakta som jag besitter och som är med sanningen överrensstämmande. Som uppväxt i skärgården och som en frekvent fiskare sedan barnsben så vet jag att detta är ett problem som härstammar ett dussintal år tillbaks i tiden då mink och skarv knappast fanns i sthlms-skärgård, visst mink förekom men mycket sällan, skarv än mer. ”dom bofasta har fiskat i alla år och det har funkat” Det är precis det det inte har gjort, resultatet av det går inte att förneka och en sak ti ll skall sägas här, yrkes fiskare är oftast som du uttrycker det ”dom bofasta” och inte kalle i sthlm. Varken mink, säl eller skarv skulle ha lyckats med att fiska slut på sill, skaprp-sill, gädda, abbore eller torsk.. inse att det är en ekvation som inte går ihop. Det är yrkes fiskare och till en viss del miljön som har damsugit havets bottnar.
Nu får vi alla ta konsekvensen av några vild hjärnors handlande där en mentalitet så som ”om inte jag tar upp fisken så gör nisse på grann ön det” eller ”det finns hur mycket fisk som helst…” fått råda. Sluta försvara dessa människor, jag tror inte för en sekund på att dom inte har varit medvetna om vad som har varit på gång när dom såg fisken i näten sina och inte brydde sig (vilket skulle ha varit den naturliga reaktionen för vem som helst inom vilken annan bransch som helst att värna om sitt leverbröd) utan snarare tvärtom skaffade större nät/trål och fiskade på större ytor och längre in närmare land(inom skärs)…/Mathias
[/ QUOTE ]
Samma här har varit i skärgården se barnsben, och är där fortfarnade, vet inte vad du håller till men om du påstår att mink sällan förekommer och skarv ännu mindre då vet inte jag var du har varit. här i norra delen av skärgården, Söderarm – fredlarna så finns dom på snart på varje ö Minken fiskar enorma mängder, och äter ejder i alla former, skarven äter små fisk även den i mängder. båda är otroigt bra fiskare och jägare, detta påverkar.
Sen att yrkes fiskare påverkar det kan hända, jag är inte så insatt i det och deras metoder.Fisk finns det fortfarnade gott om tycker jag som icke yrkesfiskare! att torsken är borta det är ju gammalt, gös stammen är på frammarch i stället(inomskärs), abbore, sik finns det fortfarande gott om, men något mindre plattfisk dom senaste åren.
Ja ja jag tror hur som haver att fisk beståndet kommer öka och att det blir många fina kulingar i år ;-.)
-
Har alldrig sett säl när jag surfat, men jag har seglat i västkustens skärgård mycket. Där är det väldigt vanligt att få syn på några knubbisar, speciellt vid kosters skärgård.
Nu när ändå ämmnet är uppe rörade konstiga observationer kan jag säga att jag sett delfin i öresund precis utanför ven. Detta är faktist sanning, inga tumlare här inte.
Dom har blivit identifierade av marinbiloger för att vara delfiner…
Ganska lustig upplevelse faktist mitt i öresund.fler bilder:
\LdserverhttpmapStefan200307delfinerpage_01.htm -
har nog inte sett säl ute på surfet. men en häftig grejj hände en gång när jag var ute och fiskade med far min. vi satt alltså och fiskade precis utanför en väldigt liten ö, plötsligt så kom det en kungsörn som dundrade ur skogen, fan va stor den va!! den flög kanske 3 meter ovan för våra huvuden…det va grymt
Logga in för att svara.