Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Salt mot kramp

• Salt mot kramp

Publicerad av memark på 13 oktober, 2007 vid 15:44

Hörde av en kompis att bl a långdistanscyklister sätter i sig enorma mängder salt innan tävling, för att slippa kramp i lår och vader. Nån som vet om det ligger nån sanning i detta? Just kramp i vaderna är nämligen ett problem för mig så fort vattentempen kryper under 15 grader (även om jag inte fryser för övrigt).

alexasu svarade 17 år, 6 månader sedan 14 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • rasmus_w

Medlem
    13 oktober, 2007 vid 15:49

Jo det kan vara saltbrist, men det finns högar av anledning till kramp. Magnesiumbrist är en annan sån där lite hokuspokusförklaring. Annars är matbrist och vätskebrist vanliga anledningar. Just det där med vätskebrist är av nån anledning viktigt i kallt väder. Jag brukade ha mycket problem med kramp och utmattning när jag seglade i full vintermundering, men sen jag började ta med mig några vattenflaskor ut har det inte hänt.

• svenne

Medlem
    13 oktober, 2007 vid 16:59

Jag skulle kunna kalla mig långdistanscyklare, vad det nu ska vara, och vi använder inte använt något annat än vanlig sportdryck. Enervit har tabletter som innehåller lite mer salt än vanlig dricka. Den är smidig att ha med sig men när man surfar funkar det precis lika bra med kanelgifflar eller en äggsmörgås.
    http://www.enervit.se/produkter2007.html

• styret

Medlem
    13 oktober, 2007 vid 18:36

äggsmörgåsar är the shit…

men det här med salt är väl det att salt binder vätska i kroppen som ju motverkar kramp? Körde mycket på det när vi under perioder tränade extremt mycket dans.

• fluff

Medlem
    13 oktober, 2007 vid 19:25

Och en camelback är ju inte fel

• gammelsurfen_

Medlem
    13 oktober, 2007 vid 19:29
    fluff;421950 wrote:
    Och en camelback är ju inte fel

Tror också på denna iden, tror vatten är den stora boven i det hela. För faktum är att man gör av med betydligt mycket mer än vad man tror, fast att man inte känner det för att man är i vattnet.

• algen

Medlem
    13 oktober, 2007 vid 21:31

Att trycka i sig massa salt är dumt, lagom är bäst. Det förekommer ofta rykten om hur man skall ladda upp vatten, salter mm. för att inte få kramp. Faktum är att vatten/salt balansen är ett av kroppens absolut bäst reglerade system. Att lagra vatten är dessutom nästan omöjligt så att hinka i sig mängder med vatten dagen innan är helt meningslöst. Men…
    Det viktiga är att ersätta vätskeförluster. Det är här sportdryck kommer in i bilden. Skillnaden mellan sportdryck och vanligt vatten är nämligen hur snabbt man kan tillgodo ge sig vätskan samt att sportdrycken har lite salter. En bra dryck har lagom mängd socker och salt. Salt för att likna blodets osmolaritet och socker för att det används i tarmen då vattnet tas upp. Antingen köper man dyr eller blandar billig egen:

1 1/2 dl Strösocker
    1 tsk citronsyra
    1 krm bikarbonat
    1 krm salt
    2 liter vatten

Eller så tar man tillvara på det vattnet som rinner ur våtdräkten efter en dags surf, har säkert också en bra socker/salt balans…

• getwet

Medlem
    14 oktober, 2007 vid 05:34

Tack för ”receptet” Älgen, den ska användas. Och då syftar jag inte på det sista tipset du angav……

En liten fråga bara. Kroppen reglerar ju som bekant vätskebalansen alldeles utmärkt och talar om via törst att det är dags att fylla på depån.
    Vilket är då bäst och mest förebyggande för att hindra kramp, att dra i sig en liter vatten INNAN, direkt före surfet (när jag inte är törstig) eller att succesivt gå upp ibland och ta mindre mängder, när man ändå börjat förlora vätska?

• rasmus_w

Medlem
    14 oktober, 2007 vid 12:17

GetWet: bådadera. Ska du prestera optimalt så ska du dricka innan du blir törstig, när du känner dig törstig har du redan förlorat tillräckligt med vatten för att din prestationsförmåga ska sjunka. Dra i dig en halv eller en kvarts liter vätska och gå sen upp och ta en klunk då och då, innan du blir törstig. Eller häng en camelbak på ryggen, du lär f.ö. knappast bli långsammare av att ha två kilo vatten hängandes på ryggen.

Sen ska sägas att jag inte lever som jag lär, jag har kört sex timmar på raken med 3.5 på Gran Canaria utan vätsketillförsel och när jag vinterseglar drar jag mest i mig en satans massa vatten innan, plus att jag äter en banan eller nåt. Efteråt drar jag oftast i mig en gainomax, dels för att det finns utmärkta bevis för att det är bra att fylla på glykogendepåerna omedelbart efter fysisk aktivitet, dels för att gainomax är så satans goda. 🙂

• nachoman

Medlem
    15 oktober, 2007 vid 06:44

Eller så skaffar man sig ett gäng sprutor och fyller dem med kalciumlösning (Ca) som man sen injicerar på valfritt ställe vid kramp. Ca är ju en viktig del i att få musklerna att släppa sin kontraktion

• nek

Medlem
    15 oktober, 2007 vid 09:22

Testa och stretcha vaderna varje dag i några veckor, kan hjälpa….

/N

• s

Medlem
    16 oktober, 2007 vid 09:35

@memark 421878 wrote:

Hörde av en kompis att bl a långdistanscyklister sätter i sig enorma mängder salt innan tävling, för att slippa kramp i lår och vader. Nån som vet om det ligger nån sanning i detta? Just kramp i vaderna är nämligen ett problem för mig så fort vattentempen kryper under 15 grader (även om jag inte fryser för övrigt).

Jag brukar se till att dricka mycket och äta rätt (inte pizza vill säga…) men även pilla i mig ett par mineralpiller (vitaminpiller med extra tillsats av mineral). Det brukar hjälpa för mig. Framförallt har jag märkt att detta är viktigt för mig då jag seglar flera dagar i rad, det hjälper både mot kramp under segling men även efter segling. Jag ahde förr problem med kramp i småmuksler i underbenen natten efter surf, de försvinner med ett piller.

/Staffan

• guppy

Medlem
    16 oktober, 2007 vid 13:48

Jag tycker att man får i sig enorma mängder salt varje gång man ramlar i. 🙂
    Men det problemet hör kanske till en annan tråd…

• sourra

Medlem
    16 oktober, 2007 vid 17:26

Resorb som är så användbart vid räserbajs och bakfylla är prima vara för att återställa saltnivåerna (inte bara popcornsaltet) i kroppen.

• alexasu

Medlem
    16 oktober, 2007 vid 21:26

om den sista drinken på kvällen alternativt första på morgonen är en vodka-resorb slipper man desutom bakfyllan.

• sourra

Medlem
    16 oktober, 2007 vid 21:30

Du kommer vara av en annan uppfattning om några år =)

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Salt mot kramp

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.