Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Salusand !
-
Salusand !
Publicerad av jakob_s på 7 februari, 2005 vid 11:29Är det någon som har vindsurfat på detta ställe ?
Att det är hemma spot för Salusand soulsurers vet jag..
Men hur är VS potentialen ?Burde ju vara hur bra som helst…sandstranden är ju bred som bara den..och det är djupt som faen utanför, och hyfsat Snabbt avgrundande mot land..
jakob_s svarade 19 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 16 Svar -
16 Svar
-
Får ta och svara på min egen tråd.
Hittade lite bilder som jag ville visa.. -
Enligt bilderna har det potential i alla fall!! Blir suuuugen! Vinden måste vridit bra den dagen, eller?
/Magnus -
HOST HARKEL URK…. VAD I HELA FRIDEN…..
WOW, vilket ställe, vilka vågor!!!Hmm, fejkade bilder?!?
//Glenn
-
He he..Nån som svalde en Rävsvans där..
Bilderna är tagna av nån på Salusand Soulsurfers.
Vill inte tänka mig hur det såg, och sög(!) ut, när Gudrun var i farten..Bilderna är självklart Inte fejkade !
1, Det Blir faktiskt en riktigt fet och clean dyning där när pappa syd mojnar efter att ha legat på ett tag..
2, stranden är 1 km lång och sträcker sig 200 meter inland.. det finns några dungar med En-ris och strand-tall som man kan rigga bakom.
det är bara sand-botten ! Inte en enda sten !
det är 3 dm djup “direkt” man kliver i – blir sen snabbt lår-djup sen brukar det vara nå’n sandbank där det är kring 3-5 dm – sen tar det ett par 30 meter innan det är ca 2meter – sen långsamt ner på 3-4 meter ..sen snabbt 5 10 15 20 meters djup.
2, Det blir inte bara fet dyning där.. Det blir även Ruskiga undervattenströmmar !
När vinden pumpar in vatten och stor dyning är det inte kul att hamna i de strömmarna..(dom håller sig mest på botten, men när det blåser riktigt fett så kan det bildas små trevliga “älvar” som rinner ut, till havs..)
Jag kommer att använda Flytväst där !Jag har varit där och badat säkert 100 gånger innan jag fyllde 15..Farsan drev havsbadet i början av 90talet..
-
Jag får gåshud av tanken på att spolas upp på en mjuk sandstrand!!! Lite mysigare än Torös stenar…
Ser riktigt trevligt ut!!!!/Fjant
-
Fan Fjant, du hann före. Ser kalas-bra ut. Och ja, vilken lyz att bli spolad på sand och inte sten….
och kliva ur o i, aaaaaahhhh.
-
På torsdag ska det enligt prognos bli “rätt” grovt där..
tråkigt att man jobbar..Skulle va kul att dra dit och plåta lite… prognosen säger 3-4meter med 6-8meter i period..Sånt mardrömmar är gjort av..mao
prognosen sträcker sig bara 48 timmar. det tar 6 timmar från det att pumpen stoppat tills att vågorna börjar mattas.. Blir dock extremt mycket renare bryt..
hyfsat bra odds att det är ännu bättre photo-op på Fredag..Då är jag ledig..
-
Glämde nästan..
[img]http://falowanie.icm.edu.pl/pict/wavehgt48.03900.GIF[/img]
-
och om det inte blåser kan man ju ta en rundvandring i ravinen o grottorna.
Salusand! ett ställe som man på alla resor upp till Burträsk alltid besökte som barn. var i salusand senast i sommar, myckat finnt ställe oootroligt mycke sand -
Våg prognosen är reviderad ..Prognosen spår nu 5-7 meter(!!) för torsdagen vid 12:00
[img]http://falowanie.icm.edu.pl/pict/wavehgt36.04000.GIF[/img] -
Du måste plåta Stället måste gå av något galet!!!
Bilder är aldrig fel. Sukta, sukta, sukta……
-
Helt jävla sinnesrubbat på Salusand idag..
tråkigt nog så började det snöa när jag var halvvägs dit. Mot torsdagen hadde det även mojnat av litet, det blåste kring 20ms när jag var där.. Snöstorm!-Så bilderna blev inte så bra..(tog rätt så många)
När jag anlände och var uppe vid kiosken så insåg jag hur stort det var… På 300 meter, och 10 stigmeters håll från vattnet så såg bryten ut som att man stod 3 meter ifrån i normalstora förhållanden..
Vissa av de Vågor som återbildades och bröt rent inne mot land hadde ansikten på +metern (vågens 3e bottenbryt!) De större vågorn som bröt för andra gången, rätt långt ut, hadde ansikten på vad jag uppskattar till “lätt över 2 meter”.
inte så mycket kan tyckas ?
Grejen är att 3-4 vågor längre ut så såg man ibland första brotts Vågorna, dom hadde samma visuella storlek fast dom var mer än dubbelt så långt ut..Finns nån vänlig (eller bara nyfiken) själ som vill hosta ock lägga ut bilderna ?
kan ju ge mig ICQ eller MSN nr/ adr så kan jag skicka..
Logga in för att svara.