Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Samband mellan surfare och civilingenjörer??

• Samband mellan surfare och civilingenjörer??

Publicerad av anonym-anvandare på 3 mars, 2001 vid 16:36

Tja!
    Jag har länge lurat på varför så många surfare läser till/eller är civilingejörer. Framförallt verkar detta fenomen gälla elektro-snubbar.

Kan det bero på att man behöver en ingångslön på 25 papp i månaden för ha råd med grejer och sjyrre resor jorden runt?

Nån annan som har någon aning?

Några kanske tycker det är samma kick att klura ut en svår ekvation som att sätta en fet pushloop?

MVH
    en kille som inte vet varför han går på en stor västsvensk teknisk högskola när han egentligen bara vill surfa och åka snowboard och dessutom inte har samma brinnande intresse som övriga klasskamrater

anonym-anvandare svarade 23 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    3 mars, 2001 vid 17:05

Det där var en bra fråga. Det finns nog ett samband i stil med det du sa. Vindsurfing är en dyr sport. Det är nog rätt många som upptäcker sporten via segling eller utlandssemestrar på exotiska plejs, båda dyra sysselsättningar. Jag är själv civ.ing. men hade aldrig några pengar under studietiden (man tror ju förstås att man ska vara på det torra när man börjat jobba med en ingenjörslön men ack vad man bedrar sig..) Sedan jag upptäckte sporten när jag gjorde lumpen i flottan i början på 90-talet har jag lappat och lagat och när jag nu äntligen har börjat kunna spara till ett nytt kit inser man vad pluring det krävs. Ska man sedan ha ett vettigt fordon att ta sig till seglingen med blir det inte billigt.
    Men det du sade om civ.ingare och surf är intressant. Alla jag känner som surfar är i likhet med mig civ.ingare (men då M:are). För min del finns det väl också en koppling mellan yrket och hobbyn. Jag tycker förutom själva seglingen att det är jäkligt intressant med hur fysikens lagar funkar vid seglingen. Sedan är det också kul att fixa och trixa med tekniken i en surfbuss. Men det vore kul om vi kunde få se lite teologer och filosofer på vattnet också!!! Vi får sprida ordet bättre helt enkelt!!

/Fredde

• anonym-anvandare

Medlem
    3 mars, 2001 vid 17:36

Filosofer finns det redan: Lollo!

• anonym-anvandare

Medlem
    3 mars, 2001 vid 18:03

Lollo är ingen filosof…du menar väl fjållosof!!

• anonym-anvandare

Medlem
    3 mars, 2001 vid 18:58

Nej, snarare lulturstrateg!

• anonym-anvandare

Medlem
    4 mars, 2001 vid 10:21

Ehh, kulturstrateg skulle det vara…så det kan bli..

• callevader

Medlem
    6 mars, 2001 vid 10:43

Ett samband kanske men inte ett kausalt sådant.

• gegga

Medlem
    6 mars, 2001 vid 11:49

Vindsurfing är ju en snobb sport helt enkelt.
    Tyvärr är jag inte civilingejör utan endast
    högskoleingenjör men det känns ändo skönt att man
    slipper beblanda sej med skitiga jobbare när
    man är ute på vattnet.
    Nej ni utan vettig utbildning och högavlönat jobb håll
    er till innebandy och andra korpsporter!

• anonym-anvandare

Medlem
    6 mars, 2001 vid 12:11

Men det är grovjobbarna som dominerar på vattnet…ni kontorsråttor har varken kraft eller mod att göra nåt!

Vi som byggde Sverige!

• luwa1

Medlem
    6 mars, 2001 vid 12:54

Tack vare dessa överbetalda “ingenjörssurfarna” så kan vi som är normalbegåvade men surfar ändå,köpa fjolårsprylar för 30% av nypriset.Vi lever av smulorna från ingenjörernas bord! Tack ska ni ha!
    Ett litet ordspråk från KTH
    “Kan du inte surfa så kan du iallafall se till att ha dyrast grejer!”

• anonym-anvandare

Medlem
    6 mars, 2001 vid 13:44

Det gäller att plocka russin ur kakan. Vilken kaka? En del russin är godare andra. Men alla russin går att äta. Det gäller bara att hitta de som är sötast.
    Eller minst bittra?
    Oj, där kom en gravid sjöelefant. Undrar vart han ska…. jag följer efter…

• voodoo

Medlem
    6 mars, 2001 vid 14:09

Manbehöver ju inte vara ingenjör för att ha nya grejer !!! Se till att köpa allt nytt gärna ihop med några kompisar för att få lite rabatt och sedan byta till nytt varje år, så blir det inte så dyrt….Hjälper inte det så bli försökskanin, värt varenda liten biverkning för att kunna packa upp nytt varje år…

vooodo wink.gif

• mikael

Medlem
    6 mars, 2001 vid 14:51

Jag är civilare, Väg o vatten
    Jag håller med om att det är många som håller på med vindsurfing. Men för mig så minskade mitt surfande drastiskt under studietiden, det berodde främst av ekonomiska skäl samt tidsbrist. Men nu när jag har börjat att jobba så har jag lite mer pengar över så att jag slipper att hålla fast vid gamla grejjer.
    /mikael

• gegga

Medlem
    6 mars, 2001 vid 15:02

Vad går gränser när grejorna räknas som gamla?
    1998 grejer räknas det som gamla eller nyare?
    Skulle va kul och veta vad som räknas som nyare
    eller gamla!

• voodoo

Medlem
    6 mars, 2001 vid 15:33

Det är inte svårare än att just nu är det 2001 och då är -01 grejerna nya!! I höst börjar ju -02 komma och då känns ju genast de grejer man har från -01 gamla !! =o)

vooodo wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    6 mars, 2001 vid 17:14

Är det inte så att de som satsar på en gedigen utbildning är så stressade med det vardagliga livet att de behöver nått som får dem att glömma allt vad stress är för några timmar lite då och då.. Windsurfing får iaf mig att koppla av och bli euforisk.. Eller också så satsar de på att bli både kapitalister och “humankapitalister”. Surfingen är verkligen ett grymt sätt attinvestera i sig själv, både kroppsligt och själsligt..
    Har jag fel?
    Sirfer, blivande Civilare M

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Samband mellan surfare och civilingenjörer??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.