Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › samma gamla fråga, vilken volym på mindre bräda???
-
samma gamla fråga, vilken volym på mindre bräda???
Publicerad av mattap på 11 maj, 2004 vid 08:21Hallå! Här kommer nåt som det alltid tjatas om, vilken volym skall man ha egentligen på den mindre brädan?
Idag kör jag en Starboard carve 123 som tar segel mellan 5,2-8,0 och jag väger ca 70-75kg
Nu funderar jag på att köpa nåt mindre som jag kan köra på när det brallar i! Skall man då lägga sig mellan 80-90L eller 90-100L?
Är ganska intresserad av en JP freestyle/vawe, skall jag satsa på 91L eller 84L?
känns som att 91L inkräktar lite på starboardens område, samtidigt som kanske 84L ger lite för lite volym mtp att jag inte är någon mästare på vattenstart och fullfartsgipp ännu? Vetefan hur man skall göra?? 91L verkar vara en sjysst all-rounder men kanske lite för lik Starboarden som sagt,äääää hjälp mig för bövelen!!!!!!!!!
/Mats
watertouch svarade 20 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Hmm, häng inte upp dig för mycket på volym är väl ett första tips…
Men med tanke på din vikt tror jag att 84an eller liknande size på bräda är rätt. När det blåser för lite för den är det bara att köra på Carven.
Nu skriver du inte vilka segelstorlekar du har och tänker köra på den lilla brädan, men eftersom FSW 84 funkar med typ sexnoll och mindre så ser i alla fall jag den som ett fint komplement till din nuvarande bräda.
Även om en bräda något under 100 liter (eller jag kanske borde skriva bredd på 60-62) ger snäppet fler seglingsdagar än en 85-liters (eller, mer korrekt, bredd på 56-58) så tror i alla fall jag att de flesta som har en liten bräda har det för de där dagarna då det blåser bra; 10 sekundmeter+. Och då är den mindre varianten klart roligare, enligt min mening.
Kul ämne, har ju borrat en del i det själv genom åren… 🙂
Surfa På!
-
iof, men kommer jag att ha mer skoj på 84 jämför med 91?
91 tar 4,5 och uppåt
84 tar 4,0 och uppåtHur ofta känner man att 91L är för stort? Hur ofta behöver man köra på 4,0-4,5 i Sverige?
-
Nu vet jag ju inte hur vass du är och vilken segling du är ute efter med den mindre brädan, men… jag svarar ändå! Vilt och vågat!
91 tar 4,5 och uppåt
84 tar 4,0 och uppåtskrev du. Och det är väl rimligt. Samtidigt vågar jag hävda att 84an garanterat är roligare än 91an med allt från 5.5 och mindre. Först när det börjar krypa upp mot sexnoll eller mer så kommer 91an klart till sin fördel. Så frågan är vad som är viktigast för dig, att brädan tar segel större än sex kvadrat eller att den är så kul som möjligt med segel under femhalv-sexnoll?
Det enda som skulle kunna få mig att kanske reka 91an, eller en bräda med liknande bredd och storlek, är om du är väldigt ovan vid att köra liten bräda. Då kanske den är ett enklare insteg. Samtidigt är skillnaden mot 84an inte alltför stor, och du kommer med stor sannolikhet att vilja ha en bräda i den sizen ganska snart ändå…
Jag lutar åt det senare… 🙂
Lycka till!
-
Jag håller med flera av nedanstående skrivare. 84:an kommer troligen ge dig mer. Jag väger bara några kilo mindre än dig och har an 84l freestyle som största bräda (tillsammans med en 5.9:a som största segel). Möjligen har jag lite mer erfrenhet av små brädor, men t ex en våg-freestyle som du funderar på är rätt lättseglad i den storleken. Själv skulle jag knappeligen tänka mig att segla under 5.3 på en bräda över 90 liter, om jag hade alternativ. En stor bräda blir snabbt _för_ stor när det börjar bralla i. Med Carven i bakfickan känns JP 84:an (eller motsvarande) helt rätt. Jag hade tidigare en Starboard Trance 84 (freestyle/våg) och den var grymt stabil och lättseglad.
Min fru (som väger ca 55) kör för övrigt min Starboard FreeSex 84 som nybörjarbräda (vattenstart, enkel segling mm) och körde förut min freestyle-våg, Trance 84. Det funkar bra och med den större vana du har kommer det funka bra även med dina 15-20kg mer i bagaget.
-
tackar för tipsen!
Idag kör jag 5,9-6,8-8,0 på Starboarden, men när det börjar blåsa ordentligt och 5,9 känns stort så känns även min bräda för stor. Har väl tänkt mig att köra 4,5-5,9 typ på den lilla. Har man någon användning för mindre segel än 4,5?
Slänger in en fråga till i ungefär samma kaliber:
Vad skulle en lämlig segellinje vara för denna mindre bräda (84L), jag har redan ett 5,9 så vad skulle jag behöva komplettera med, för segling mestadels i Gbg och även lite i Varberg?? Kom igen nu Masse och Ola, förgyll min arbetsdag med lite bra svar (och även ni andra för 17)
/Mats
-
5,9 bör ju fungera bra som största på en 84-litersbräda. Ca 5,2, 4,5 och 4,0 är nog en lagom fördelning på de mindre storlekarna. 4,0 lär du inte slita ut i Sverige men det är ju surt att inte kunna vara ute för att det blåser för mycket. Om ekonomin är begränsad så skaffa 5,2 och 4,5 till att börja med och komplettera med 4,0 senare. Man kan kanske också stå ut med lite äldre segel i de minsta storlekarna om man vill spara lite pengar.
Häng Löst! -
Segel under 4.5 kan man absolut ha användning för. Ibland är till och med en 4.0:a stor och en 3.5:a ger betydligt skönare segling. Det är dock inte många gånger per säsong det inträffar.
Jag skulle säga att du kan gå ned direkt till 5.0 från 5.9 om du vill. Jag har kört det spannet ibland. Nu har jag 5.0-5.3-5.9, men det är lyx och det är inte problem att plana med 5.0 om 5.9 känns stort (även om en 5.3 ger dig mer marginaler om det är byigt).
Så, 4.2-5.0 är alltså ett snikalternativ som funkar och ger dig ettt stort vindspann. 4.5-5.2 är också OK. Har du mer pengar på fickan är 4.2-4.7-5.3 också ett alternativ, osv.
Håll koll på mastländerna, bara. Ofta är en 4.5:a med “rätt” 4m mast ett bättre alternativ än en 4.2:a med för lång (4m) mast. Detta bör tas med i planeringen om du inte täkna köpa många master också. Skall du ha segel runt och under 5.0 får du i alla fall räkna med ett ha en 4m mast.
-
Jag kör Starboard 123 och på den kör jag 7.4 (kan köra upp till 8.5) och 6.3. Sedan har jag en Tabou wave på 90 liter och på den kör jag 6.3 (jo det går) och sedan 5.3, 4.5, 4.0. Jag väger 90 kg och är 187 cm lång. Då du väger betydligt mindre skulle jag tro att du mycket hellre skulle välja 80 l istället för en 90l. Kanske ännu mindre, tänk på att brädans bredd spelar in också.
CharlieB
-
Du bor ju på westcoast för faen. Här brallar det ofta på med 4.5 och mindre. 84 l är mest rätt. Gärna ännu mindre med din vikt… När du blir mer varm i kläderna i vågorna är det 75 liter som gäller.
-
5.9 tror jag blir perfekt som största segel på en bräda som 84:an.
Alltid bra att ha en segelstorlek som fungerar på båda brädorna man har (om man nu har två). I mitt fall är det 5.3. Byigt och lurigt med 5.3 = freestylebrädan. Stadigare och tryck med 5.3 = vågisen.
Jag skulle kört på 5.9, 5.2-5.0 och 4.5. Innebär en mast till, men det är oundvikligt om du går ner mot femnoll och mindre. 4.5 som minst tror jag bli bra, när det är toktryck i det så ger inte ett mindre segel sådär överdrivet mycket mer kontroll på 84an (tror jag), eftersom brädan begränsar en del i sådana vindar. En mindre fena än orginal kommer du att vilja ha med 4.5.
Jag tycker 4.5 är en bra storlek på minsta segel i Sverige. Men om man har möjlighet att segla mycket och verkligen vill ut de där dagarna med rejält med vind, ja då kan mindre behövas. Själv har jag haft runt 4.5 (i år 4.6) som minst i fyra säsonger nu och endast ett fåtal gånger behövt mindre (i Sverige). Och då har det efter en stund ofta lagt sig och 4.5 har funkat igen. Men visst, det är lite surt att inte ha 4.0 ibland, men det lite lyx att ha ett sådant. ÅBodde jag på västkusten eller Öland skulle är det dock mycket möjligt att mitt minsta segel skulle vara 4.0 – 4.2 istållet. Om man har planer på att åka utomlands till blåsigare ställen är en fyrnolla värt att ha, dock! (nästa år blir det Guincho, då åker en fyrnolla med, helt klart)
Annars är ju, som Ola H. skriver, 5.9, 5.0 och 4.2 en intressant “snikvariant” där du med tre segel täcker maximalt vindregister med din 84:a. Två master räcker fint fortfarande (många 4.2 segel riggas på 400 mast).
Jag skulle nog kolla Ola H.s tips lite extra. Han seglar ju på västkusten och har bra koll på mindre prylar, tycker jag. (se där, en komplimang! sug i dig Ola… :-).
Lycka till å Surfa På!
-
Svar till:
Alltid bra att ha en segelstorlek som fungerar på båda brädorna man har (om man nu har två).
[/ QUOTE ]
Finns en fördel med att INTE ha en sådan segelstorlek oxå och det är att risken att välja “fel” bräda minskar när vinden är precis på gränsen. Sist jag körde liten bräda blev det simtur tillbaka efter plötslig vindpunka.. Dock hade jag nog roligare än jag hade haft med samma segel på stor bräda.
Logga in för att svara.