Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › samma pris på sufers paradise o skidsport bromma !!!
-
samma pris på sufers paradise o skidsport bromma !!!
Publicerad av anonym-anvandare på 26 september, 2002 vid 20:36jag undrar varför skidsport bromma och surfers paradise har exakt samma priser på rea segel.
en som undrar…anonym-anvandare svarade 22 år, 3 månader sedan 10 Medlemmar · 31 Svar -
31 Svar
-
Enkelt.
Dom är med i samma kedja.
Då har man samma prisbild. HM i Stockholm håller samma priser som HM i Göteborg.
Svårare än så är det inte. -
Eller så skulle man kunna kalla det kartellbildning… med prissättning närmare monopol än fri konkurrens.
-
Ha, tänkte precis skriva samma sak, men någon annan hann före.
Trodde monopol var förbjudet i sverige! -
Har H&M monopol på kläder i sverige?
/Ej finnig
-
Nej, men skulle de gå ihop med de största klädbutikerna i Sverige så skulle de ha det
-
Hm, Robban’s Sport & Surf (som funnits i minst 15 år) i Malmö har också samma priser som SP. Han (Robban) kollar t.o.m. i SPs katalog när man frågar vad grejorna kostar…
-
Är du säker på att det finns en sådan kedja? Dom skyltar i alla fall inte om det (vilket dock t.ex. Expert eller Euronics gör)…
-
Orsaken att Robbans surf har samma priser beror på att han köper grejorna från SP och därmed:
1)är tillsagd att hålla samma priser
2)får köpa in till så höga priser att han behöver hålla samma priser som SP.
…Eller så är han med i kartellen …. -
Nu märker man att det bara är småbarn på denna konf tyvärr.
Alla vet väl att dom är samma koncern.
Skidsport,SP, Helga Sjön i Växjö, Robbans vet jag ej.
Ett tag hade dom till och med samma katalog i utskicken bara att namnen var annorlunda beroende på vem som skickar ut den.
Mega Max och Wallen och surfers workshop är andra konkurenter.
Kan tänka mig att NP och JP säger vilket pris som skall vara på brädorna. Samma som Volvo säger vad bilen skall kosta ny i olika länder beroende på valuta och skatter i landet.
När man läser detta gång på gång förstår man att vettigt folk försvunnit från konfen.
Alla kan ju handla var man vill. Gillar du inte SP eller Bromma. Handla då hos Wallen eller någon annan.
Eller handla på nätet.
Men tänk på en sak. Vad gör du om en hängsele går sönder, en fena,m.m. Kopplar upp dig och väntar i två veckor på prylarna. För surfhandlarna i Sverige har gått i K.K.
Surfhandlarna i detta land har det inte lätt.
Ta Wallen hur många gånger har han kursat eller herrana bakom Mega Max. Att dom fortfarande försöker fortsätta beror nog på att dom har ett brinnande intresse.
(pappa har talat) -
Det enda sättet att få ner priserna och krossa deras kartellbildningar är att bojkotta dem! Handla på postorder eller utomlands och spar en massa pengar!Om hängselen går sönder så kan man ju alltid käka annabolas eller vänta en dag till postpaketet tar!
-
Visst bör man stödja sin lokala surfhandlare, men det är ju inte alltid man har nån sån. Alltså nätshoppar man!
-
Hallon! Nä, alla vet tydligen inte det, för då hade denna diskussion aldrig påbörjats. Vilken drygis du é . Hur kan du utgå ifrån att alla vet det du vet. Jag visste inte!
Jag upplever inte alls att SP-Bromma-m.fl.-koncernen är särskillt tydliga med att de är just en koncern. Kanske har de varit det tidigare, men då var ex. jag inte med i gemet. Lite illa är det att de (iaf. upplever jag det så) utåt agerar som om de vore oberoende aktörer när de inte är det. I slutändan är det faktiskt rätt manipulativt gentemot kunden. Jag vill dock påpeka att detta absolut inte är ovanligt utan flitigt förekommande i de flesta brancher, i alla länder. Det är ju inte olagligt, bara omoraliskt (iaf. i min värld). Dog eats dog helt enkelt…
//Surfchick
-
Chesus christ!
Att ni bara orkar, klanka ner hela tiden på SP och Skidsport. Om det är så fel med dessa butiker, fortsätt då att köpa via postorder, det verkar ju vara så bra.
Men då bör ni ju heller inte visa era nunor i butikerna, eftersom de inte har nått att erbjuda er. För min del är det bland det bästa som finns när man på våren, glider in på Skidsport och kollar in årets nyheter oavsett om jag kommer köpa nått eller ej.
Kartellbildning och monopol???
Jag trodde att man måste ha ensamrätt på en hel marknad för att kunna kalla det för monopol, om jag inte har helt fel så finns det väl fler surfbutiker i Svedala än dessa? Så detta snack håller inte riktigt.Har ni förresten kollat in vad brädor och riggar kostar i US, UK eller G förresten?
HyperSonicen kommer enligt ett inlägg på StarBoard forumet kosta 1580 eur i Tyskland, det blir 14340 riksdaler. I Sverige kostar brädan 12500, i.o.f.s. på Surfcompaniet, men jag har sett att det är ungefär samma prisnivå för motsvarande brädor på SP och Skidsport.
Vart är det ni hittar så billiga surfprylar då?
-
Jag är ingen drygis.
Jag pratar inte om moralen där håller jag med dig.
Men då är djävligt mycket fel i Sverige.
Då skall vi inte spetsa in oss på surfing .
Ta en bil tex. En volvo som kostar 250 000kr i Sverige.
Samma pris hos alla Volvohandlare i Sverige köper du i Tyskland för 180 000kr. ( Ett gäng surfare i detta land livnär sig på att plocka in bilar dom lever gott på detta Holmer och company i Halmstad).
Vi är ett sånt litet land att NP skiter i Sverige.
Utomlands kan du tex välja färg på seglet när du köper detta.
I Sverige får du ta vad du får. En gång i tiden var det tex Göteborg som hade NP (T12). Dom ingick inte i koncernen.
Inte var seglen billigare då. Jag tror att om vi räknar om penningvärdet till dagens 94-2002 så är seglen billigare idag.
Om du köper ett par Diseljeans gnäller du likadant på priset då. Säljer du tex ett par såna jeans för 250kr så får du inte några leverade till dig. vad jag menar är att tex Skidsport Bromma säljer NP för billigt så får dom inga segel levereade till sig.
Jag både vet att dom tjänar mer på att sälja en våtdräkt till dig än ett segel.
Ibland verkar alla dessa påhopp på denna konf styrda att kasta skit över bromma och SP.
Men vi lever i ett fritt land.
Gillar du inte om handla hos dom.
Idag finns tex Yes Sails som ser djävligt bra ut. Och kostar inte skjortan. varför jag inte säger tex North är att prisbilden är densamma som hos NP. -
En Starboard bräda är ca 3500:- billigare i Danmark eller Tyskland, så man kan ju tala om stora avanser!
Logga in för att svara.