• Posted by jeppepeppe on 10 juli, 2008 at 13:01

Har bokat en resa till Samos med frun i slutet av augusti, kommer att bo i Kokkari. Någon som har varit där nyligen och kan ge schyssta tips om bräd-/segelstorlekar? Gärna andra tips på aktiviteter samt annat jox speciellt för en icke surfande bättre hälft…

Förresten, en helt allmän fråga: Brukar man ha möjlighet att släpa med bräd- och segelbagarna på transferbussen? I så fall är det ju ett hett alternativ att ta med egen utrustning…

Tack på förhand!

jeppepeppe replied 16 years, 5 months ago 4 Members · 6 Replies
  • 6 Replies
  • apelbapel

Member
    10 juli, 2008 at 14:48

Samos/Kokkari är bra, det blåser vanligen på eftermiddan, sisådär 5,7-7,5, dvs ganska stor bräda 95-115,
    Klart det blåser mer ibland!
    Typiska grekiska vågor, 1-1½ mtr ej brytande, sideshore. Lurigt att ta sig in och ut eftersom launchen är i lä, ofta har man full planing och så 50mtr från stranden dör man.

Annars mysigt och nära till allt. God mat, bara positivt att säga, varit där 2 gånger, (senast förra sommarn).

Vet ej med transfern i Grekland, men på kanaris kan dom gnälla och vilja ha extra betalt.

För en vecka skulle jag aldrig ta med eget, möjligen för 2 veckor eller längre!

• jeppepeppe

Member
    11 juli, 2008 at 07:09

Tack för infon, låter bra, då blir det till att hyra där! Tänkte hyra på Fanatic/North Sails centrat, eller har du några andra förslag? Vet du hur tillgången på brädor är där, behöver man boka i förväg?

• fastforward

Member
    11 juli, 2008 at 08:57

När vi var där fanns det två center, ett ganska centralt i byn och ett lite längre bort längs stranden. Stället mitt i byn hade slitna grejer medans det lite längre bort kändes mycket proffsigare och bättre organiserat. Vete tusan vilket som hyrde ut vilka grejer, googla.

• apelbapel

Member
    11 juli, 2008 at 10:31

Centret är längst bort på stranden, och dom har stort utbud- behöver inte förboka (men låt inte riggen ligga lös på gräsmattan om det är mycket tyskar där, dom snor den!!!), det andra stället som ligger mitt på stranden har bara lite gammal skit.

• kinabalu

Member
    11 juli, 2008 at 11:12

Jag var i Kokkari med min fru i början av Juni. Då hade bästa vindperioden inte riktigt kommit igång ännu, men jag fick några hyffsade dagar med 6,2 / 5,8. För vindprognos, så hittar du Kokkari på WindGURU (http://www.windguru.cz/se/index.php?sc=49240)

Surfcentret som låg mitt på stranden verkade nedlagt nu, så det är Fanatic/North stället som gäller. Det rekommenderas att boka under högsäsong, men dom har mycket prylar, så jag har svårt att tro att det skulle ta slut. Du kommer ändå att byta utrustning beroende på vinden och dom har en regel nu där dom inte tillåter att du låter grejorna ligga mer än 15 minuter på stranden, då skall den upp i ställen igen, så att någon annan kan köra på det. Det gör att omsättningen under dagarna blir ganska bra. Jag skulle INTE ta med egen utrustning.

Surfcentret hittar du på: http://www.samoswindsurfing.gr/station.html . Där har du hyrpriser mm.

Surfmässigt var Kokkari helt ok, men ingen wow-upplevelse. Side-shore (från babord), med förvånansvärt bra vinkel. Lite irriterande att det läade så mycket vid land. Gäller främst vid NW-vind. Vid N eller NE är det bättre.

Annars är Kokkari en helt fantastiskt mysig liten stad! Vi var jättenöjda med veckan och åker troligtvis tillbaks igen.

Surfcentret har även mountainbikes, kajaker mm.

Ett måste är att hyra bil och köra runt på ön. Ta ett besök till bergsbyn Manolates (ligger nära Kokkari) och ät en god middag på någon av restaurangerna där uppe. Akta dig för Metaxan bara… det är en j*vligt krokig väg ner… 😉

/AB

• jeppepeppe

Member
    11 juli, 2008 at 19:21

Tack så mycket för alla svar, som vanligt får man bra svar på sina frågor här på konfen! Samos verkar helt rätt framförallt med tanke på att min fru även ska med!

Metaxan är trevlig… Speciellt om man har en fru som inte får dricka något… 😉

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

You must be logged in to create new discussions.