Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing SAS vill inte ta med mina prylar

• SAS vill inte ta med mina prylar

Publicerad av jonteasu på 20 juli, 2011 vid 09:53

Håller på att boka flyg till Maui i höst. Hittat en billig biljett där man flyger med SAS och United Airlines. Så gör Peter på resebyrån jag bokar via en förfrågan på om jag kan ta med vindsurfing prylar 250x40x70cm 32kg. United godkänner direkt, men efter några timmar skickar SAS tillbaka:

”Det går inte att få med en windsurfingbräda i den storlek ni förfrågat, den är för stor. Max dimensioner är 210x85x149cm.”

En enkel pythagoras sats senare, inser jag att mina prylar får plats på diagonalen i deras maxmått. Ringer tillbaka till peter, och tydligen kan han bara göra en förgrågan på måtten. Så nu har han skickat in en förfrågan på maxmåtten istället.

Tror ni det kommer bli problem när jag ska checka in prylarna på Kastrup?

macedu svarade 13 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • earl-grey

Medlem
    20 juli, 2011 vid 12:11

Stå på dig. Får prylarna plats inom deras maxmått ser jag inte hur de ska kunna neka, men du får säkert argumentera en del. Släpper de inte igenom dig vid incheckningen så be och få prata med deras supervisor. Se bara till att allt verkligen får plats inom deras mått. Var också på flygplatsen i tid om det skulle strula.

• doc

Medlem
    20 juli, 2011 vid 12:18

Skaffa en papplåda med SAS yttermått och packa i den. Problem solved.

• andersbq

Medlem
    20 juli, 2011 vid 15:38

man måste kolla vilka kärror dom har och storleken på bagageluckorna. T ex MD80 som går från Göteborg kan man aldrig ta med prylarna med. Men om det är CPH direkt till SFO och vidare till HNL eller OGG så klarar planen det.

• macedu

Medlem
    20 juli, 2011 vid 18:08

Hepp!

Nedan från SAS.SE rörande specialbagage när det rör större ”paket”. Och jag kör ju inte så små stickor som Mr ABQ :crazy:
    Och som gammal Flygplatsräv är det korrekt att kolla flygplanstyp vid bokningen, dock så brukar de lösa det där ändå. Det viktiga är att inte bagagekillarna tappar det och skriker på arbetsmiljöverket :-).

Högre vikt och större mått på bagage Inrikes Europa &
    Skandinavien
    Övriga världen Economy/Economy Extra
    Mellan 24-32 kg, max 158 cm 300 SEK 450 SEK 600 SEK Economy/Economy Extra
    Mellan 24-32 kg, mellan 159-200cm 450 SEK 700 SEK 900 SEK Economy/Economy Extra
    Mellan 24-32kg, mellan 201-277 cm 900 SEK 1400 SEK 1800 SEK

Ja det blev ju bra,hm hm…. kolla länken nedan oxå. Men jag körde på 30kg och hade en LÅNG sticka med en boardbag som faktiskt var över måtten…. påpekade med got om tid vid disken(stressa inte) att surfbrädan är i rätt längd. Nämnde oxå att vikten var under med 2kg och att paketet är ju mkt mjukt med mkt handtag att ta för pojkarna vid ”banden”.

LÄNK: http://www.sas.se/sv/Allt-om-resan/Bagage/Overvikt/

Mac

• jonteasu

Medlem
    21 juli, 2011 vid 13:05

Tack för tipsen.

Tror det löser sig. SAS har godkännt vindsurfingprylar med maxmåtten 210x85x149cm och mina prylar kommer passa in i de måtten. Sen är det inte säkert jag klarar mig på 32kg, får i så fall packa en segelbag och pröjsa 900kr extra.

• macedu

Medlem
    21 juli, 2011 vid 15:03

Hepp!

Ha det riktigt gott när du väl drar! (Wind)Surfs Up!

Mac

PS Va på flyplatsen i god tid när check in:en inte är upp i varv samt ta med alla jävla kvitton och mail på oki:andet och ring gärna dagen innan och konfirmera just din flight. DS

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing SAS vill inte ta med mina prylar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.