-
Säsongstart Karpathos-Från djävul till kyckling på mindre än en kvart…
Fick av någon outgrundlig optimistisk anledning för mig att jag skulle börja i Devil´s bay och inte i den mer inbjudande blå lagunen som hade passat en lätt rostskadad till åren kommen windsurferska som jag själv. Misstänker grupptrycket. Eftersom jag hade fått stoppa tillbaka huvudet i halsen flera gånger på bönpallen från Pigadia när vinden tog tag i hjälmen, så svävade jag inte direkt i ovisshet om det blåste tillräckligt eller inte.
Som sagt lätt rostskadad efter ett halvårs uppehåll så hoppade jag glatt upp utan att kolla varken stroppar, tampar eller bomhöjd och for iväg i ett okontrollerat “svisch” med kinderna fladdrandes tre meter efter brädan och med det första nervösa fnisset utbytt i ett litet “ojojoj..”
Ramlade förstås efter bara några hundra meter….
Efter att ha svalt saltvatten som borde ha täckt veckans behov av mineraler och sett seglet ilsket slita sig ur händerna på mig vid minsta vindfång, fick jag svälja även stolheten och vifta på båten.
Nåväl, har ju aldrig åkt räddningsbåt förut. Vilket kanske kunde ha varit en extra piff på semestern om inte min redan hårt sargade stoltet fått sig en sista törn när jag vid räddningsaktionen dröste ner i båten och flöt ut med fötterna upp..
Styrde sedan raskt kosan till chickenbay där jag levde lycklig för resten av veckan…
Kan ju tillägga att det bara blåste ordentligt den enda dagen, resten av veckan blev lättvindssegling, toppen för gippträning.
Någon som förresten har något tips om hur man kommer upp när man är på tok för överriggad? (hade 3,0… minsta seglet…och kan tillägga att jag aldrig brukar ha problem med vattenstart..)
Tack för mig/Lotta
Logga in för att svara.