Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Sätt att skaffa nya grejor till lägre priser
-
Sätt att skaffa nya grejor till lägre priser
Publicerad av andersbq på 5 april, 2008 vid 08:51De flesta vill ju ha nya fina grejor, men till en så låg kostnad som möjligt, jag har spånat lite på olika sätt som man kan göra det på. Alla sätt är dock inte legala eller etiskt OK. Jag vet dock att allt är beprövat genom åren. Men det måste väl finnas fler sätt än dessa:
– Köpa årets grejor billigt från världscupseglare
– Starta sportbutik; garage/internet
– Föräldrar/släkting/granne/barn sponsrar
– Arbetsgivare, kund eller leverantör sponsrar
– Stöldförsäkring (försäkringsbedrägeri är väldigt olagligt och oetiskt)
– Skadeförsäkring
– Bli teamseglare, ”A- och B-spons”
– Inte vara teamseglare men ändå få tillverkaren att tro det
– Starta importagentur som bi-firma
– Köpa mycket och pruta
– Förbeställa med hög rabatt
– Handla utomlands
– Åka till fabriken och handla från personalen
– Vinna tävlingar där man får prylar som prisertrimmarn svarade 16 år, 7 månader sedan 13 Medlemmar · 19 Svar -
19 Svar
-
Jag har ett sätt som funkar rätt bra för mig: förtränga hur mycket man egentligen har betalat för alla prylar och intala sig att man verkligen behöver dessa, då känns oftast varje affär som ett riktigt klipp :tongue:
//Björn
-
Såg inte stjäla prylar, dock rätt oetiskt men det funkar för vissa.
-
Betala med kort är ett bra sätt att mörka ångerkänslor……..man ser ju aldrig “pengarna” vilket gör köpet lättare. :santa:
-
Oregistrerad
Gäst5 april, 2008 vid 15:51@andersbq 456371 wrote:
– Köpa årets grejor billigt från världscupseglare
Jag har dåliga erfarenheter från att köpa från värdlscupseglare, eller elit seglare överhuvudtaget, det är inte speciellt ekonomiskt i längden är min erfarenhet. även om man får bra priser och “nya årsmodeller”..grejerna är betydligt hårdare körda, ofta utomlands över vintern. de segel jag köpt har jag max kunnat köra två säsonger till sen tar monofilmen plötsligt helt slut utan förvarning. Mitt första helt nya segel köpte jag 2003 och det är fortfarande i fint skick!! så jag köper bara nytt hedanefter, det blir billigast i längden, och bästa dealen tror jag är att köpa helt nya fjolårsprylar från tyskland..förutsatt att man inte byter segel varje år.
-
Har inte Bicless frågat om någon vill öppna “filial” till Surfspot?
-
Kom på några varianter till:
– starta uthyrning
– starta surfskola
– starta en vindsurfingsektion på jobbets idrottförening (typ Saabs IF) -
@Oregistrerad 456423 wrote:
Jag har dåliga erfarenheter från att köpa från värdlscupseglare, eller elit seglare överhuvudtaget, det är inte speciellt ekonomiskt i längden är min erfarenhet. även om man får bra priser och “nya årsmodeller”..grejerna är betydligt hårdare körda, ofta utomlands över vintern. de segel jag köpt har jag max kunnat köra två säsonger till sen tar monofilmen plötsligt helt slut utan förvarning. Mitt första helt nya segel köpte jag 2003 och det är fortfarande i fint skick!! så jag köper bara nytt hedanefter, det blir billigast i längden, och bästa dealen tror jag är att köpa helt nya fjolårsprylar från tyskland..förutsatt att man inte byter segel varje år.
Beror ju på, jag har köpt nästan obegagnat från Tomas Persson, men också ordentligt slitet från Niklas Olausson, men billigt. Nu säljer Andreas O sina kartongnya NP via Köp/Sälj, säkert extremt prisvärt.
-
Oregistrerad
Gäst5 april, 2008 vid 17:05@andersbq 456429 wrote:
Beror ju på, jag har köpt nästan obegagnat från Tomas Persson, men också ordentligt slitet från Niklas Olausson, men billigt. Nu säljer Andreas O sina kartongnya NP via Köp/Sälj, säkert extremt prisvärt.
jo det är sant ioförsig, är det nya grejer dom säljer bara för att dom inte används eller för byte i allmänhet så kan man säkert få riktigt bra dealar därifrån också..men är det “deras begagnade grejer” tycker jag man ska tänka på det att dom förmodligen är betydligt mycket mer körda och utsatta för UV och det kan vara svårt att se, men luktar det kartongnytt och ser i nyskick ut så är det nog lungt.
-
Men de klart roligaste e ju faktiskt o sno prylar! Men de funkar ju inte nu längre när de e så få som håller på o alla känner alla o de går ut en efterlysning på en snodd fena här på konfen innan man hunnit skruva den på brädan:( Annat va de förr när halva sverige surfa o man kunde snatta grejer så fort man va nån mil från sitt hemma spot.
Hmmm….där kom ja på de första positiva me att få fler att börja surfa, då kanske man kan komma undan me o plocka lite prylar när man e på turne igen.Gratis e gott! Men stulet e ännu godare!!
-
@surfslusken 456460 wrote:
Gratis e gott! Men stulet e ännu godare!!
Jo.. jag håller med dig, men försäkringsbedrägeri ligger mig lite närmare om hjärtat. En klassiker är att “råka” köra över brädan med bilen. Masten kan också lätt komma i kläm i bildörren. Seglet kan vara lite klurigare. Det enklaste är nästan att sälja det och sedan stöldanmäla.
// Spray, som har fullt med nya prylar!
-
Skärpning nu grabbar!
Jag hoppas Ni skojar!
Det är inge vidare roligt att komma tillbaka till bilen och se sidorutan inslagen och bilen så fullträndigt rensad att man får åka 13 mil hem i våtdräkt! när man därefter ringer försäkringsbolaget så betvivlar de ens ärlighet bara för att det finns rötägg som faktiskt bryter mot lagen och sysslar med bedrägeri!
Fick trots allt bra service från företagets försäkringsbolag (tjänstebil) tack vare en mycket trevlig och kompetent försäkringsutredare från Linköping!Tack om du läser!
-
Tycker inte det är nånting man skojar om. Särskilt inte när det finns folk här som fått saker snodda osv. Bara idioter som stjäl och ännu större idioter som skryter om det.
Dessutom, vet man inte vem man stjäl ifrån så kan det sluta illa.
Den som stjäl mina prylar har tagit sig vatten över huvudet. -
@Kapten K 456552 wrote:
Tycker inte det är nånting man skojar om. Särskilt inte när det finns folk här som fått saker snodda osv. Bara idioter som stjäl och ännu större idioter som skryter om det.
Dessutom, vet man inte vem man stjäl ifrån så kan det sluta illa.
Den som stjäl mina prylar har tagit sig vatten över huvudet.Tror inte du behöver oroa dej. Inte för att ja tror nån vart så där jätte avskräckt av ditt illa förtäckta hot. Utan mer för att listan på dina prylar inte väcker nåt vidare habegär.
-
surfslusken;456558 wrote:Tror inte du behöver oroa dej. Inte för att ja tror nån vart så där jätte avskräckt av ditt illa förtäckta hot. Utan mer för att listan på dina prylar inte väcker nåt vidare habegär.
Tack Slusken.
Du har gett mig många goa skratt denna vinter!
Och dom har behövts, nu när det inte blev någon is!Go on!
Logga in för att svara.