Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Schysst bräda?

• Schysst bräda?

Publicerad av jbo på 1 juli, 2006 vid 11:06

Ni som har koll: Är det stor skillnad på gamla och nya brädor? Jag tycker brädan jag har är lite svår, blåser det mycker orkar jag inte hålla den i vattnet, blåser det för lite faller jag igenom direkt, och rangen däremellan tycker jag är lite för liten. Det har garanterat med min kassa teknik att göra, har bara kört en knapp säsong, men frågan är om det finns mer förlåtande brädor?

Jag har en gammal Fanatic Raptor, 134×34 (jag väger knappt 90), hård, tjock och tung om man jämför med brädor som de flesta kör på idag. Jag tror den är från -03. Vill inte lägga massor av pengar på en ny, förslag? Eller handlar det bara om övning och teknik?
    I så fall, vad är tricket när det blåser mycket för att inte skena iväg nedåt i vind, få alldeles för hög fart och till sist tappa greppet?

Tack,
    /Johannes

skye10 svarade 18 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • nic

Medlem
    1 juli, 2006 vid 11:44
    jbo wrote:
    Ni som har koll: Är det stor skillnad på gamla och nya brädor? Jag tycker brädan jag har är lite svår, blåser det mycker orkar jag inte hålla den i vattnet, blåser det för lite faller jag igenom direkt, och rangen däremellan tycker jag är lite för liten. Det har garanterat med min kassa teknik att göra, har bara kört en knapp säsong, men frågan är om det finns mer förlåtande brädor?

Jag har en gammal Fanatic Raptor, 134×34 (jag väger knappt 90), hård, tjock och tung om man jämför med brädor som de flesta kör på idag. Jag tror den är från -03. Vill inte lägga massor av pengar på en ny, förslag? Eller handlar det bara om övning och teknik?
    I så fall, vad är tricket när det blåser mycket för att inte skena iväg nedåt i vind, få alldeles för hög fart och till sist tappa greppet?

Tack,
    /Johannes

Hej Johannes
    Är bräda å fotstroppar rätt ska du i stenhård vind kunna sakta ner (genom att köra högt i vind) och i princip bara hålla emot med kanten med kontroll. Om du känner att det blir jobbit för fotlederna så kan dina fötter sitta för långt fram i fotstropparna. Prova flytta bak (mot hälsidan) om det går eller tajta dem så inte fötterna kan åka så långt fram (mot tåsidan).

Med bredare stance mellan fötterna får du också foten närmare akterfenan och då får du oxå lättare att kontrollera mycket vind. Inte lika lätt att fixa på en bräda där det saknas infästning för olika bred stance.

Jag är übernöjd med min Tablas semicustom 130 även om jag fortfarande håller på och letar efter den perfekta fotpositionen, men det finns många ok brädor. Tyvär verkar de flesta inte vara ute på begagnatmarknaden.

Det är inte jättestor skillnad på gamla å nya även om det skilljer i olika trender. Men det kan vara stor skillnad på bra och dåliga brädor. En dåligt bräda kan ta nöjet ur kitingen. Be att få prova lite olika brädor å jämför.

nic

• skanepaul

Medlem
    1 juli, 2006 vid 13:05

Kolla http://www.surfstore.se på Skywalker brädor, riktigt grymma brädor till hyffsat bra pris (under 5500 nya, menar jag då). Bästa jag kört på (med undantag av min Nine boards, men vad kan jämföra sig med dem egentligen… 🙂 ).

• gethighsports

Medlem
    1 juli, 2006 vid 14:51

Hej

Det är viktigt med en bra bräda något som har varit uppe i många trådar här. Har själv bytt från en -04 till en -06 och åkningen går betydligt bättre. Problem som jag enbart trodde berodde på mig berodde på brädan.

Har man inte råd så har man inte, men har man råd tycker jag att man ska investera i en bra bräda. Sporten är helt suverän och värd bra prylar. Lägger man ner mycket tid och pengar på övrig utrustning men har en pryl i kedjan som sviker så förstör det allt.

Så bit ihop och försök att skaffa en bra bräda. Jag har aldrig ångrat att jag köpt en bra pryl men däremot många dåliga.

och kolla gärna in Tablas!

mvh

J-O

• pepa

Medlem
    1 juli, 2006 vid 14:57

Brädan är det absolut viktigaste i kite.

• jonaish

Medlem
    1 juli, 2006 vid 15:56
    Pepä wrote:
    Brädan är det absolut viktigaste i kite.

Nej fan..!! Det är vinden som är det absolut viktigaste i kite.

Utan vind kan du inte kita !

• jbo

Medlem
    1 juli, 2006 vid 19:14

Ok, tack, bra svar. Ska testa ett par till, sen blir det kanske nåt nytt då. Och tack Jonais, alltid mest intelligenta svaren. 😉

• jonaish

Medlem
    1 juli, 2006 vid 19:52

ja du vet jbo… jag är en kitare med hjärna.:D

• skye10

Medlem
    2 juli, 2006 vid 08:04

Visst kan en helt ny bräda vara mycket pengar, men en bra beggad kan du säkert hitta för 3-4000 kr. Det är pengar du kan få tillbaka om du håller den i bra skick och säljer den inom ett år.

Det första jag reagerar på är att din bräda är väldigt smal i relation till din vikt. Det är en jäkla skillnad (för att inte sjunka igenom i svagare vindar) att ha en bräda på 34 i midjan och ex.vis 38 i midjan. Jag åker inte på smalare än 37 och längd 122 och uppåt. Max 130.

En bredare bräda och rakare outline gör brädan planar lättare och outlinen tillsammans med mindre rocker gör den snabb, det underlättar dessutom fortsatt planing.

I starkare vindar är det väl bättre med lite smalare bräda och/eller konkav för att bättre hålla kant.

Försök testa så mycket som möjligt när du är ute och åker och bilda dig en egen uppfattning. Köper du en modernare bättre beggad bräda så gör du dig själv en tjänst, du kommer ha roligare och utvecklas snabbare.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Schysst bräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.