Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Se upp för haj!

• Se upp för haj!

Publicerad av _sofia_ på 26 september, 2007 vid 10:19

Såg den gamla klassikern Hajen igår (va ett tag sen ja såg den sist) och blev riktigt skärrad :ooo: men de finns la bara små fisk i svenska vatten, nån som har träffat på ngt spännande?.. de bästa i filmen e ju slutet när hajen blir 😮 …

kallle svarade 17 år, 5 månader sedan 16 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • martent

Medlem
    26 september, 2007 vid 10:27

Vi har ju den näst största hajen i svenska vatten! Brugd heter den fast den äter ju bara små fisk! Men man hade nog blivit ganska rädd om man såg den!

• jonaish

Medlem
    26 september, 2007 vid 10:43
    MårtenT;418079 wrote:
    Vi har ju den näst största hajen i svenska vatten! Brugd heter den fast den äter ju bara små fisk! Men man hade nog blivit ganska rädd om man såg den!

Näääää, det finns en som är något större å farligare å den heter Hugo :smirk:

• hamil

Medlem
    26 september, 2007 vid 10:58
    MårtenT;418079 wrote:

Brugd…där ser man. Får hoppas man slipper ett möte.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Brugd

Tror inte jag träffat på nåt hemskt ute på vattnet, trampade på nåt ål-liknande i somras bara, blää

• dedde

Medlem
    26 september, 2007 vid 11:04

i mexico så fanns det en hel del rockor, dom är tråkiga trampa på sa dom som hade gjort d…

• fesen

Medlem
    26 september, 2007 vid 11:40

Skall tydligen finnas 12-13 hajarter i våra svenska vatten. Brugden är en av dom.
    Jag har bara sett en enda. Men det var kanske max 12 cm lång. Men det är klart….biter den på fel ställe så. 🙂

Jag är bara allergisk mot gnälliga människor. Största hotet tycker jag….

• sbjorne

Medlem
    26 september, 2007 vid 12:06

Det finns allt en hel del läskiga saker i kattegatt…:ooo:

• mag

Medlem
    26 september, 2007 vid 12:29

Håbranden är väl störst och värst och kan bli mer än 3 m har jag för mig.
    Men rääätt ovanlig, som allt annat kul i våra farvatten.
    /Magnus

• skotten

Medlem
    26 september, 2007 vid 12:46

we see seals pretty often here, and, there is a shipwreck you can see under the water… erm the worst is probably those jellyfish… that are in actual fact not that bad, cos johan was throwing them at us last summer.

• jgz

Medlem
    26 september, 2007 vid 13:08

Jag satte foten på en brugd för 3 år sedan när jag var ute o surfade. Skulle vattenstarta. Ganska läskigt….seglade mycket snabbt intill land 🙂

• simoneburgess

Medlem
    26 september, 2007 vid 15:08

@_Sofia_ 418078 wrote:

Såg den gamla klassikern Hajen igår (va ett tag sen ja såg den sist) och blev riktigt skärrad :ooo: men de finns la bara små fisk i svenska vatten, nån som har träffat på ngt spännande?.. de bästa i filmen e ju slutet när hajen blir 😮 …

Mm, men det är ju just det! I filmen finns det en vithaj i områden där det inte BORDE finnas vithaj!

Kan ju påminna om späckhuggaren de hittade vid västkusten för inte allför länge sedan.

Surfa lugnt 😉

• _sofia_

Medlem
    26 september, 2007 vid 15:46
    SimonEBurgess;418142 wrote:
    Mm, men det är ju just det! I filmen finns det en vithaj i områden där det inte BORDE finnas vithaj!

Kan ju påminna om späckhuggaren de hittade vid västkusten för inte allför länge sedan.

Surfa lugnt 😉

Mm, för nått år sen simmade delfiner fel in i kattegat mot östersjön som man fick ”vägleda” tillbaka..
    Man har la känt ngn gång att det har rört sig under foten när man har gått i vattnet, lit scary :laugh:

• gh0st

Medlem
    26 september, 2007 vid 16:19

Jodå, vi har sju olika hajarter som lever året runt i svenska vatten plus runt en lika många som kommer vid säsong.
    Varje år får vi längst västkusten även ett antal hajar som simmat fel. Ibland stora saker.

• sourra

Medlem
    26 september, 2007 vid 16:57

I våras siktades en flock Späckhuggare ute vid Orust. Så länge man inte ligger och ser ut som en säl torde det vara lugnt. Alltså – är du fet, använd inte svart våtdräkt. Gör som Dunkerbeck och kör en vit Mystic för säkerhets skull.

• selle

Medlem
    26 september, 2007 vid 23:34

Coolt me brugd.

För några år sedan (typ årr 2002 eller något) så var jag o några kompisar ute vid Råå och åkte wakeskate.
    Precis när min kompis fallit och vi skulle sträcka linan o dra upp honom så dök det upp 2st stora fenor någon meter bakom honom o vi skrek direkt ”HAAAAAJAR!.. hehe,, ham blev förskräckt när han såg att vi menade alvar och simmade mot båten och hoppade i.

Efter ett litet litet tag så såg vi fenorna dyka upp igen 10meter bort eller så, 2st stooora gråa djur med stora fenor på ryggen. Kommer inte ihåg riktigt hur vi vågade köra vidare men när vi fortsatte åka wakeskate så dök dom upp lite inärheten hela tiden, bara några meter bort. Riiktigt coolt.

Någon dag efter så läste vi att man sett grindvalar simma förbi i sundet.
    Dom va typ 5 meter någonting.

Riktigt coola, dom e typ delfin-val och är precis som delfiner rätt så sociala o lekfulla så dom tyckte nog det va riktigt ball när de svishade förbi en wakeskate precis vid ytan.

Tror det e rätt rare att träffa på dom men det kan hända.

• dmp

Medlem
    27 september, 2007 vid 08:17

döödö… döödö… dödödödödödöd (hajen kommer trudliutt)

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Se upp för haj!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.