Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sean Ordonez Shapes bilder

• ola-h

Medlem
    26 januari, 2007 vid 07:44

Lars: Jag tror inte det var så Jeppe menade, snarare att de två brädorna har OLIKA känsla, inte att den i fullcarbon är bättre. Om jag inte minns fel kör t ex just Sean UTAN kol på däcket. Undrar varför?

• lars_k

Medlem
    26 januari, 2007 vid 07:59

@Ola H. 361986 wrote:

Om jag inte minns fel kör t ex just Sean UTAN kol på däcket. Undrar varför?

Ja, varför? Jag är vetgirig som fanken! Därför gillar jag att provocera lite! 😉

• jesper_b

Medlem
    26 januari, 2007 vid 08:04

Geeeeeaaaaaka på er bara. Att vi konfenaktiva techar till det är självklart ok. Jag är inte helt oskyldig till dylika diskussioner själv. Shit, jag seglar ju till och med formula! Men för de som kanske enbart läser… för att lära… kan budskapet bli fel. Om det nu är någon som läser dessa trådar förutom ett litet antal övertygade tech-geaks.

Flex-tech: Som allt annat är det frågan om tycke och smak. Vissa vill ha superstyvt, andra mjukare. Men det är kanske inte hela sanningen. Precis som med fenor, segel och master kan man vilja ha en mer eller mindre snärtig bräda, dvs som flexar tillbaka olika snabbt efter att ha böjt sig. Det är väl här cobrabrädorna kanske inte är top of the line. Liknelsen med master är nog rätt bra. Anders Bringdal vill ha superstyva master och tycker NPs skinny gör riggen seg. Rätt många andra rippers tycker precis tvärt om – tycke och smak (samt kanske en fråga om vikt!).

Den som har roligast vinner och tycker man tech är kul ska man självklart gå loss på det!

Men hissa ner shortsen nästa gång (??!?).

/Jesper B
    Som föresten inte vet ett enda mått på sin nya bräda. Däremot att den är byggd för styvhet (av Sean O) med dubbelcarbon, dubbelbag mm, eftersom Polakaw, som den byggdes till, gillar det.

• jesper_b

Medlem
    26 januari, 2007 vid 08:06

Lars K. Vem f-n gillar inte att provocera? Det är bara det att när många tror, så finns det andra som vet :-). /Jesper B

• lars_k

Medlem
    26 januari, 2007 vid 08:17

Hissar man ner shortsen är det stor chans att någon går igång!

Är det flex för mer ”dämpad” och ”komfortabel” känsla man är ute efter, eller är det någon form av flexibel rocker för bättre sväng på vågen? Hur många mm i böjled kan en bräda flexa egentligen? Och märks verkligen denna minimala shapeändring?

• ola-h

Medlem
    26 januari, 2007 vid 08:42

@Jesper_B 361992 wrote:

Geeeeeaaaaaka på er bara. Att vi konfenaktiva techar till det är självklart ok. Jag är inte helt oskyldig till dylika diskussioner själv. Shit, jag seglar ju till och med formula! Men för de som kanske enbart läser… för att lära… kan budskapet bli fel. Om det nu är någon som läser dessa trådar förutom ett litet antal övertygade tech-geaks.

Håller helt med om att man vi (jag) ibland riskerar att leda intet ont anande ”nybörjare” ned i prylteoretiseringsfördärvet. Jag tycker precis som Jeppe att det viktigast är att ha kul och det är DET jag fokuserar på när jag seglar.

Att jag sedan troligen är en av jordens värsta prylbögar och i ännu högre grad en överteoretiserare av rang är en annan grej. På ett sätt nästan en helt annan hobby för mig.

Så, egentligen borde jag väl avsluta alla teoriinlägg med en brasklapp om att det inte är SÅ noga på vattnet, men det blir lite tjatigt i längden. Förhoppningsvis är det som Jeppe säger självsanerande. Endast de redan riktigt geekiga läser en sån här tråd.

• mats_o

Medlem
    26 januari, 2007 vid 09:16

Hi, hi hi…..Underbart…..Roligt…

• oaxen

Medlem
    26 januari, 2007 vid 11:50

OK

Flex var ordet.

Jag säger bara Tigas hinkplastbrädor! Där kan vi snacka FLEX. Inte så spänstig flex, men ändå.

Jag är övertygad om att en bräda med ”rätt” flexkonstruktion skulle bli mycket mångsidigare. En bräda skulle ju egentligen funka bästa om den kunde ”bananböja” sig i alla svängar, t ex bottensvängen respektive gippar. Då skulle man kunna hålla riktigt hög fart under själva svängen. Kunde den sedan räta ut sig när man seglar ”rakt” så skulle man kunna bibehålla farten under seglingens olika moment.

Tinkler tailen är ju ett försök att nå detta, så och Mistrals challenge flex.

Tyvärr räcker det ju inte med att brädan kan böja sig (Tiga) utan man vill väl ha spänsten också.

Styv och mjuk om vartannat liksom.

• m-c

Medlem
    26 januari, 2007 vid 12:28

Ola H! Måste tyvärr underätta dig om att detta ”prylbögeri och överteoretiserande” som du tror att du har som separat hobby inte är ”just en hobby” längre utan ett begär, eller om du så vill(?), livsstil… Kan, utan att känna dig personligen, ställa denna diagnos.

/M, som är beroende av att läsa på konfen…speciellt vintertid.

• ola-h

Medlem
    26 januari, 2007 vid 13:00

@M C 362041 wrote:

Ola H! Måste tyvärr underätta dig om att detta ”prylbögeri och överteoretiserande” som du tror att du har som separat hobby inte är ”just en hobby” längre utan ett begär, eller om du så vill(?), livsstil… Kan, utan att känna dig personligen, ställa denna diagnos.

/M, som är beroende av att läsa på konfen…speciellt vintertid.

Jo, hobby kanske var att ta i i underkant. Beroende eller begär, livsstil eller livsöde alternativt livsgärning eller kall ligger nog närmare sanningen.

• rasmus_w

Medlem
    26 januari, 2007 vid 13:28

@Ola H. 362052 wrote:

Jo, hobby kanske var att ta i i underkant. Beroende eller begär, livsstil eller livsöde alternativt livsgärning eller kall ligger nog närmare sanningen.

I mitt fall är det i alla fall ett kunskapsbegär. Jag tycker i största allmänhet om att lära mig mer om hur saker funkar och en av de metoder som verkar funka bäst i det avseendet är att bolla idéer och hypoteser med andra.

• oaxen

Medlem
    26 januari, 2007 vid 13:50

Bruk eller missbruk – när det gäller vindsurfing känns gränsdragningen ibland, minst sagt, svår!

• spinout

Medlem
    27 januari, 2007 vid 00:15

De flesta produkter man köper är ju masstillverkade (och säljs genom fraktare, grossister och butiker) just för att man får oslagbart mycket för pengarna. Att köpa en skräddarsydd kostym eller en handbyggd bil är säkert schysst om man har råd och man kanske ”får vad man betalar för” men knappast ”mer för pengarna”.

Man hör rätt ofta att de som annonserar mest får bäst i test osv men alla hyfsat kända märken annonserar ju i vindsurftidningarna och vissa modeller av en tillverkare får bra betyg, andra modeller sämre. Tror att Naish-brädor brukar få lite sämre betyg medans Naish-seglen typ alltid ligger i topp. De största företagen som JP och NP brukar rätt sällan ligga i topp i testerna. Mindre företag som RRD, Ezzy och andra märken som väl knappast kan konkurrera med JP/NP i reklambudgeten är ju rätt ofta ”testvinnare”.

• oaxen

Medlem
    27 januari, 2007 vid 10:22

Förr i tiden sågades de produkter som inte höll måttet. Den stora förändringen idag är att man ALDRIG sågar en enda produkt. Istället lyfter man fram det som ändå fungerar. Idag koncentrerar man sig på att hissa det som funkar bra. Om en bräda får epitetet ”very highly recommended” så är det, enligt gamla termer, en ”testvinnare”. Om produkten inte ens har fått en pytterekommnedation så är den ”sågad” – men nu skriver man det inte rakt ut.

Självklart har det med affärsrelationerna att göra. Det är inte prenumeranter och/eller lösnumren som håller en tidning flytande – det är till 90 % annonsörerna.
    Upplagan används för att försvara en tidnings annonspriser!

Läs flera olika tester på samma produkt för att få en ”sannare” bild.

• surfslusken

Medlem
    27 januari, 2007 vid 11:00

@spinout 362174 wrote:

De flesta produkter man köper är ju masstillverkade (och säljs genom fraktare, grossister och butiker) just för att man får oslagbart mycket för pengarna. Att köpa en skräddarsydd kostym eller en handbyggd bil är säkert schysst om man har råd och man kanske ”får vad man betalar för” men knappast ”mer för pengarna

Helt sant, men kolla sen skillnaden i pris mellan den skräddarsydda sviden jämfört me den från Dressman, kan nog skilja upp till 1000%. eller va tror du pris skillnaden e mellan att köpa en serie bil mot att beställa en ”custom” från nån shop i Californien, undrar om ens 2000% räcker. Men kolla sen vad skillnaden e på att köpa en årets Cobra bräda me 1,5-2 år gammal shape mot att köpa tex en Proof på plats när du e på GC. Den ”gamla” Cobran ligger mellan 11000-12500 pix i butik, både här o på GC, Proofen me dags färsk shape kostar ca 12200 me dagens euro kurs.

Så om vi vänder lite på frågan: Om du skulle få batala lika mycket för den skräddarsydda sviden som för den på dressman, vilken väljer du?

Hmmm… men sen e de ju upp till var o en o avgöra var man tycker att man anser sej få mest för sina slantar.

Sida 4 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sean Ordonez Shapes bilder

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.