Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sean Ordonez Shapes bilder

• lars_k

Medlem
    27 januari, 2007 vid 11:21

När man köper Cobran betalar man största delen till en massa mellanhänder. Proofen direkt från fabriken, dessutom handbyggd. Borde vara lätt val, egentligen…

• rasmus_w

Medlem
    27 januari, 2007 vid 13:04

Nåja. Har man sin altruistiska dag så kan det ju vara värt med massproducerade produkter eftersom man hjälper ”mellanhänderna” att behålla sina jobb när man köper dem. Iofs hjälper man customshaperns alla leverantörer att gå runt när man beställer av honom…

• jesper_b

Medlem
    27 januari, 2007 vid 21:53

OK: ATT LIKNA CUSTOMBRÄDOR-PRODUKTIONSBRÄDOR med skräddarsytt och Dressman är en klockren liknelse. Slusken har redan visat det ovan.

Grejen är att custombrädtillverkarna kämpar för sin överlevnad pga att de inte har samma marknad som Londons, Milanos, Paris och New Yorks skräddare. Därför kostar inte custombrädan 15000 dollar utan 1500 dollar.

En ännu bättre liknelse är kanske mat och resturangbranschen. Får man samma/lika bra mat på McDonald’s som på krogen där kocken gör maten från utvalda råvaror enligt dina individuella önskemål? Nu uppskattar många människor restaurerad custom-mat och är villiga att betala för vad man får. Resturangerna frodas och kan ta betalt för vad kunden får (mer än på McDonalds)

I Stockholms skärgård finns ett stort antal skärgårdskrogar och lanthandlar. Flera av dessa ägs och drivs av skärgårdsbönder. De kan inte mjölka kor, eller värpa ägg lönsamt i konkurrens med den storskaliga matindustrin. Därför förrädlar de sina livsmedel – dvs hoppar över flera distributionsled – och säljer restaurerad mat direkt till kund i sin egen resturang eller lanthandel. Eftersom man hoppar över en massa frakt och distributionsled kan man plötsligt hålla konkurrenskraftiga priser och ändå få lite lönsamhet i sin verksamhet. Man kan få en bra lunch i Stockholms skärgård för obetydligt högre pris än på McDonalds. Då är frågan: Vilken lunch är bäst? Skulle vi föredra att McDonalds tog över skärgårdskrogarna?

Jag tycker det är helt ok att det finns McDonalds (eller?) och att det är helt ok att det finns produktionsbrädor. Men kom inte och påstå attt man får lika mycket för pengarna när man köper produktion.

TIDNINGARNAS TESTER: Jag påstår INTE att storleken i annonsbudget är det enda som avgör testresultat. Lika mycket betyder vilka personer/distributörer som tidningens journalister och testare tycker bäst om, vilka som gör testet, vilka förändringar som sker i vindsurfingindustrin i just det landet osv. Några roliga/sorgliga annektdoter: US-baserade Windsurfing brukar bjuda in segelmakare till sina tester. Ett år åkte Jeff Hendersson och var med på testet: Gissa vilket segel som utsågs till vinnare: Ett hotsegel. Nästa år åkte inte Jeff till testet, det gjorde dock Dave Ezzy. Gissa vilket segel som vann testet? Ezzy.

En annan tragikomisk annektdot. Sean Ordonez var under flera år North mest betalda teamrider. North och Sean la mycket resurser på respektive varumärke. Man gjorde videos, annonserade mm som exponerade både Sean och North.

North bestämde sig för att föryngra sitt team och när Seans kontrakt gick ut kunde man inte enas om ett nytt. Sean och Jeff började då utveckla vågseglet SO. Första året detta fanns vann det tyska SURFs test rätt överlägset. North är en tysk firma och är extremt stora annonsörer i SURF. Hot har inte spenderat många dollar på annonser överhuvudtaget, speciellt inte i SURF. En bidragande orsak till att SO vann var dock att North pressade hårt på SURF-redaktionen att inte ha med SO i testet. Deras offeciella argument var att Hot inte hade någon distributör i tyskland och att man därför inte skulle ta med några hotsegel i testet. Den inoffeciella logiken var att man inte ville att alla pengar man satsat på Sean som coverboy skulle gynna en konkurrent. (Nämnas kan att Hot just hade fått en tysk distributör som dessutom stämdes av North för patentintrång pga de små markeringarna i seglen för hur långt in mellan lattorna det ska vara slappt i akterliket) SURF-redaktionen böjde sig dock inte för North utan blev riktigt förbannade. Man satte SO som testvinnare och ett Northsegel som god 2a.

Det finns många många fler av dessa historier…

Jag säger inte att Ezzy, North, Hot, NP, Naish mfl märken inte förtjänar att bli testvinnare. Men det är grymt naivt och tro att det enbart är produkternas egenskaper och kvalitéer som avgör vilka omdömmen de får. Det mesta funkar någorlunda bra numera och det måste vara rejäla misslyckade designer för att de inte ska kunna kvalificera som testvinnare.

/Jesper B

• oaxen

Medlem
    28 januari, 2007 vid 10:26

Kan det vara så att de åren som Jeff/Ezzy var med fick testseglarna rigg-/trimtips som gjorde att de verkligen fick fram det bästa ur just de seglen?

Ett annat ”problem” är väl att man i brädtesterna envisas med att bara testa med brädans medföljande orginalfena. Motivet lär vara att man vill få tillverkarna att skicka med så bra fenor som möjligt. Jag kanske är ensam,not , om att använda flera olika fenstorlekar/-modeller till en och samma bräda. Det är patetiskt att man inte har en ordentlig fen-quiver vid testerna.

• rasmus_w

Medlem
    28 januari, 2007 vid 11:31

@Oåxen 362289 wrote:

Ett annat ”problem” är väl att man i brädtesterna envisas med att bara testa med brädans medföljande orginalfena. Motivet lär vara att man vill få tillverkarna att skicka med så bra fenor som möjligt. Jag kanske är ensam,not , om att använda flera olika fenstorlekar/-modeller till en och samma bräda. Det är patetiskt att man inte har en ordentlig fen-quiver vid testerna.

De brukar också motivera med att de flesta faktiskt seglar med originalfenan. Om det är sant eller inte vet jag inte, det gäller uppenbarligen inte för dig och rätt sällan för mig.

Sen brukar de också skylla på att det blir besvärligt att hålla reda på ett rejält lager fenor. Undras hur de i så fall lyckas hantera alla brädor och riggar…

• ola-h

Medlem
    28 januari, 2007 vid 21:36

När det gäller tester: Jag är ju själv rätt inkörd på många av modellerna från mitt brädmärke Starboard och segelmärke Hot. Eftersom jag dessutom har mitt pryldiskussionsberoende så försöker jag okså hålla koll apå vad folka jag träffar eller pratar med tycker om just dessa prylar. Därför kan jag nog utan att överdriva säga att jag har övergenomsnittlig koll på hur dessa brädor och segel funkar.

När jag läser tester så känner jag oftast igen de karaktärer och egenskaper som beskrivs även om jag ibland inte håller med om hur det prioriteras bland de olika egenskaperna (dvs det som en tidning tycker är viktigt kanske inte är viktigt för mig). MEN, ibland dyker det upp formuleringar som gör att jag undrar vad testeamet egentligen sysslat med så visst finns det anledning till viss skeptisism här.

• koa

Medlem
    29 januari, 2007 vid 11:52

Får väl bidra med lite passande film till kul diskution och balans till orden…

Denna gång en liten kort mini dokumentär med Victor Fernandez E-42 och Sebastian Wenzel – shaper…
    Hur utveckligen och sammarbeten funkar i korthet hos Fanatic mellan shaper, R&D och team seglare.

En liten solskens historia;
    …efter massa testande får vi se när prototyp brädorna tas fram tidigare i somras…för att sedan
    producera nya för PWA tävligen på Gran Canaria – där Victor Fernandez vann 😉
    Scrolla ner till; ”Victoryman” och välj upplösning.
    http://www.fanatic.com/public/content/e554/e1302/e1342/e1343/index_eng.html#

A TRUE SYORY 😉 AND A HAPPY ENDING 😀

PS: förlängd version finns på ”Addicted to ride 2” DVD:n

• gurra1978

Medlem
    29 januari, 2007 vid 16:59

Om man nu väljer att segla på en custombräda för att det är en sån skön och speciell känsla, varför nöjer man sig då att segla på vanliga segel? Finns det överhuvudtaget customsegel?

• ola-h

Medlem
    29 januari, 2007 vid 17:37

@Koa 362436 wrote:

Får väl bidra med lite passande film till kul diskution och balans till orden…

Denna gång en liten kort mini dokumentär med Victor Fernandez E-42 och Sebastian Wenzel – shaper…
    Hur utveckligen och sammarbeten funkar i korthet hos Fanatic mellan shaper, R&D och team seglare.

En liten solskens historia;
    …efter massa testande får vi se när prototyp brädorna tas fram tidigare i somras…för att sedan
    producera nya för PWA tävligen på Gran Canaria – där Victor Fernandez vann 😉

Fanatic/Wenzel har ett extremt bra arbetssätt, tycker jag, som mycket handlar om att Sebastian lagt tid på att optimera datorshapandet. Det blir så otroligt mycket enklare att både hinna med att utveckla seriebrädorna och samtidigt kunna göra customs till teamet. Jag tror egentligen detta är en bättre modell än att låta teamseglarna segla på standardbrädorna.

Calle, är inte du sugen på en custom Wenzel special shape for Torö?

Grymt inspirerande film i alla fall – på många sätt.

• koa

Medlem
    29 januari, 2007 vid 18:10

Har seglat på en hel del customs av honom och dom är riktigt fina…
    Men kör själv produktionsbrädor…det duger gott till mig. 😉

Tack! Kul att du gillade filmen, en förlängd version finns på
    ”Addicted to ride 2” DVD:n som jag tror du gillar än mer.
    Nästan en ”Custommade kortfilm” för denna tråd…
    😀

• ola-h

Medlem
    29 januari, 2007 vid 18:23

@Koa 362521 wrote:

Nästan en ”Custommade kortfilm” för denna tråd…
    😀

Vilken affärside! Folk kan köpa vanliga standardbrädor med istället får en custom made DVD.

• surfslusken

Medlem
    29 januari, 2007 vid 21:03

@gurra1978 362511 wrote:

Om man nu väljer att segla på en custombräda för att det är en sån skön och speciell känsla, varför nöjer man sig då att segla på vanliga segel? Finns det överhuvudtaget customsegel?

Klart de går o lösa. Går väl att köpa i stort sett vilka materiella ting som helst custom made här i världen om du är villig o betala för dej. Allt från custom surf DVDn (se Koas inlägg) till custom made privata söderhavs öar me fläktar o våg maskiner. Allt handlar bara om en så simpel sak som lite slantar!

Men poängen me att köpa custom windsurfing bräda e ju just att de inte blir nämnvärt dyrare än en dito fabriks standard!

• rasmus_w

Medlem
    30 januari, 2007 vid 13:21

@gurra1978 362511 wrote:

Absolut. Fast oftast kallas de prototyper. Jag minns att jag såg ett proto-segel som Anders B hade när han seglade för NP i början på 90-talet. Absolut inget onödigt bullshit, det fanns inte en enda söm i seglet, allt satt ihop med tejp. Inte heller fanns det kantförstärkningar i akter-och underlik, det var bar monofilm hela vägen ut.

Annars har jag för mig att det seglas en del på customsegel i t.ex. freestyle. Om jag fattat saken rätt så är de extrema lättviktssegel, med tunnast möjliga monofilm, master av samma kaliber som Norths Viper Aero och så vidare.

Problemet är väl att jag inte är så säker på om folk skulle vilja segla på sånt utan att vara sponsrade. Nästan alla varianter på customsegel jag har hört talas om har varit segel där man struntat rätt hårt i kvalitet och hållbarhet för att åstadkomma ett segel som presterar fenomenalt i några få tävlingsheat.

• ravennaboy

Medlem
    30 januari, 2007 vid 15:10

I’ve read this subject with loads of interest.(allthough my swensk is not that good…) I own some sos (4)boards since Sean started up his small line. Superior shapes from a shaper with pure soul for surfing. I support someone like him. Nowadays there are so many good boards out there. But still Sean’s boards got some magic!! You have to sail them before can talk about them.
    He just knows what he is doing, and he doesn’t follow the marketing men….
    I really like to answer some questions about these boards, but unfortunately I’m not that good in swedish…sorry

hey do,
    david-NL

• jonatan

Medlem
    31 januari, 2007 vid 19:33

@ravennaboy 362679 wrote:

I’ve read this subject with loads of interest.(allthough my swensk is not that good…) I own some sos (4)boards since Sean started up his small line. Superior shapes from a shaper with pure soul for surfing. I support someone like him. Nowadays there are so many good boards out there. But still Sean’s boards got some magic!! You have to sail them before can talk about them.
    He just knows what he is doing, and he doesn’t follow the marketing men….
    I really like to answer some questions about these boards, but unfortunately I’m not that good in swedish…sorry

hey do,
    david-NL

I think most of us understand english quite well. Which boards have you tested?
    I´ve already ordered a Classic 71..

Sida 5 av 6

Logga in för att svara.

61 av 80 svar januari 2007
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA