Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Seatrend
-
Seatrend
Posted by johan-a on 31 mars, 2000 at 08:10Finns det någon på konfen som har några erfarenheter av Seatrend All Star 70?
Längd 277 cm, bredd 70 cm och volym 140 liter.johan
johan-a replied 24 years, 9 months ago 2 Members · 4 Replies -
4 Replies
-
Japp!
Har seglat en sådan några gånger. Kört med 7.8:a och 8.8:a. Med en 8.8:a planade jag tidigt och brädan tar bra höjd.
Faktiskt har jag haft en av mina absolut coolaste upplevelser på just denna bräda. Den behöver en vindknuff (typ 5-6 sekunmeter) för att gå igång men sen…Under perioder seglade jag över vattenstråk som till och med saknade krus och var mer lämpade för vattenskidor än vindsurfingbrädor, detta med full planing. Själv upplever jag att AVS brädor är väldigt bra på att behålla planing och ger samtidigt en förvånansvärt “fri” känsla för att vara så stora brädor.
Summasummarum så är den mer lättseglad en rena räjsbrädor, med bra fart och höjdtagning. Något som jag tror att du skall vara uppmärksam på är om fenboxen är hel (gäller nog alla brädor idag som tar fenor på 50 cm och mer…) samt att själva “flärpen” med infästning och gummigrej är hel å fin.
Brädan är ett bra val om du vill plana tidigt, kunna svänga lite (med betoning på “lite”, det är ingen gippåhopp maskin vi talar om) och kanske tävla då och då.
Surfa På!
-
Tack så mycket för det uttömmande svaret!
Brädan är inte särskilt lätt, 8.2 kg utan det mesta. Hur påverkar detta lättvindsegenskaperna? Jag har läst tidigare att seatrend inte är särskilt tåliga. Stämmer detta?MVH
johan
-
Näe, de är inte särskilt tåliga, men det är knappast någon bräda av den här typen. Givetvis skall du vara uppmärksam på eventuella skavanker, men det gäller alltid när vi talar om sandwich/tävlingsbrädor.
Vikten på 8.2 är väl varken lätt eller tungt utan OK, tror inte att det är något som kommer att påverka din segling särskilt mycket.
Det handlar nog mest om att du kan få den till ett pris som du själv tycker att den är värd i förhållande till årets grejor.
Surfa På!
Log in to reply.