• SEGEL??!!

Publicerad av anonym-anvandare på 8 augusti, 2003 vid 08:48

Tjenare!
    Jag har en mistral classic 130l och har bara ett segel 6,8 men börjar känna att det inte räcker till. vill ha ett mindre när det blåser mer.

Min fråga är hur litet borde jag köpa och spelar det någon roll om det är wave freestyle eller freeride.

/Jocke

anonym-anvandare svarade 21 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • styret

Medlem
    8 augusti, 2003 vid 09:49

skulle tro att ett 6.0 är lagom. både i glapp mellan segelna och till brädan.

Välj ett freeridesegel, om du ahr valmöjligheten.

• anonym-anvandare

Medlem
    8 augusti, 2003 vid 11:42

Det är inte så stor skillnad på ett 6,8 och 6,0, jag hade köpt ett omkring 5,4 istället. Ju storre segel ju större glapp kan man ha. jmf 5.0 och 4.2 rätt stort glapp, 6,8 och 6,0 inte så stor skillnad som sagt.

• styret

Medlem
    8 augusti, 2003 vid 13:15

du märker skillnad.
    kring 0,8-1 kvadrat anser jag är lagom glapp.

själv sitter jag just nu med ett gap på 2m2… men det funkar iofs.

• jerkz

Medlem
    8 augusti, 2003 vid 13:19

jag har ett 6.7 och ett 5.3 och det fungerar utmärkt.

• styret

Medlem
    8 augusti, 2003 vid 13:23

självklart funkar det, jag körde på det förra året jag med. Men jag hävdar ändå att för att kunna få ut så mycket som möjligt av surfingen så behöver man nog ett mellansegel där.

beror väl iofs på vad man kör. inom freestyle behövs iallafall ett liknande.

• surfen

Medlem
    8 augusti, 2003 vid 13:36

Pojkar!!
    Det viktiga måste väl vara vilket register dom segel man har tar. Har man ett segel som går från 7-14m/s ex. NP Diablo 6,7 inte köper man ett 6,0 då, jag tror nog att 5,4 är ett bättre val. Som sagt kolla vad ditt segel klarar av på tillverkarens sida så du inte köper på dig en massa segel i onödan. Sen kan det vara hellt OK om man har en vågis/freestyle/race som man lappar över lite för att kunna använda segel till flera brädor. Men dagens segel klarar stora hopp mellan storlekarna.

• anonym-anvandare

Medlem
    8 augusti, 2003 vid 13:54

jag har ett simmer fusion. jag tror det ska ta ett rätt brett register. Jag väger föresten 80kg och är rätt lång.
    /Jocke

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.