• Segel????

Publicerad av jackeman på 25 maj, 2004 vid 14:56

Skall köpa ett nytt riggpaket tänkte jag…
    Har endast en rigg innan med ett 6,0 segel. Frågan är vad jag skall köpa för segel…? 5,0 för att sedan köpa ett 4,0?
    Eller hur ser en bra uppsättning ut med segel, utan att köpa varenda segel storlek och få huvudsnurr bara för att man funderar på vilket segel man ska ha?
    /Jakob

philippos svarade 20 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • ola_p

Medlem
    25 maj, 2004 vid 15:16

det låter som du har lite i längsta laget mellan seglen, 6.0 till 5.0 kan funka ganska hyggligt, men 5.0 till 4.0 är ett stort steg. för att täcka upp lite bättre så får du nog nästan räkna med ett segel till..
    Lite förslag på alternativa linjer om vi utgår från din 6.0:
    6.0 5.3 4.5 4.0(eller 3.7 det blir egentligen lite stort steg men kan vara en variant, dock helt menlöst om du inte har en liten vågis att köra när det öser på ordentligt)
    6.0 5.3 4.7 4.2 en riktig klassiker som är kalasbra
    sen kan ju även ditt egna förslag fungera, men det är defenitivt en nödlösning som kräver att det är stabila segel som klarar mkt vind.
    mina förslag är lite av gissningar eftersom jag inte vet vad det är för typ av segel du har och vad du seglar för bräda. skriv det med så ska vi nog kunna sålla fram ngt bra..
    Och glöm inte att det är JÄTTEVIKTIGT att man har rätt längd på masten, det är inte så stor ide att köpa ett 4.0 om man bara har en 430 mast

• jackeman

Medlem
    25 maj, 2004 vid 15:43

Kör Fanatic skate 112. det rigg paketet jag har nu är typ biligast möjliga. Seglet är ett fanatic freewind 6,0, fick med den riggen till min första bräda en Fanatic viper (paket pris). Tänkte nu köpa ett crossover paket som man kunde bygga vidare på. Några förslag? mast ängd? mast förlängare, segel? mm!!!!
    /Jackeman

• styret

Medlem
    25 maj, 2004 vid 16:13

till skate 112an ska du nog inte köpa ett 4.0 jag tror att 5.0 är minsta seglet du ska ha till den.

• philippos

Medlem
    26 maj, 2004 vid 06:23

Tips! Köp en 5,3 som rekommenderas 400 mast så slipper du köpa ny mast när du köper 4,7 eller 4,2. På detta sätt riggar du 3 vågsegel på en och samma mast. Serien skulle kunna se ut så här:
    Hot sails maui – Smack 5,3
    Neil pryde – Search 4,7
    Simmer – Crossover 4,2

• anonym-anvandare

Medlem
    26 maj, 2004 vid 06:27

6.0 – 5.0 och en 4.2 så kommer du långt!
    Har själv 6.2 – 5.0 – 4.2 och har anv 4.2 en gång i höstas!

• ola_p

Medlem
    26 maj, 2004 vid 06:29

Svar till:

Tips! Köp en 5,3 som rekommenderas 400 mast så slipper du köpa ny mast när du köper 4,7 eller 4,2. På detta sätt riggar du 3 vågsegel på en och samma mast. Serien skulle kunna se ut så här:
    Neil pryde – Search 4,7
    Simmer – Crossover 4,2

[/ QUOTE ]
    Nja, det är väldigt bra att försöka hålla sig till samma segel i linjen så lär man sig rigga dom rätt och man väljer inte fel storlek bara för att det är skönare…
    Kika istället på typ, North voodoo, Severne S-1 m.fl.

• jackeman

Medlem
    26 maj, 2004 vid 07:06

ok!!!!
    Tack för hjälpen grabbar nu vet jag ungefär hur linen skall se ut…
    /Jackeman

• philippos

Medlem
    26 maj, 2004 vid 07:26

Svar till:

Svar till:

Neil pryde – Search 4,7
    Simmer – Crossover 4,2

[/ QUOTE ]
    Nja, det är väldigt bra att försöka hålla sig till samma segel i linjen så lär man sig rigga dom rätt och man väljer inte fel storlek bara för att det är skönare…
    Kika istället på typ, North voodoo, Severne S-1 m.fl.

[/ QUOTE ]

Jag valde tre olika märken för att jag visste att dessa segel finns i valda storlekar. Man kan ju inte ha alla i huvudet. Man skulle lika gärna kunna ha t ex:
    Smack 5,3
    Smack 4,8
    Smack 4,3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA