• Publicerad av marden på 13 augusti, 2005 vid 14:34

Hej nu i väntans tider på vind kan man ju passa på att drömma om segel man tror sig komma att behöva .
    vilket tycker ni är ett lämpligt glapp på camber segel?
    Jag har för tillfället ett 8,1M2 segel och fundrar på att skaffa ett mindre speed segel (vad man nu ska med det till när det alldrig blåser mer än så)
    Hur mycket mindre kan man ha utan att glappet blir för stort.
    Har segel utan cambers 5,3 6,6 o8,5 och tycker det går hyfsat

getwet svarade 19 år, 3 månader sedan 10 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • speedjanne

Medlem
    13 augusti, 2005 vid 15:08

Hej!
    Vad har du för bräda?

Jag tror ett c:a 6.6 hade varit en bra storlek

• marden

Medlem
    13 augusti, 2005 vid 18:40

dels har jag en hs 105 och en gammal mistral elektron som väl ska bytas ut den också.I vilket vind register håller sig ett stabilt 6,5-7m2 segel tro?

• getwet

Medlem
    13 augusti, 2005 vid 19:45

Fullt ös blir det i dom troligen först vid ca 12ms och uppåt. Sedan är det upp till dig och hur riggningen är var den övre gränsen ska gå. Men en 6.6 fullrace med rätt bräda o fena ska iaf gå att hålla upp till sisådär 16-17ms utan några större problem.
    Misstänker dock (HS seglare får rätta mig nu om jag har fel) men en 6.6:a på HS105 låter som ett litet segel…….självklart går det att segla men det blir aldrig några toppnoteringar, det är min teori iaf. Men om man bortser från att behovet skulle vara att segla över 30knop så är nog kombinationen rätt trevlig.

• jester

Medlem
    14 augusti, 2005 vid 08:46

För att hålla en 6.6 i 16-17 m/s bör man tänka på att vissa kriterier bör vara uppfyllda.

* Man bör ha ätit sin gröt varje morgon. Mao gäller o väga ett par kilo, och inte bara ha gummi i armarna. (tyvärr Ola P o fjunet Rambo…)
    * Mer eller mindre platt vatten.
    * Inte vara lättskrämd. Är ju ganska läskigt att gasa fullt med så stort segel i dom vindarna.
    * Man måste ju vara ganska duktig vindsurfare oxå…

Det är nog inga problem att spränga 30-knops vallen med en HS 105, men det är lättare med en bräda som är lite mera kompromisslös. Har bara toppat 28 knop med min HS125, men det var med 43 cm fena och stort segel i lätta vindar.

• Knatte

Gäst
    14 augusti, 2005 vid 09:19

Inga problem att spräcka 30 knop vallen med en HS ooo.gif blush.gif

Mig veterligen, så vet jag ingen i sverige som har kommit över 30 knop på en HS
    (och har mätt det med GPS)… Jag har stannat på ca 28 knop också.
    Men skall du över 30 knop, så behöver du nog segel under 6.0 kvm och plattvatten och fenor neråt 34-30 cm.

• jester

Medlem
    14 augusti, 2005 vid 09:41

Svar till:

Inga problem att spräcka 30 knop vallen med en HS ooo.gif blush.gif

Mig veterligen, så vet jag ingen i sverige som har kommit över 30 knop på en HS
    (och har mätt det med GPS)… Jag har stannat på ca 28 knop också.
    Men skall du över 30 knop, så behöver du nog segel under 6.0 kvm och plattvatten och fenor neråt 34-30 cm.

[/ QUOTE ]

Nästan så jag blir sugen o prova att spränga 30 med min HS… Jag återkommer i ämnet… wink.gif Dock är det ju roligare att köra med mindre brädor (över häcken, alltså) i dom vindarna. Om vi nu någonsin får sådana vindar…

• billie

Medlem
    14 augusti, 2005 vid 10:00

Det skulle vara kul att se någon segla ett 6 och en halva i 17 sekundmeter.Mitt 5.5 brukar bli väl så stort då !

• tbsurf

Medlem
    14 augusti, 2005 vid 10:42

Hej Billie
    efter en snabb titt i rankingen på gps-speedsurf ser jag att det finns 3 sessions reggade i sådana vindstyrker i sverige laugh.gif

robban med 6,0 http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=2650&uid=591
    johan med 7,8 http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=2704&uid=604
    och så knatte med 4,8 http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=2818&uid=612

• anonym-anvandare

Medlem
    14 augusti, 2005 vid 10:43

Roligt och roligt.
    Robert Stavnås gör och gjorde detta på Haga Park.
    Han är inte som oss andra.
    Tränar på gym och sånt där trams.
    Sedan seglade ju han av sin axel i 17 m/s.
    Årets kastfall och årets spik på GPSen grin.gif

• tbsurf

Medlem
    14 augusti, 2005 vid 10:45

och enligt jesters modell har då johan ätit mest gröt laugh.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    14 augusti, 2005 vid 11:41

jo, jag har varit på träningläger med Surferic och det vi gjorde mest efter seglingen var just att äta gröt.

mvh
    Johan grin.gif

• jester

Medlem
    14 augusti, 2005 vid 12:00

en eller annan pizza bygger ju oxå pondus, kan jag intyga…

• anonym-anvandare

Medlem
    14 augusti, 2005 vid 12:11

men GRÖÖÖT är bättre

grin.gif

• jester

Medlem
    14 augusti, 2005 vid 12:19

men inte lika gott…

• anonym-anvandare

Medlem
    14 augusti, 2005 vid 16:54

Jo, GRRRÖÖÖÖÖT är jättegott, speciellt Erics (man måste intala sig det eftersomm han lassar upp så mycket på tallriken att man inte behöver något mer att äta förns det blir dax igen nästa morgon, men man måste d också trycka i sig ett gäng med stora stödmuffins och gott kaffe. Av pizzan blir man bara fettberusad och däst. Jag håller på en rejäl portion med GRÖÖÖÖÖÖT.

/
    Johan grin.gif

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.