Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segel >5 m3 på 400 mast?

• Segel >5 m3 på 400 mast?

Publicerad av johanoeberg på 2 maj, 2010 vid 10:06

Jag har en lucka mellan 4.5 (400) och 6.7 (460) som jag behöver fylla med helst ett segel, då budgeten för utrustning redan är nådd.¨

Jag söker ett segel som är så stort som möjligt men som ändå kan riggas optimalt på en 400 mast. Slipper på så sätt köpa en 430mast.

Gränsen går som jag förstått det nånstans vid 5,3 (Crossover mfl). Så jag undrar:

Är det ett för litet steg från 4.5 (och för stor lucka upp till 6.7) om jag köper ett tex 5.3-5.4?

Vilket är seglet med störst yta som kan riggas på en 400 mast (och vara designad för det)?

Är det en dumsnål lösning?

Jag har en billig, kass?, 30-nånting förlängare från Local Spirit.

Tacksam för all hjälp och råd

Johan Öberg

seve1000 svarade 14 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • trimmarn

Medlem
    2 maj, 2010 vid 10:25

Det är absolut inte för litet steg 4.5-5.3 snarare tvärtom. Dom flesta kör väl .5 mellan upp till ca 5.5 sen kan man ju ha en kvm till nästa.

• tim-eriksson

Medlem
    2 maj, 2010 vid 12:26

T.ex mitt Naish Boxer 2007 5.8 har 424 i luff.. Vet att även nyare boxer går okej med 400!

Hot sail Bolt är väll också ett alternativ

• oscar

Medlem
    2 maj, 2010 vid 12:32

Jag tycker du ska satsa på ett 5.3 annars får du för stort hopp från 4.5.

• johanoeberg

Medlem
    2 maj, 2010 vid 12:45

Tack för svaren =)

• sebbe87

Medlem
    2 maj, 2010 vid 15:56

Det är ett bra val. själv kör jag mitt Neil pryde Combat 5.3 på 400 vilket är rekomenderat.

• pgvirtual

Medlem
    2 maj, 2010 vid 16:02

Jag tycker också att det största förnuftiga hoppet upp från 4.5 är 5.3, typiskt är väl annars att ha 4.2 – 4.7 – 5.3 – 6.2 (eller 4.0 – 4.5 – 5.0 – 5.7).

Vilket segel du väljer beror säkert mest på vilken mast du redan har. Ett bra segel på fel mast blir i vilket fall som helst ett misslyckande.

• seve1000

Medlem
    2 maj, 2010 vid 16:21
    JohanOeberg;609557 wrote:
    Jag har en lucka mellan 4.5 (400) och 6.7 (460) som jag behöver fylla med helst ett segel, då budgeten för utrustning redan är nådd.¨

Jag söker ett segel som är så stort som möjligt men som ändå kan riggas optimalt på en 400 mast. Slipper på så sätt köpa en 430mast.

Gränsen går som jag förstått det nånstans vid 5,3 (Crossover mfl). Så jag undrar:

Är det ett för litet steg från 4.5 (och för stor lucka upp till 6.7) om jag köper ett tex 5.3-5.4?

Vilket är seglet med störst yta som kan riggas på en 400 mast (och vara designad för det)?

Är det en dumsnål lösning?

Jag har en billig, kass?, 30-nånting förlängare från Local Spirit.

Tacksam för all hjälp och råd

Johan Öberg

Hej.

Vill du ha ett racesegel så har jag ett Severne Code Red 5,6 -07 det skall riggas på 400cm luff 430.
    PMa om du är intresserad.

Mvh

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segel >5 m3 på 400 mast?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.