Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segel för tidig planing

• Segel för tidig planing

Publicerad av johnnyrainbow på 22 november, 2007 vid 14:36

Har inför nästa säsong bytt ut min 95 liters freewave mot en freestyle (Goya X1, 105) för att få fler dagar på vattnet. Som största segel har jag nu ett 6.4 simmer zerofive från -02 som jag riggar på en 430 mast 30% kol.

Frågan är om jag med ett bättre (nyare) segel+mast förutom bättre manöverbarhet även kan optimera tidig planing. Eftersom plånboken kunde varit tjockare hade tanken varit att endast skaffa en 400 100% mast och kunna rigga alla mina segel (ner till 4.5) på denna.

Ni som har koll, är det en bra idé att skaffa ett Challenger Bash, 6,5 (luff 445 rec mast 430) från -06 alternativt ett 6,6 (luff 468 rec mast 430/460) från -07 och rigga det på en challenger rdm 400 med den 30 extension som följer med denna mast. Dvs funkar denna extension endast som en vanlig förlängare eller ändras mastens imcs så att verkligen får 2 master i en så att det funkar bra även rigga dessa stora segel på masten?

Är det någon som annars har förslag på ett ”stort” segel med bra bottendrag som går på en 400 mast.

Väger knappt 70 kg

johnnyrainbow svarade 17 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • robin

Medlem
    22 november, 2007 vid 14:47
  • tim-eriksson

Medlem
    22 november, 2007 vid 14:57

Varför inte köpa ett 6.9 eller något större?

Seglar 6.9 på min 105 liters.
    450 mast, 45% samt zero five från 01. Total kostnad 800 kr.

En bra lösning för en liten plånbok.
    Jag har 2 st 450 master och kan gärna sälja en rätt billigt.

Edit: Jag har en massa master.. Hatar att behöva rigga ner och upp med samma mast om vinden ändrar sig. Just nu kan jag t.om ha 3 st riggar uppriggade och endast byta bom.

Iofs så har jag inte så grymma master som 100%.

• oscar

Medlem
    22 november, 2007 vid 15:17

Mitt tips är ett rent freestylesegel. Dessa är designade för att snabbt få upp en freestyle i planing. Tänk även på att du med rätt teknik planar betydligt snabbare än vad det hjälper att bara gå upp i segelstorlek.

• ola_p

Medlem
    22 november, 2007 vid 15:18

Freestyle med större än 5.7 är ju inge kul…

• johnnyrainbow

Medlem
    22 november, 2007 vid 15:54

Tack för de snabba svaren. Verkar enligt den andra tråden som att mastkurvan förblir densamma och att det därför inte skulle funka särskilt bra. Sen är det ju klart att tekniken är avgörande, den jobbar jag med:)

Freestyle med större än 5.7 är ju inge kul…

Nej det är visserligen sant, men eftersom det är min största bräda var tanken att ett 6.5 skulle funka för att slippa stå på land och ändå kunna göra en del grejer med och att mina mindre segel, 5.5 o neråt, istället skulle funka för att lära mig mer avancerade manövrar med.

Mitt tips är ett rent freestylesegel.

Är inte bash i de årsmodellerna ett rent freestyle?

Varför inte köpa ett 6.9 eller något större

ett 6.9 segel är inte aktuellt, tycker mitt redan mitt 6.4 känns alltför segt vid manövrar. Har även hellre färre bra master/segel än fler sämre

• dr-masse

Medlem
    22 november, 2007 vid 16:15

Åh, det kan bli knepigt detta. Många som nog tycker annorlunda.

Men jag har svårt att se ett segel över typ 6.0 – 6.2 som funkar bra med en 400 rdm mast. Även med en extension. Vissa segel över typ 6.0 funkar inte särskilt lysande ens med 430 rdm.

I de segel jag kört (mest Simmer, medges) tycker jag att det varit svårt att få de där egenskaperna man vill ha i större segel för tidigt planing med rdm. Även 430. Till och med ett sånt segel som Naish Boxer riggas på 430 i 5.8 numera. Det finns nog skäl för det …

Jag skulle nog inte satsa på en 400 mast i ett 6.5 utan att ha testat först. Spontant tror jag att det kommer att bli väldigt segt och inget vidare stabilt. Det skulle va om du hittar en 400 rdm med ruggig snärt.

När jag valde mitt nuvarande XD 6.0 var jag klart oroad över hur det skulle funka med 430 rdm, men jag tycker faktiskt det går kalas.

Du kommer att plana tidigare med ett 5.8 – 6.0 med rätt mast än med ett 6.4-6.5 med fel (för mjuk, dvs 400) är min gissning.

• militaren

Medlem
    22 november, 2007 vid 16:40

Jag har kört en hel del med prylar från surfbutiken och testat det mesta och vet vad som fungerar. förra året körde jag med ett 6.1 bash 07 som största segel riggat på en challanger 400 mast som med extra tillsatsen blir 430. RDM masten ger ett riktigt bra drag i ditt segel genom större buk och lättare att hantera som ger dig teknisk fördel för att pumpa igång grejerna. kör även också på goya X1 105L som är hyffsad bred på 65 cm och gör att man planar upp riktigt tidigt. smärtgränsen när det gäller att gå upp i storlek på segel är runt 6.0 för freestyle. I år kör jag med 5.3 som största men med allt i full karbon. det gör att jag fortfarande med bra teknik kan komma upp i lika tidig planing men inte lika lätt att hålla farten i svaga vindar, men du behöver ju bara fart till tricket 😉

Säljer min 6.1 07 Bash som du hittar här: http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=15460&sort=1&cat=500&page=1

MVH Micke

• dr-masse

Medlem
    22 november, 2007 vid 18:08

Är det verkligen så – att större buk ger fördel för att pumpa igång grejorna?

Min erfarenhet på senare år (kanske tom i år) är mer att ett lite planare segel faktiskt kan vara lättare att pumpa igång, det blir liksom effektivare? På någe vis känns det som att den enda fördelen med lite mer buk är när man är lite mer passiv i sin åkning och liksom ”dras” upp i planing? Det här är en lite senare spaning jag haft, och inte helt säker på om det stämmer generellt men för mig måste jag säga att det gäller.

Annars tycker jag att det är intressant läsning med 6.1 som funkar på 400 mast (med extender). Det finns mycket att lära i vår sport!

• militaren

Medlem
    22 november, 2007 vid 18:48

En smart uppfining om du frågar mig. Företaget kanske förlorar antalet sålda master då man får två master i en med en tillsats på 30 cm och därför kanske inte så etablerat med denna lösning. konsumenten är helt klart vinnaren men det är ju en kompremiss som fungerar mer än bra.

angående plattare segel så är det något jag också fått erfara för en månad sedan med mina nya segel. men testar fortfarande på det för att komma till en slutsats. Slutsatsen nu är att det går något bättre att pumpa igång grejerna men du behåller inte planingen lika bra som med mer buk och är därför bäst med något mellanting.

• johnnyrainbow

Medlem
    23 november, 2007 vid 18:01

Tack för bra inlägg, verkar som att det är ett bash 6.1 som är det segel med mest drag i som funkar till 400 mast, även om ett 6.5 från -06 har kortare luff (445 gentemot 452). Kan det vara så att det extra trycket i 6.5 gör att masten blir för mjuk?

Ett alternativ som Ola h. nämnde i den andra tråden är ett spyclone 5.9 med ett par år på nacken som också verkar ha bra drag, men det lär vara svårt att få tag på ett.

Micke: Vad kör du för mast till dina bash, rdm needle el short? Needle verkar något styvare och skulle således fungera bättre för det stora seglet, men har du någon aning om vilken mast som skulle fungera bäst som helhet i en linje och vilken av följande – 6.1 och 5.0 bash samt 4.5 k-onda, alternativt 6.1 bash, 5.3 och 4.5 k-onda – hade varit att föredra för min vikt på 70 pannor?

• militaren

Medlem
    23 november, 2007 vid 23:06

Jag kör med Needle. har testat både short och needle men fastnade mer för needle då den kändes bättre och är helt täckt i silverfärgat alutex som skyddar den mot slag och stötar och där med få en så pass hållbar mast som möjligt som man kan använda tills dom kommer på något nytt i mast väg.

väger själv 75 kg och körde med linjen 6.1 5.3 4.5 förra året då jag själv höll mest till i stockholm. nu bor jag på västkusten och då passar linjen 5.3 4.5 4.0 mycket bättre. mitt val av dina alternativ skulle falla på 6.1 bash, 5.3 och 4.5 k-onda med motiveringen att du får maximal planing med bash i lätta vindar och med konda seglerna kan du köra mer hardcore då det är bättre förstärkta och börja ladda fett.

hoppas mina erfarenheter kan hjälpa något i alla fall.

//Micke

• johnnyrainbow

Medlem
    25 november, 2007 vid 13:57

Tack så mycket, nu vet jag vad jag ska satsa på, måste bara sälja mina gamla prylar så att jag får loss lite pengar:)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segel för tidig planing

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.