Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Segel för tidig planing?
-
Segel för tidig planing?
Publicerad av olabac på 9 juli, 2010 vid 19:11Halloj,
Skulle behöva lite input gällande segel.
Har i dag en freeride bräda på 145L (fanatic shark), mitt största segel är ett
8m2 pursuit (maui sails) och jag väger 70 kg. Tycker inte att seglet får speciellt “bra” buk och därmed saknar ett bra bottendrag för att plana tidigt. Det jag fått höra är att detta är ett ganska plant segel men med ett större vindregister. Jag funderar därför på att byta till ett med bättre bottendrag och de förslag jag fått verkar alla ha cambers eller mini cambers. Ett förslag är traction sailloft på 7.5 m2. Har inte haft något segel men någon typ av cambers förut men förstått att det är lite mer krångel med cambers. Så vad säger ni kunniga, kommer det spela någon “större” roll för tidig planing med att byta segel?
FInns det några segel som inte har cambers som kan rekommenderas?
Tacksam för svar.Mvh Ola
macedu svarade 14 år, 4 månader sedan 9 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
Inte för jag har någon erfarenhet av detta segel, men prova med mer nedhal innan du säljer.
-
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med om du byter segel för att få tidigare planing då de skiljer mellan segel och segel och jag har inte haft nöjet och prova ett Maui Pursuit.
Men här kommer två “no-cam” segel som jag kan rekommendera, Point-7 AC-0 och Square. AC-0 är ett mer Slalomorienterat segel medan Square är ett freerideorienterat segel. Skillnaden mellan dessa två är att AC-0 tål mer vind, har högre toppfart och kan hållas längre, men är inte lika manövrerbart som Square. Square planar tidigare vilket gör att man kan ha en mindre storlek än AC-0:an. Square fungerar även bättre när det är choppiga förhållanden. Både AC-0 och Square har bra med buk och ordentligt med bottendrag.Här kommer länkar till:
AC-0: http://www.activesport.se/product_info.php/ac0-p-35
Square: http://www.activesport.se/product_info.php/square-p-38Skulle du även börja kika på cambersegel har du AC-2 som har två cambers. Detta segel är väldigt likt AC-0 men har något bättre acceleration och bättre höjdtagningsförmåga samt tål mer vind.
-
Mer nedhal ger inte tidigare planing, snarare tvärtom, då man då öppnar akterliket och släpper ur mer vind ur seglet. Mindre nedhal och mindre uthal ger tidigare planing, sedan finns det ju en gräns där seglet slutar att fungera om man går för långt i dessa justeringar.
Här har cambersegel en stor fördel då cambrarna hjälper till att hålla rätt profil på seglet trots att man går utanför de rekommendenderade inställningarna då ett camberlöst segel blir som en påse.
Mitt tips till dig på det segel jag känner till som har bäst bottendrag är Neil Pryde V8.
-
Pursuit är inget riktigt utpräglat bottendragsegel men annars väldigt allround och hyftast bottendrag.
Har du rätt mast till det? Seglet är rätt mastkänsligt. Med för mjuk topp övertwistar pursuit och blir kraftlöst. Om du inte har mauimast kan du få provrigga det med en sådan av mig om du bor i närheten.
Annars har Sailloft Traction som du nämner brutalt bra bottendrag, förutsatt att du inte drar nedhalet för hårt. Detta segel kan riggas på de flesta master. Ett traction 7,5 har ungefär lika tidig planing som Pursuit 8,5 (riggat på rätt mast). Traction 8,5 såklart ännu bättre.
Segel med 2 minicambers som sailloft traction mfl tycker jag inte man behöver frukta. Ganska okomplicerade cambers som är lätta att rigga och som oftast roterar utan problem. Tycker tom vattenstarter är enklare med sådana segel på grund av lite bättre power och stabilare tryckpunkt.
-
Prova trimmet. Om du ändå inte är nöjd så har jag ett Challenger Fluido 8.3 (no cams, riggas på 460 mast) till salu (2300 + frakt, eller hämtas på Haga). Detta segel tycker iallafall jag planar tidigt.
Körde tidigare med 145l och hade då detta segel och gick igång vid 6.5-7 m/s, vägde då 85 kg.
Seglet är använt 5 ggr årsmodell 08.
maila eller messa för jag surfar på haga för tillfället (0733-313191)
/P -
Hepp!
Jaq har ett sailloft traction 2009 med 2 cambers.
GRYMT!
Inga problem med att rigga, jag trodde det skulle vara bökigt men inte. Bara man för i masten rätt från början (givetvis) och fortsätter att föra in den lugnt och fint (ja det låter ju bra va).
Du kan med lätthet skapa grym buk som då hålls tillrätta av cambrarna (precis som bicless säger). jag har den i sjukt måna vindregister, och jag måste då det är så byigt där jag seglar i mälaren MEN det twistar ut fint när det bralla på. Och det går att dra nedhaelt så man kan ha det i värre vindar.
jag kan nog säga att med din vikt och din bräda så kommer du plan mkt mkt……..Vid gipparna så knäpper den oxå över mkt bra, bara att tajma och pumpa på i vändningen.
Detta är utan tvekan mitt favvo segel nu. Och mkt bra och gediget gjort.
Var ute idag och njöt och hängde ut gott….
Det funkar kanon både till små och stora brädor, har kört det till “damens” 220 litare F2 Discovery.
Hör av dig om du vill veta mer…. 🙂 Eller om du vill ha lite bilder…. maila då email så kan du se lite 🙂
/mac
PS Kör på 8,5:an så får du mer segeltid… och skillnaden från ett typ 7,8 utan cambers i bök på vattnet är inget att tala om. DS
-
Stort tack för alla svar. Har varit utom räckholl för det mobila bredbandet därav det sena svaret.
Bicless har testa att rigga seglet på en gastra mast 55% kol hos en av dina konkurenter och den var ingen skillnad, seglets profil, mot min fiberspar 3200. Kan dock inte säga något om segelegenskaperna.
Den stora frågan är väl hur mycket tidigare planing man får med att byta seglet?
Vilken mast, längd, behöver man till ett på 8.5 m2, vet att 7.5 funkar på 460 mast?/Ola
-
MacEdu stort tack för ditt svar det verkar som om du onekligen verkar gilla seglet.
J -
Jag har också ett pursuit 8 m2-06. Det man ska ha är rätt mast till seglet och nedhal ska vara enligt angivet på seglet.
Uthal är viktigt att ha rätt och inte att döda seglet med för mycket uthal. Har det som största segel till min Tabou rocket 115l och själv väger jag o,1ton ;-). Jag skulle säga att seglet har en grym speed och jag tycker att med din vikt borde detta segel räcka.
Mwp -
olabac;620858 wrote:MacEdu stort tack för ditt svar det verkar som om du onekligen verkar gilla seglet.
JInga probs!
Jo det är najs!490mast kör jag på denna med ca 21 på längaren för att komma tätt ner. En 460 räcker ej. Har du en bra 460 så kan du iofs investera i en NORTH längare (MASTMATERIAL) alltså inte en längare med block…. Har en sån med :-). Har köpt den ifall ngn av mina master går sönder….då kan jag alltid ta en kortare och länga upp den.
SÅ 460 med NORTH plus vanlig längare med lite cm så går det med 🙂/m
-
Vill poängtera en gång till hur viktig master är på pursuit. Jag riggade den på en 55%:are av annat märke härmodagen och seglet övertvistade och blev helt kraftlöst. Så antinge mauimast eller en toppstyv mast som gör att seglet får rätt profil.
Tumregel för att se om det blir rätt. Drag så hårt i nedhalet att lattorna överlappar en sdm mast ca 1-3cm kring bommen och akterliket skall då vara löst ner till andra lattan uppifrån.Vi tar gärna in pursuitsegel i inbyte/inköp annars om du vill, mycket shyssta segel bara man får rätt mast i dem.
-
Bicless skulle du säga att Gastra freeride 55 inte är en bra mast?
Förstår inte riktigt hur jag skall göra ditt test, kan du utveckla lite mer?Mvh Ola
-
Gaastra är bra grejer, din freeride 55 är lätt lika bra som andra märkens jämförbara mast.
problemet är att det skiljer mellan master. Trots att IMCS är samma (mått på styvhet) så skiljer det mellan böjkurva mellan olika fabrikat/olika typer av samma fabrikat/ tom mellan likadana master av samma fabrikat men olika årgång. Skillnaden ligger i vart masten är relativt styv och relativt mjuk för att uppnå denna IMCS som är ett genomsnittligt mått på mastens styvhet.Ett exempel..
Körde tidigare Gaastra GTX (Gaastras freeracesegel). Hade både 7,5 samt 6,5 av dessa segel.
6,5 riggade jag med en 75% powerexmast, rätt längd enligt segelspec och korrekt IMCS.
7,5 riggade jag med en 90% Neil Pryde mast, rätt längd enligt segelspec och korrekt IMCS.Gaastras segel (master) är mer toppstyva än exempelvis NP som är väldigt toppflexa.
Resultatet i mitt fall med 7,5 var att när man drar nedhal böjer sig toppen på masten väldigt tidigt vilket innebär att akterliket öppnar sig väldigt mycket men nere vid bommen böjer sig masten för lite.Seglets buk blir för stor och blir svårroterat samt att akterliket släpper för mycket.
Trots ett bra segel och en bra mast fungerar de inte bra tillsammans, de passar inte ihop helt enkelt.
Känner inte till Maui Sails, tror dock att de är (ivf var) ganska toppstyva.
Min poäng, vill du vara säker på att få max ur ditt segel, köp rekommenderad mast (samma fabrikat).
Det kan fungera felfritt med annat fabrikat men det kan bli lite av ett lotteri….Det bästa är ju givetvis om man har möjlighet att på vattnet testa rekommenderad mast och jämföra med den mast du har…
/Magnus
-
mahis förklaring var bra men jag kan ju endå lägga in en bit om test av mastkurva då du frågade.
När du trätt i masten i seglet så passerar mittenlattorna masten, dvs de överlappar masten 100% och oftast några cm till. När du drar nedhalet böjs masten och lattorna förflyttar sig då utåt. Till slut överlappar inte lattorna inte längre hela masten. När de överlappar ca 2cm av en standardtjock mast (sdm) på latta nr 2-3 underifrån räknat brukar nedhalet vara lagom för att du skall kunna rotera seglet från sida till sida. Done.
Frågan är hur toppen ser ut då du dragit nedhalet enligt detta sätt. Har toppen kapitulerat, dvs böjt sig för mycket så du får slappt akterlik väldigt långt ner så blir seglet kraftlöst. Har det böjt sig för lite, dvs du får inget fladder i övre akterliket så blir seglet svårseglat i byig vind. För hårda eller för mjuka toppar ger dessa fel.
Är masten väldigt toppmjuk kan man inte ens dra nedhalet enligt steg 1 ovan utan då får en för kraftig överlappning på lattorna som gör att seglet är mycket svår att flippa från sida till sidan vid segling. Troligen skulle du få den effekten om du försökte rigga en neilpryde mast på ett mauisegel.
Gaastramast på mauisegel borde fungera bättre men eftersom gaastra även gjort toppmjuka master vissa år som inte alls passar maui så bör man testa detta. -
olabac;620384 wrote:Halloj,
Skulle behöva lite input gällande segel.
Har i dag en freeride bräda på 145L (fanatic shark), mitt största segel är ett
8m2 pursuit (maui sails) och jag väger 70 kg. Tycker inte att seglet får speciellt “bra” buk och därmed saknar ett bra bottendrag för att plana tidigt. Det jag fått höra är att detta är ett ganska plant segel men med ett större vindregister. Jag funderar därför på att byta till ett med bättre bottendrag och de förslag jag fått verkar alla ha cambers eller mini cambers. Ett förslag är traction sailloft på 7.5 m2. Har inte haft något segel men någon typ av cambers förut men förstått att det är lite mer krångel med cambers. Så vad säger ni kunniga, kommer det spela någon “större” roll för tidig planing med att byta segel?
FInns det några segel som inte har cambers som kan rekommenderas?
Tacksam för svar.Mvh Ola
Du väger inte så mycket, så med en rätt riggad åttanolla av det slaget och den brädan borde du kunna komma igång rättså tidigt, tycker jag allt.
som många påpekar här är det viktigaste med ditt nuvarande segel att få till trimmet rätt. Ett rätt riggat segel kommer att ge dig mer prestanda än ett med “bättre” bottendrag som inte är rätt riggat. För att använda ett klassiskt citat av en viss herr Dunkerbeck – “a bad sail rigged good is better than a good sail rigged bad”. :tongue:
Om du förstår vad jag menar.
Dessutom så är det inte så att mer buk = tidig planing. Ett planare segel kan faktiskt gå igång tidigare om det är rätt riggat. Buk är även vindmotstånd och gör dessutom ofta att seglet inte får rätt twist.
Så – en tanke från min sida kan vara att lägga ner lite tid på att få ordning på det seglet du har, jag tror nog att det är en rättså bra trasa det där. Testa att rigga, be någon kunnig att kolla eller lägg upp bilder här för att avgöra om masten du har är funkis eller ej.
Utöver det så ut å segla – av någon märklig anledning så är det de med bäst teknik som kommer igång tidigast, närmast oavsett segel… träna även i väldigt lätta vindar på att komma igång med ett par pumptag, mycket bra övning.
Vill du efter det fortfarande få tag i någe med mer bottendrag så finns det idag flera bra kandidater för det, de flesta med två cambers (vilket man som sagt inte behöver vara rädd för). Några här nämnts här (Sailloft Traction, bl a) men även Gaastra Plasma, Neil Pryde Helium och Severne Glide är värda att ta upp. Tycker själv att detta är en mycket bra trend och är faktiskt lite smått förvånad över att segel som dessa, i ett land som Sverige, inte fått mer uppmärksamhet och köpare då de bjuder på riktigt bra prestanda till vettiga pengar och kan riggas på “normala” master.
Eftersom du har en Gaastra mast kanske Gaastras Plasma kan vara värt att kika på så småningom?
Men jobba med det du har först, tycker jag.
Logga in för att svara.