Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Segel för tidig planing?
-
Stort tack återigen för alla svar.
När jag nu kollar på mitt segel, med mast ( fiberspar 3200 gastra masten provriggade jag hos skidsport ) och bom riggat, som har 6 lattor så observerar jag följande.Den 5:e lattan uppifrån där sitter bomen, uthalet.
När jag spänt nedhalet så att lattorna överlappar masten ca 2-3cm vid bomen så är seglet vädligt löst till 3:e lattan (upifrån) och löst till 4:e. Det verkar onlekligen som om seglet släpper ut för mycket vind i akterliket. Jag skall nog se till att skaffa mig en mast som passar bättre till seglet.Inte så att jag tycker det är ett väldigt dåligt segel men det känns ibland som om det skulle kunna vara bättre.
Dr masse håller med om tekniken så det är bara ut och träna :smile:.
Efter en sejour med Johan Ekstedt så tror jag nog att jag förstått hur jag skall pumpa rätt.
Nu gäller det BARA att få koll på allt annat.Så för att sammanfattan så om det är någon som vill sälja en 490 maui sail mast säg till!
Stort tack Ola
-
Hepp!
Med risk att igen få spö av veteranerna även om de må vara yngre 🙂
DU säger att lattan/orna ÖVERLAPPAR seglet vid masten!?!?
Menar du att lattan är 2-3cm FRÅN masten om seglet ligger ner….
Eller är lattorna 2-3cm TÄCKANDE på ena sidan om masten(skit samma vilken).OM du nu inte TOKNEDHALAR och TOKUTHALAR för att det är storm så har du riggat fel….
DU skall ju ha en motor i seglet som gör att när vinden trycker in i buk/segel så skall en buk skapas av att seglet twistar och lattorna går ifrån masten…
OM du lägger seglet ner och du har lattorna som överlappar PÅ MASTEN….. tryck med båda händerna på seglets mitt vid bommen…. ORDENTLIGT….. då skall du se att en “buk uppstår” och lattorna går ifrån masten och om det kommer en by så twistar seglet ut dvs släpper ut luft däruppe…..OM jag nu tolkar din beskrivning rätt….. kolla guy cribb på u-tube om riggning…tror att han visar grunderna där och där kan man se just detta med flexen och motorn…
NGn har nog ngn länk.
Hoppas att detta förvillade lite….
Men som sagt riggning är inte det lättaste och när man är ute vill man ju vara där ute… men lägg ngn gång tid på att använda en dag till att ändra nedhal och flytta mastfot och ändra fenor…..du kommer att bli förvånad av vad som kan hända 🙂
/mac
Logga in för att svara.