Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing segel fråga

• segel fråga

Posted by erkan76 on 27 september, 2007 at 07:38

om man ska börja med ett segel i stockholms området “har ju inte så mycke pengar nu=/ ” ett första segel som jag hoppas kan öka till 3 st i framtiden ,har en 140 liter Scross bräda o jag väger 93 kg…..
    vilken storlek skulle ni köpa vilken använder ni oftast……

nlc replied 17 years, 2 months ago 15 Members · 24 Replies
  • 24 Replies
  • dr-masse

Member
    27 september, 2007 at 07:55

Ganska svår fråga.

Men vi utgår från att du skall ha tre segel till den bräda du nu har, även två räcker väldigt långt.

Tror att typ 8.5 – 9.0 är det största som är vettigt att köra på den brädan.

Därunder runt 6.5-7.0.

Och slutligen en femhalva – sexnolla.

En nackdel med en 5.7 – 7.0 – 8.5 (typ) linje är att det nog blir tre master… (430, 460 och 490).

Om du skall börja med ett kan du välja mellan att börja med

– Det största för att segla ofta, men få svårt när det blåser mer.
    – Mellanseglet, lite mindre segel men funkar i mer vind. Vettigt om du vill utveckla din segling då det blir smidigare i gippar, slag, manövrar.

Jag skulle nog börja med “mellanseglet”, något runt 7.0 – 7.5. Beroende på hurpass duktig du är och vilken bräda det är du har.

• schnitzler

Member
    27 september, 2007 at 08:19

Jag kör på en 149L bräda i stockholm och kör på ett 8,3 och ett 6,4 segel. Tycker det funkar bra. nästa segel jag kommer köpa kommer bli runt 5,7 för lite mer blåsiga dagar.
    Om du vill ha segel som du kan köra på en mast så kan du köpa challanger segel. jag har ett challanger fluido, lite äldre modell 8,3 och jag kör på 460 mast med förlängare. kanske inte det ultimata men det funkar.
    Om du vill ha ett segel som du kan använda så många dagar som möjligt i sthlm området så skulle jag köpa runt 7,5 och sen öka på med mindre/större segel när du har pengar.
    Du kan ju alltid fråga i en surfaffär så kommer säkert dom ge dig bästa möjliga svar.
    Lycka till

• mexi_

Member
    27 september, 2007 at 08:24

Jag väger 92 kg och har en bräda på 96l och en på 125l. Jag har 4.5, 5.0, 5.7, 6.7, 8.5 och det segel som jag använder allramest är 6.7. Dock är det så att jag gillar att vara lite överiggad och brukar ha 0.5-1.0 kvm mer än övriga som seglar, men de flesta är ju lättvindsräkor…När seglet känns för stort för 125l så byter jag bräda och kan köra ett tag till. Jag har ett NP RAF Jet och det har ganska dåligt bottendrag men tål rätt mycket vind. Jag är nog inte den som kör mest i stockholmsområdet ska väl kanske tilläggas. Jag satsar på de dagar som har bra progoser typ i morgon och lördag och söndag……

• fluff

Member
    27 september, 2007 at 09:13

Skulle säga 7.5-8 kvm. Själv är mest körde seglet för mig i Sthm 7.5kvm

• filiplomma

Member
    27 september, 2007 at 09:47

Har ett 5,3 och en 430 mast, samt en förlängare på 30 cm. Har en 95 liters bräda. Vilket eller vilka segel ska jag satsa på? Det ska gå att rigga på min 430mast. Är lite inne på ett 6,0 och ett 4,7(om det går på min mast.)

//Filip

• fastforward

Member
    27 september, 2007 at 09:51

Köp en challenger fluido 8.3 som riggas på 460-mast – då kan du ha samma mast till ett mindre segel på ca 6.5-7.0.

Detta gäller endast om du hittar ett billigt fluido, det kanske blir billigare att köpa 490-mast + ett segel i den storleken.

Jag har 140L-bräda och kör absolut mest med 6.6 och 8.3

• jocla

Member
    27 september, 2007 at 14:53

Kan bara hålla med de andra, jag kör också i Stockholm och har (fram till idag:)) enbart haft en 145 liters bräda att köra på. Det segel som jag använt klart mest är 6.9 så en 460 mast + segel runt den storleken kan jag rekommendera. Fast det är klart, jag ligger på 72 kg så du kan nog öka på lite.

• Oregistrerad

Guest
    27 september, 2007 at 18:53

@erkan76 418254 wrote:

om man ska börja med ett segel i stockholms området “har ju inte så mycke pengar nu=/ ” ett första segel som jag hoppas kan öka till 3 st i framtiden ,har en 140 liter Scross bräda o jag väger 93 kg…..
    vilken storlek skulle ni köpa vilken använder ni oftast……

skulle säga ett 6.7-7.0 no-cam segel, fortfarande ganska smidigt men fungerar rätt ofta. större segel börjar bli lite otympligt även om det kan ge lite mer segling.

Som segel no 2 skulle jag välja en 5.5:a, sedan skulle jag nog nästan vara nöjd…

Alternativt har 7.0:an blivit sliten och det är lagom att helt byta upp sig till 7.5, 6.3, 5.2

• Oregistrerad

Guest
    29 september, 2007 at 07:07

@fastforward 418288 wrote:

Köp en challenger fluido 8.3 som riggas på 460-mast – då kan du ha samma mast till ett mindre segel på ca 6.5-7.0.

Detta gäller endast om du hittar ett billigt fluido, det kanske blir billigare att köpa 490-mast + ett segel i den storleken.

Jag har 140L-bräda och kör absolut mest med 6.6 och 8.3

blir ett komplett fluido 8,3 07á för 4000kr=)

• fastforward

Member
    29 september, 2007 at 09:16

@Oregistrerad 418748 wrote:

blir ett komplett fluido 8,3 07á för 4000kr=)

Får du med mast och bom då eller? Annars blir det ju billigare att köpa beggat.

• bicless

Member
    29 september, 2007 at 11:51

Om du bara skall ha ett segel så skulle jag tagit 7- 7,5 kvm. Du är rätt tung och får därmed ett segel mitt i registret för stockholmsvind.

Funkar hyfsat även lite vindfattigare dagar och den stora fördelen är att den troligen funkar även när det blåser 8-10 m/s, så länge det inte är allt för choppigt och du valt ett stabilt segel.

• erkan76

Member
    30 september, 2007 at 06:48

@fastforward 418780 wrote:

Får du med mast och bom då eller? Annars blir det ju billigare att köpa beggat.

japp mast, bom,förlängare,mastfot,fluido 8,3
    sittsele NP ,våtskor,nedhalshandtag,väska,o lite smått o gått allt från 2007=) tyckte det va en bra affär…..eller?

• surfen

Member
    30 september, 2007 at 07:38

@erkan76 418973 wrote:

sittsele NP ,våtskor,nedhalshandtag,väska,o lite smått o gått allt från 2007=) tyckte det va en bra affär…..eller?

Bra affär! Körde själv med ett Fluido 7,3m² förra året, går igång på minsta lilla fis. Nu är jag partisk, men vill du gå igång tidigt och få bra surf så är det ett perfekt segel. Pluss att det är otroligt lättriggat.

• schnitzler

Member
    30 september, 2007 at 12:10
    erkan76;418973 wrote:

bara 4000?
    Var köpte du det?

• challq

Member
    30 september, 2007 at 21:16

Ja, haha, vart köpte du det nånstans?
    Jäklarimej bra pris!

Page 1 of 2

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing segel fråga

You must be logged in to create new discussions.