Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing segel fråga

• tim-eriksson

Member
    30 september, 2007 at 21:45

Bara jag som kör minsta segel 6.9 på min 144 freeride… ?
    Tycker brädan blir för tok stor under 7 :S…

Funderar på att införskaffa ett 8.3 till brädan också, men så jobbigt med bom då… måste täcka in 140-230 och det blir dyrt.. :S

• nlc

Member
    1 oktober, 2007 at 10:56

Har funderat lite på att köpa det där Fluido 8.3 men har en undran å det är hur NP:s V6 & V8 i 8.0 kvm kan ha luff ~500 cm & (combact) bom 215-220 cm och Fluidot har motsvarande mått 488/215. Var sitter de extra 0.3 kvm, i ett gigantisk akterlik? Eller handlar det om olika sätt att mäta ytan (total segelsyta vs projicerad när seglet är riggat)?

• Oregistrerad

Guest
    1 oktober, 2007 at 12:07

Om du lägger ett fluido på ett segel av annat märke som uppger samma storlek nså märker man att fluidon är klart mindre. JAg gjorde detta expriment och det visade sig vara fallet.
    Jag tyckte seglet kändes betydligt mindre än 8,3 kvm när jag seglade det. Bra manövereegenskaper men mycket mindre tryck än 8,0 från annan tillverkare.

• oscar

Member
    1 oktober, 2007 at 12:18

Köp mitt Daytona 8.3 inkl carbon extenter för 3000 kr. Riggas på 460 mast.

• mrsimmer

Member
    1 oktober, 2007 at 13:43

Grattis!
    Har också ett Fluido 8.3 2007.
    Jag planar supertidigt med det seglet, före polare som kör större segel (9.0) av annat märke.
    Om det är 8.2 eller 8.4 gör inte så mycket, passar min 460 mast. Fast det är mycket segelyta högt upp så jag tror nog det stämmer rätt bra med storleken.

• nlc

Member
    1 oktober, 2007 at 14:51

@Oscar 419195 wrote:

Köp mitt Daytona 8.3 inkl carbon extenter för 3000 kr. Riggas på 460 mast.

Det är ju det jag egentligen vill! Men jag får inte för frugan…

• erkan76

Member
    1 oktober, 2007 at 18:30

@MrSimmer 419218 wrote:

Grattis!
    Har också ett Fluido 8.3 2007.
    Jag planar supertidigt med det seglet, före polare som kör större segel (9.0) av annat märke.
    Om det är 8.2 eller 8.4 gör inte så mycket, passar min 460 mast. Fast det är mycket segelyta högt upp så jag tror nog det stämmer rätt bra med storleken.

stämmer ned och uthal måtten bra på fluido 8,3…..eller har du några tips.

• erkan76

Member
    1 oktober, 2007 at 18:43

köpte det privat av en äldre man som skulle ta upp sufingen i sommras men han gav upp så han sa att det bara va riggat 4gånger o ser ut som han talar sanning,han hadde även en SCross 160 till salu…..har sj köpt en beg SCross 140 07a av surfbutiken för 5000:- så är nöjd med mina köp:grin:

• nlc

Member
    2 oktober, 2007 at 04:11

Ingen som har någon kommentar/fundering på hur (olika) segeltillverkare mäter ytan på seglet? Eller är det jag som har spårat ur i en maxiteoretisk tankevurpa?

Page 2 of 2

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing segel fråga

You must be logged in to create new discussions.