Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segel fråga

• Segel fråga

Publicerad av termit på 7 juni, 2011 vid 08:59

Jag har en 148 liter freeride bräda och en 7m^2 segel, jag har inte seglat så mycket och det går inte bra. Innan jag skaffade egna saker seglade några gånger på en mycket större bräda från 80/90talet med ett ca 4,5m^2 segel och då gick det mycket bättre.

Jag funderar på att köpa ett 5,5m^2 segel och undrar om detta kan hjälpa mig att komma igång? Jag tycker mitt segel känns stort och klumpigt, jag har svårt att hitta balansen på brädan som det är.

dr-masse svarade 13 år, 5 månader sedan 10 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • bopung

Medlem
    7 juni, 2011 vid 11:10

Från första början är det ofta svårt och tungt med ett segel i 7kvm-storleken oavsett hur stor bräda du har. Med en storlek runt 5 kvm lär du dig lättare grunderna. När de sedan sitter (kanske inte imorgon men ha tålamod…!) kommer 7 kvm att kännas lätt som en fjäder.

• mr-jibe

Medlem
    7 juni, 2011 vid 13:57

Jag började själv på ett VÄLDIGT litet segel! Jag tyckte det va bra att inte ha så mycket segel o hålla koll på utan försöka hålla balansen och tänka på vart vinden kom ifrån och vart jag skulle. Jag kör nu på ett 7.5, sedan mitten på förra sommarn, innan dess hade jag seglat 1-2månader och tyckte det gick bra 😀 En sak om du tycker det är tungt, vilket nog alla med fel teknik gör, är att göra som jag ibland när jag är lat/trött. Om seglet ligger i vattnet på ena sidan, så ställ dig på kanten på motsatt sida och hoppa lite så poppar seglet upp, då är den tyngsta biten över och bara o dra in det. Du vänjer dig förmodligen mycket fort med att det är “stort” 😉

• jr555se

Medlem
    7 juni, 2011 vid 17:51

Absolut, nu vet vi ju inte vad du har för matchvikt. (seglet ska ju matcha den senare) men du kommer inte bli ledsen att ha ett litet segel att lära dig med. Jag köpte ett 6.0 att ha som stormsegel och lära sig grejerna(igen). man planar inte men slipper lägga allt krut på att hala och hålla på..

Finns massor av beggat i de storlekarna så köp på ba!

Segla på liten bräda(shortboard) är verkligen helt annorlunda och man får tänka till lite mer, vara lite snabbare i fötterna etc.
    Träna gärna lite på land oxå, för att hitta riggens balans etc.

Den här är bra att ha som guide till segelstorlek senare:
    http://videojibe.com/featured/windsurfing-sail-size-calculator/

Och detta för tekniken om du inte redan har koll:
    http://www.guycribb.com/windsurfing_technique_holiday_DVD_0076v01.htm
    http://www.cal-sailing.org/index.php?option=com_content&view=article&id=350&showall=1
    http://www.boardseekermag.com/technique/technique.html

oj nu överöste jag dig med massa länkar.. sorry.. men de är faktiskt riktigt bra. Jem Hall (boardseekermag videona)min favvo bara för att han är i min vikt-klass.

edit. sen är ju såklart en kurs ovärdelig och kanske t.o.m vettigare än att köpa för liten rigg du kanske inte har nytta av senare 😉
    -johan

• staffomania

Medlem
    8 juni, 2011 vid 10:13

Nu vet jag inte riktigt var någonstans du kör och hur mycket du väger. Men skulle inte köpa en 5.5 till den brädan. Har en 5.5 som jag nästan aldrig använder till min 145l bräda. Köp minst ett 6.0 segel (hellre större men det hamnar lite nära din 7.0 då). Du kommer lära dig hantera seglet med tiden och i början blir det väldigt mycket dra rigg som är det som sliter mest på en (förutom att köra utan sele).

• pgvirtual

Medlem
    8 juni, 2011 vid 10:45

Termit, skaran på konfeni är nog jättebra på att ge råd (av varierande kvalitet och relevans), men du måste ge lite bakgrundsinformation!

Hur mycket väger du?

Var seglar du? Plats? Sjö eller hav? Är vinden stadig eller byig?

I vilken typ av vindar har du seglet, hur mycket blåser det i allmänhet när du seglar.

Har det varit andra vindsurfare på plats när du har tränat? Vad har de seglat?

Du säger “det gåt inte bra”. Kan du ge mera detaljer, vad tycker du att är speciellt svårt eller tungt?

• sonofisai

Medlem
    8 juni, 2011 vid 13:36

Jag är i exakt samma situation som Termit med enda skillnaden att jag har 5.5 seglet och funderar på om det är rätt? har precis skaffat grejer och har inte hunnit testa så mycket än…

Jag läser gärna era synpunkter också…

• termit

Medlem
    9 juni, 2011 vid 18:02

Tack för alla svar!

För att specificera. Jag väger ca 75kg och har en bic core 148. Med min nya bräda har jag bara speglar i havet på östkusten som varit ganska öppet. Jag kan inte säga hur mycket det blåst i m/s men mellan 3 och 10, blåser det mer blir så mycket vågor. För det mesta varit själv, den gången de gått bäst så var det en annan där som hade ett mindre segel vilket såg mycket lättare ut.

Jag tycker det är svårast att röra mig på brädan för att hitta en bra position efter jag dragit upp seglet, framför allt när jag har höger fot bak.

• bicless

Medlem
    9 juni, 2011 vid 22:19

Ett mindre segel gör det lättare för dig på en core 148 just i manövrar. Tycker 5,5 som komplement om du har en 7:a

7:an är egentligen rätt till den brädan när man väl är i stropparna, är ikrokad och kör men om du inte är där så ofta ännu gör den brädan rätt vinglig i långsamma farter.

Typ 5,5 är lättare kontrollera.

• pgvirtual

Medlem
    10 juni, 2011 vid 06:13

Bicless har alldeles rätt. För en 75 kg “nybörjare” är ett 7 m2 segel alldeles för stort och tungt att hantera. Med din vikt så blir ett 5.5 segel mycket användbart, inte bara nu, men också senare i hårdare vindar.

Med en 148 Core, ett 5.5 segel och 75 kg så bör du kunna plana i 10 m/s utan alltför mycket teknik!

• davven

Medlem
    10 juni, 2011 vid 20:42

Kör på 5.5 och nöt nöt nöt, du ska plana runt 8ms om rätt riggat.
    I dålig vind släpp ut uthalet.

Glöm inte bort och skaffa en bra fena som passar bräda/segel

• termit

Medlem
    13 juni, 2011 vid 08:50

Hur stor roll spelar det om man köper ett våg eller race segel?

• dr-masse

Medlem
    13 juni, 2011 vid 09:15

Köp ABSOLUT INTE ett race segel.

I princip alla andra går bra. Våg blir fint.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segel fråga

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.