Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › segel köp! Behöver hjälp! 5.6 eller 5.9?
-
segel köp! Behöver hjälp! 5.6 eller 5.9?
Publicerad av danne_an på 25 oktober, 2010 vid 06:39Har köpt en ny(nyare) Icon linje 4.0 4.5 o 5.0 och ska komplettera med ett större segel.
Från början så hade jag bestämt mig för ett 5.6 men nu har jag börjat fundera på ett 5.9. Blir hoppet för stort? Kan ju tillägga att jag även har en 6.5 liggande som jag har som nödraket vid mer eller mindre bomkörningar. Väger 80-85kg och åker på en 100 liter freestyle. 5.6 eller 5.9?? Besluts ångest?dr-masse svarade 14 år sedan 10 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
Varför så stort Icon på en freestyle? Om du vill ha lite mer lättvindsdrag för din vikt så känns ju Iron 5.7 helt rätt.
Personligen skulle jag dock välja XD eller Blacktip (framförallt 2011).
-
Jag kör 4.2-5.0-6.0 på 95l Fanatic Skate. Väger strax under 80kg. 4.2 och 5.0 är vågsegel och 6.0:an är ett freestylesegel. Funkar fint för mig.
-
Har en mindre freestyle wave med och jag vill ha ett segel helt i x-ply.
Så jag har redan bestämt mig för ett icon men vilket vet jag inte än? -
Jag har kört ett Icon 5.9 2010 som största segel på en Chilli 108 och nu en Skate 100. Blev förvånad över hur väl det ändå funkade för freestyle trots storleken och var det segel jag använde på alla tävlingar i år. Körde tidigare med 5.3 som störst och det funkade inte för mig som väger 85 kg. Behövde ett större segel för att plana tidigare…
Har numera Black Tip 6.0 som jag bara testat en gång och det var precis efter jag kört 3.7 och 4.2 flera dagar i sträck så då kändes det som en jävla laggårdsvägg… 🙂
Och så smyger jag in här på slutet att mitt Icon 5.9 är till salu så givetvis rekommenderar jag det…….
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=30342&title=simmer-icon-5-9-2010&cat=13
//Henrik
-
Jag har Icon 5,9 som jag använder till en FSW på 95 liter. Gillar det skarpt, det känns som ett riktigt vågsegel och funkar kalas för lättvindsvågridning. Jag hade Crossover 6,2 förut som största segel men det var inget vidare. Stelt, tungt och tråkigt. Vet inte hur jämförbart det är med Iron dock.
Tilläggas ska att jag har 5,3 som nästa segel. Men jag tror det hoppet till 5,0 skulle funka. Jag väger 82 kg.
-
Jag har kört Icon 5.9 sen Icon kom som segellinje och jag gillar det mycket. Det känns verkligen som ett lätthanterligt vågsegel med med bra drag. Men jag har också funderat på 5.6, men ett 5.9 ger ju många seglingsdagar i lättvind som i år.
-
Lutar faktiskt åt en 5.9 nu men det hade varit skoj o höra nått bra om 5.6.
-
Jag hade nog hoppat över x-ply i den storleken och kört på ett rent freestylesegel. Jag har ett 5,6 Mauisails loco och planar riktigt tidigt med det.
-
Någon som provat både 5.6 o 5.9? Kanske inte skiljer så mycket egentligen? Glappet blir aningen stort mellan 5.0 o 5.9. Har ju ändå min nödraket på 6.5 vid kass vind.
-
Jag hade gått på 5.6… Glappet blir rätt stort annars. Men 5.9:an kör jag som största och det är väldigt smidigt för sin storlek faktiskt…
-
Min röst går till 5.9kvm då jag fått lära mig att allt över 5kvm så har man cirka 1kvm mellan varje storlek, om du förstår min poäng, jag själv kör 6.2 som största, (Naish force -10) som väger väldigt lite i sig, och en 5,9 Icon hade fungerat bättre då du hade kommit igång med planingen tidigare än ett 5,6 kvm.
-
Att det blir för stort glapp 5,9 till 5,0 behöver du inte oroa dig för. Det går alldeles utmärkt. Har själv tidigare kört 6,0 och 5,0 och tyckte det var hur bra som helst. Anledningen till att jag kör 5,6 istället för 6,0 nu som största är inte att jag upplevde det som för stort glapp, utan att jag inte tycker det blir någon större skillnad i tidig planing om man jobbar lite med seglet. Det är betydligt känsligare med stort glapp när du kommer ner på små segel.
-
OK, jag freestylar inte, men väl vågseglar i ingen vind och på feta vågseglingsbrädor. 78 starka kg. För 10 år sedan hade jag en 5.9 eller till och med en superlätt 6.3 som största segel till min 90 liters lättvindsvågis. Kunde komma upp i luften och dra runt en bakåt när de med 5.3-5.7 knappt kunde plana. Men sen har jag allt mer lärt mig uppskatta små segels styrka. Med rätt teknik kan man få upp den i planing, samtidigt som ett relativt stort segel kan vara svårt att pumpa och vara aktiv med. Väl uppe i planing eller på vågen är det mycket mycket skönare ju mindre och lättare segel du har. Man får också tänka på vilken mast seglet kräver. Kan det riggas på 400 blir hela riggen lättare än med en 430. Du kan lägga dina pengar på en riktigt lätt, snärtig och hållbar 400 och en lätt lång förlängare istället för på två halvdana master (400 och 430)
De av mina vindsurfingkompisar som är duktiga freestylare verkar ha gått igenom samma utveckling, de använder mindre och mindre segel.
Såå, vill du utveckla din teknik tror i vart fall jag att du ska fundera på det mindre alternativet. I ditt fall tycks det vara 5.6. För någon annan kanske en 5.0, 5.3 eller 6.0… allt, eller i vart fall det mesta, är relativt.
/JB
-
5.7 Iron.
Perfekt som största på din fsw-bräda, utmärkt bra på din freestylem, sitter tokrätt mellan 5.0 och ditt 6.5. Bekymra dig inte om att det är mer mono i seglet, det håller. Går att rigga för bra, neutral känsla (helt klart mer neutralt än Crossover).
Logga in för att svara.