Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing segel material?

• segel material?

Publicerad av lolve på 16 juli, 2005 vid 17:14

hej
    jag surfar nästan varje dag och jag plockar nästan aldrig in mitt segel, jag undrar om det är bra för segelmaterialet ,om det ligger ute i solen för mycket(vad kan hända <-- nått specielt?). för nu på sistone har jag varit ute och surfat och haft selen i hängtamparna och det har komit kastvind och jag har flugit över seglet och det har blivit revor mad.gif

kan det bero på att seglet legat ute för mycket i solen ? confused.gif

men min windsurfing tejp fungerar bra wink.gif (håller!)

lolve svarade 19 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • jakob_s

Medlem
    16 juli, 2005 vid 17:18

Solljus dödar segel !

• lolve

Medlem
    16 juli, 2005 vid 17:34

på vilka sätt.. hur kan man märka det?

• jester

Medlem
    16 juli, 2005 vid 17:49

Monofilmen får en mjölkvit färg, och blir styvare, och med det ökar risken att du får revor i filmen. Dessutom är kolmaster inte så tåliga för stark sol heller. Jag har hört rykten om att master smällt av när dom bara legat på stranden. Iofs master på formulasegel, men ändå.

Så skall du låta grejorna ligga ute en längre tid: lägg dom i skuggan!

• lolve

Medlem
    16 juli, 2005 vid 18:21

okey. shocked.gif kan man lägga något över tex presäning? Eller?

• jester

Medlem
    16 juli, 2005 vid 18:29

Det borde blockera solens UV-strålar ganska bra. Klart mycket bättre än att inte ha pressening iaf!

• rasmus_w

Medlem
    18 juli, 2005 vid 12:47

Jag vågar påstå att det masterna inte gillar och det seglen inte gillar är rätt olika. Masten är svart, låter man den ligga i solen så blir den brännhet, och epoxi gillar inte att upphettas rejält. Det är därför masten smäller om den belastas när den ligger i solen.

• fluff

Medlem
    18 juli, 2005 vid 13:18

Har minsann för mig från gymnasieundervisningen i kemi att kolkedjorna (molekylerna) i plasten bryts ned av strålning (tex UV-ljus) och blir på så sätt både sprödare och vitare än det för seglet optimala klara/slitstarka… Detta på samma särr som en gammal mercas baklyktor från 70/80-tal som idag är i princip ogenomskinliga! Alt. prova att lägga ett CD-fodral i på hatthyllan i ett år i bilen så får du se vad som händer. Dessutom förstår man lätt vad som händer i huden när man solar mycket. Risken för hudcancer går upp (och man blir mjölkvit?) shocked.gif

• rasmus_w

Medlem
    18 juli, 2005 vid 14:27

Beror väl lite på plastens genomskinlighet i UV-området. Är den inte genomskinlig skadas bara ytan, annars skadas den rakt genom.

• fluff

Medlem
    19 juli, 2005 vid 07:11

Vet faktiskt inte! Är plasten genomskinlig, dvs osynlig för strålningen släpps ju inte heller av någon energi i plasten som kan förändra den. Precis som om man har en svart mast som definitivt inte är osynlig för strålningen och därmed blir varm? confused.gif

• lolve

Medlem
    19 juli, 2005 vid 07:31

okey.. då fattar jag varför mitt segel är så ömtåligt, låter mycket och får lätt revor i sig mad.gif frown.gif

får köpa ett nytt till hösten.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing segel material?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.