Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing segel o mast *DELETED*

• basse

Medlem
    8 september, 2005 vid 11:08

I min mening finns det inga sådana om du inte är en riktigt liten person. Jag har testat Fuego från Challenger och upplevde det som tokmjukt på 430. Bättre då att handla en sliten 460 och ett slitet 7.0 istället. Tycker jag då.

• adde

Medlem
    8 september, 2005 vid 11:45

Jag håller med pappa Basse!

/adde

• anonym-anvandare

Medlem
    8 september, 2005 vid 18:54

Serverne S2

• anonym-anvandare

Medlem
    8 september, 2005 vid 19:37

Challenger Fuego är inget freestylesegel. Det är ett freeridesegel. Tillverkas inte längre.

Challenger Morpho 7.0 2005 och Challenger Bash 7.0 2006 är freestylesegel som går att rigga på 430 mast.

• adde

Medlem
    8 september, 2005 vid 20:22

Riggas verkligen Bash 2006 på 430? tidigare har ju 6.4:an riggats på 460.

Hur som helst så upplevde jag Morpho 6.6 2004 som väldigt svampigt på 430 (luff 458). Det är alldeles för lite “skin-tension” för att bygga upp någon stabilitet.

just my 2 cents

/adde

• jgz

Medlem
    9 september, 2005 vid 07:15

Tack för alla tips.
    Ska prova ett KA kult 7.0. enligt tillverkaren ska det gå att rigga på 430….får se hur det känns

• sebbe87

Medlem
    9 september, 2005 vid 09:47

jag tror det kan bli lite väl mjukt!varför vill du ha det riggat på en 430?

• adde

Medlem
    9 september, 2005 vid 10:20

Problemet är det samma (eller det omvända!) som med småsegel…

Äger man ingen 370 mast bör man inte gå under 4.2 eftersom ‘vinsten’ i hanterbarhet vid top-end kommer vara noll. Troligen är en 4.2:a på 400 bättre än en 3.7 på 400 om det brallar på!!

För stora segel är det tidig planing som är viktigt och att rigga en 7.0:a på 430 kommer med stor sannolikhet inte ge dig några planingsfördelar relativt ett 6.5 eller tom 6.2 på 430 mast!

Jag skulle vilken dag som helst välja 3 segel och tre (passande) master framför 4 segel och 2 master, om jag tvingades göra en kompromiss som jag inte VISSTE skulle fungera! (för det finns såklart segel som klarar sig bra eller tillfredställande på “fel” mast).

/adde

• anonym-anvandare

Medlem
    10 september, 2005 vid 15:41

Nej , nån kompromiss vill jag inte göra.
    Vet mycket väl att det inte bli bra att rigga på “fel” mast.
    Severne s2 7.0 ska enligt tillverkaren riggas på 430.
    Får prova det.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing segel o mast *DELETED*

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.