Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › segel på fartyg
-
segel på fartyg
Publicerad av wims_lkp på 24 januari, 2008 vid 13:37De va nått år sen här på steffo som de va på tal om kite på fartyg. Har inte hört nått om de men nu hitta ja detta.http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article1689571.ab
ganska stort ändå.. kanske har vart uppe förr.eddie svarade 17 år, 1 månad sedan 16 Medlemmar · 24 Svar -
24 Svar
-
Dom borde ju kiteloopa den hela tiden för att generera mer kraft.
-
Det måste vara ett skämt.
Kiten ser inte så stor ut och ska dra 20 % av en mega-tanker . TJENA!
men måste vara kul jobb att sitta och styra spektaklet.
-
måste vara flysurfer…de insåg att de gick åt helvete på vanliga marknaden och behövde sattsa på nått nytt
-
Det är inget skämt. Jag tror att företaget (se http://www.skysail.de) har planer på kitar upp till 5000 m^2. Kiten är automatstyrd och körs i sinuskurvor. Med de större kitarna hoppas de kommma upp till bränslebesparingar på 50 %. Jag jobbar med provning av fartyg avseende designoptimering, så jag vet att redan besparingar på några procent är betydelsefulla. Det som är speciellt i detta fall är att ett rederi (Beluga) har beslutat sig för att satsa på detta för sina fartyg.
-
@mania 440658 wrote:
Kiten ser inte så stor ut och ska dra 20 % av en mega-tanker . TJENA!
Nej då, det är högst tänkbart med tanke på att vanliga båtpropellrar har rätt dålig verkningsgrad. Icke-planande fartyg kommer, pga vattenmotståndet, till en nivå där man nästan kan trycka i hur mycket extra kraft som helst utan att man kommer öka hastigheten nämnvärt. Jag skulle tro att det är när kiten fixar det där lilla extra draget som man kan spara in rejält på soppan (Guy, rätta mig om jag har fel). Frid!
-
Ni får säga vad ni vill… men innan jag får en länk till en seriös rapport så vägrar jag tro att en kite på 30-40m2 kan sänka bränsleförbrukningen med 20% på ett fartyg i den storleksklassen.
Normalspeed på ett fartyg ligger väl kring 18-22 knop. Har du inte ett jäkla problem med att fartvinden ofta blir dominerande? -
@Eddie 440978 wrote:
Ni får säga vad ni vill… men innan jag får en länk till en seriös rapport så vägrar jag tro att en kite på 30-40m2 kan sänka bränsleförbrukningen med 20% på ett fartyg i den storleksklassen.
Normalspeed på ett fartyg ligger väl kring 18-22 knop. Har du inte ett jäkla problem med att fartvinden ofta blir dominerande?Har för mig att kiterna var betydligt större än så men det var länge sedan jag läste artikeln. Tror det handlade om kiter på 200-250m² i dem testerna, Guy skriver typ 5000m² på gång
Mvh
Danne
-
Eddie;440978 wrote:Ni får säga vad ni vill… men innan jag får en länk till en seriös rapport så vägrar jag tro att en kite på 30-40m2 kan sänka bränsleförbrukningen med 20% på ett fartyg i den storleksklassen.
Normalspeed på ett fartyg ligger väl kring 18-22 knop. Har du inte ett jäkla problem med att fartvinden ofta blir dominerande?Instämmer.
Däremot skall en Aerofoil vinge kunna flyga 4 ggr snabbare än vinden, i teorin. -
mrmille;441034 wrote:Instämmer.
Däremot skall en Aerofoil vinge kunna flyga 4 ggr snabbare än vinden, i teorin.Phffft…:wink: Synd att inte allt funkar lika bra i verkligheten som i teorin.
Ta t.ex Slingshot LINK . va säkert skit läcker på pappret -
Det kom ingen rapport?
Intressant att den ena filmen på företagets hemsida är filmad ungefär 90% av tiden i komplett mörker. -
Har för mig att storlekarna ligger mellan 80-640kvm, och att de flyger på höjder mellan 100m och 300m, där vindarna givetvis är stabilare och starkare, så det blir rejält drag!
Logga in för att svara.