Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › segel på fartyg
-
Om vi låtsas att du dubblar kraften i en kite om den flyger på 200m’s höjd.
Så har du ungefär 1/500 000 av kraften räknat per kg på en tanker mot en kitesurfare.
Då har vi också ignorerat faktumet att du och din bräda planar, medan en tanker väldigt sällan planar. -
Eddie;441097 wrote:Om vi låtsas att du dubblar kraften i en kite om den flyger på 200m’s höjd.
Så har du ungefär 1/500 000 av kraften räknat per kg på en tanker mot en kitesurfare.
Då har vi också ignorerat faktumet att du och din bräda planar, medan en tanker väldigt sällan planar.Jojo, jag instämmer, jag känner bara att jag har för dålig koll på fysiken för att egentligen avgöra något. Varken åt det ena eller andra håller 🙂
-
Fartygstyp är klart viktig. En tanker går bara i 14 till 15 knop och har vid last litet vindmotstånd i skrovet. En modern containerbåt som gör 20+ knop med 6 till 8 lager containers på däck lär aldrig komma ifråga om att drivas med kitar. Vidare rör sig fartyg mycket långsamt relativt sett. Man mäter den relativa hastigheten i froude’s tal. En tanker ligger på ca 0.15 i froude’s tal vilket kanske motsvarar någon knop med en kitebräda.
-
Du vet uppenbarligen en hel del om fartyg.
Fast den relativa vinden skiter väl kapitalt i ”Froudes tal”? -
Nu har den kommit i hamn!
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/fartyg/article75009.eceSen ska dom visst dubbla storleken också!
-
Citerar kommentarerna:
”Carl-Diedrick – 2008-03-20 14:28
Missvisande
Ett 160 m2 segel gör absolut ingen skillnad när vi har att göra med en 10.000 fartyg, oberoende av vilka vindar som blåser högt uppe.Vi måste lägga till en nolla i ytan, allra minst (då det begav sig, drevs de stora fullriggarna på 2-3.000 ton av tusentals kvadratmeter segel).
Jag föreslår att redaktionen kollar upp sina fakta litet bättre.
Ej trovärdigt
Carl-Diedrick har rätt, min segelbåt har en spinnaker (undanvindssegel) på 150 m2 och min båt väger 6 ton.” -
Du kanske skulle citera resterande kommentarer också? Till exempel att energin ökar i kubik vid en fördubbling. Sen kanske snubben med 6-tonnaren också skulle läsa på lite om sina egna segel. Att jämföra en spinnaker som har sin buk några meter över vattenytan med ett segel några hundra meter upp. Har svårt att tro att han slänger upp sin 150 kvadratare på en slör med 7-8 m/s. Dessutom har en fullriggare helt andra förutsättningar än en modern fraktkärra. Den ena jämförelsen värre än den andra.
Blev det jobbigt nu när kite fick ett vettigt användningsområde? 😉BTW, är det den Guy Liljegren jag tror? Dvs, Guy á la finn-världscup redan på 70-talet?
-
Jag är bara skeptisk av naturen… i övrigt hänvisar jag till mina tidigare kommentarer.
Logga in för att svara.