Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segel på takräcket, hur ?

• Segel på takräcket, hur ?

Publicerad av bjornen på 3 januari, 2009 vid 19:41

Börjar bli less på att ha fullt i bilen på långresor och så ryms man bara 2 pers dessutom. Vad finns det för möjligheter att förvara seglen på takräcket utan att få veck i monofilmen. Finns det bagar där man fäster själva bagen i takräcket i stället fö att dra remmar över seglen. Dum fråga kanske men jag har ingen aning :santa:

//Björn

mexi_ svarade 15 år, 6 månader sedan 26 Medlemmar · 47 Svar
  • 47 Svar
  • stoorfaen

Medlem
    3 januari, 2009 vid 20:06

Jag tjaka en Dakine av surfspot som har just fästen utanpå (på undersidan) som man kan fästa på taket. Går även att justera i längd. Riktigt nöjd, gick på runt 600 macker.

• svennebanan

Medlem
    3 januari, 2009 vid 20:08

Pro limit session bag löste exakt det problemet för mig. De blir ju lite tunga, men va fan, det motiverar ju till högre kolhalt;).

• pss234

Medlem
    3 januari, 2009 vid 20:22

http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=19&pid=85

har en sådan och är helt ok får inte plats me mina grejor i bilen när man har hundbur så de blir och ha sakerna på taket.

• tim-eriksson

Medlem
    3 januari, 2009 vid 22:07

Äsh… bara att ta på takräcken och lasta på med några fina bagar som folk föreslår?

http://www.facebook.com/photo.php?pid=1543369&l=c321c&id=728491569

• booman

Medlem
    3 januari, 2009 vid 22:21

@pss234 523775 wrote:

http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=19&pid=85

har en sådan och är helt ok får inte plats me mina grejor i bilen när man har hundbur så de blir och ha sakerna på taket.

Den är helt suverän enligt min mening. Ungefär som en mjuk takbox…
    Kan verkligen rekommenderas.

• swe-496

Medlem
    3 januari, 2009 vid 23:18

Pryde har en sån bag också, kostar lite mer troligen men den e kanonbra.

• fastforward

Medlem
    5 januari, 2009 vid 08:41

Jag har en Pro-Limit Aero sessionbag som jag tycker funkar hyfsat. 2 bommar, 3 segel och 4 master tror jag är max men då är den ganska tung.

Fästanordningen består av en fyra grupper med hällor på undersidan så att man kan välja den som passar bäst beroende på var man har takräcket. Man drar alltså spännbanden under väskan istället för över (för att inte skrynkla seglen).

Problemet är att dessa hällor bara låser bagen så att den inte kan röra sig framåt och bakåt. Vill man att den inte ska vrida sig på taket så får man hålla på och knyta vid varje fästpunkt också vilket är ganska meckigt.

• svennebanan

Medlem
    5 januari, 2009 vid 08:56

@fastforward 523933 wrote:

Problemet är att dessa hällor bara låser bagen så att den inte kan röra sig framåt och bakåt. Vill man att den inte ska vrida sig på taket så får man hålla på och knyta vid varje fästpunkt också vilket är ganska meckigt.

Jag har den på ena sidan av taket och drar spännbandet runt ena takrailen för att den sak sitta fast i sidled så det är inget större problem imho, men lite meckigt/tidsödande att dra banden håller jag med om att det är.

En annan fördel med att ha prylarna på taket är ju att det känns betydligt säkrare om man skulle råka ut för något i trafiken. Dekapitering medelst bom, mast eller bräda känns som en lite onödig risk att utsätta sig för;).

• rasmus_w

Medlem
    5 januari, 2009 vid 09:01

@svennebanan 523938 wrote:

Dekapitering medelst bom, mast eller bräda känns som en lite onödig risk att utsätta sig för;).

“Where his head used to be, he now has surf”.

• sode

Medlem
    5 januari, 2009 vid 09:17

@Rasmus_W 523939 wrote:

“Where his head used to be, he now has surf”.

Var det inte en förlängare som Frankenstein’s monster hade genom nacken…?

• rasmus_w

Medlem
    5 januari, 2009 vid 09:33

@sode 523942 wrote:

Var det inte en förlängare som Frankenstein’s monster hade genom nacken…?

I så fall en RDM-förlängare va?

• nissex3m

Medlem
    6 januari, 2009 vid 20:18

En gammal klassisk takbox modell tidigt -90 tal, är inte lika bred som dagens boxar och det går att lägga ett gäng segel och master där och dessutom får du plats med brädorna vid sidan av på takräcket (om vi inte snackar 150 litare)…

Visst, de är fula som stryk, men billiga i inköp. Går givetvis att pimpa med diverse surfrelaterade klistermärken för att slippa påhopp i viken…

Typ, en sån här:

http://www.blocket.se/vi/19437208.htm?ca=11_s

• jester

Medlem
    7 januari, 2009 vid 12:45

Jag har en ProLimit Aero Session bag. Kanonfin bag det där, men jag tyckte att det var för jobbigt att surra upp prylarna på taket utan att dra över seglen. Så jag kör helt enkelt med spännbanden över hela bagen. Och inte får jag några veck på monofilmen. Har man bara lite segel i bagen, så fördelas trycket ganska jämt. Och våra race-prylar har ju massa lattor som motverkar detta oxå. Enda nackdelen är ju att en fullpackad väska blir tung…

• dr-masse

Medlem
    7 januari, 2009 vid 13:02

De har ju nämnts här redan, men NP “Streamlined” är väl orginalet?

Jag har två, de har hängt med länge, och är fortfarande väldigt nöjd.

• ola-h

Medlem
    7 januari, 2009 vid 13:13

Jag har en prolimit Session Aero, korta modellen, som jag inte använder säljer för 400 pix + frakt. Samma version som är på bild på länken till Surfbutiken längre upp i tråden. PM:a för mer info.

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segel på takräcket, hur ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.