Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segel problem!!!!!

• Segel problem!!!!!

Publicerad av jackeman på 14 februari, 2005 vid 07:30

Åker till Fuerte ventura sista feb….
    Om man skall välja ett segel att ta med… vilken storlek skall man då välja…? kommer att surfa runt flag beach.

surfslusken svarade 20 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • surfslusken

Medlem
    14 februari, 2005 vid 09:50

Endast ett segel? Gamblig på hög nivå.
    Jag skulle packa ner min 5,3an. Sen beror de ju lite på hur stor bräda du har o hur stor du är.
    Med en våg 5,3a kan du få köra när det är platt, och riskerar inte att missa nån bra våg dag om du har turen att pricka in en sån. Sällan de blåser mindre än 5,0a på Flag, eller norra Fuerte överhuvudtaget så här års.

Jag är iof en våg freak och föredrar du att köra frestyle/freeride så kanske du bör plocka med nåt större istället, typ 6-6.5 om du vill nöta timmar på vattnet. Själv jag står hellre på stranden me för små grejer i 5 dar än missar ett par timmars bra våg segling.

Lycka till!

• krullo

Medlem
    14 februari, 2005 vid 09:59

Mitt råd är att hyra. Släpade med en massa prylar till Cran Canaria för ett par år sedan och det var bara en massa slit utan lön för mödan. Var på Rhodos i somras och hyrde istället. Underbart att kunna ta den bräda och det segel som funkar bäst hela tiden. Om du tar med ett segel och en bräda (eller?), kommer du lägga pengar både på flygfrakten och på att hyra prylar.

• surfslusken

Medlem
    14 februari, 2005 vid 10:10

Helt rätt där. Nu fram gick inte i frågan hur länge Jackeman skulle va på Fuerte, men rör det sej om en vecka så är allternativet att hyra prylar hos gubben Ben på Flag defenitivt att föredra. Kanske även om det rör sej om 2 veckor, men däröver är det bara att plocka me eget.
    Men om du ska hyra så kolla om du inte kanske ska boka via nätet. Annars så kolla direkt när du kommer ner om du bör boka för hela tiden. Kan va mkt folk som vill segla om förhållandena är bra och då är det surt o stå där utan prylar.

• jackeman

Medlem
    14 februari, 2005 vid 10:24

Kommer vara där 1 vecka…
    Hört att surf centret inte har någon försäkring på sina grejer på flag beach!!!!! Någon som vet??
    Tänkte ta med min 112 liters Skate..och ett segel…
    Men nu blir jag tveksam!!!!!

• surfslusken

Medlem
    14 februari, 2005 vid 10:53

De är sant att Flag inte har nån försäkring. De håller ner hyr priserna. Om du kör sönder segel, bräda, knäcker mast etc får du pröjsa reparation. Men Ben brukar fixa så att du i din tur kan få ut det på din försäkring, som om du kört sönder dina egna prylar, dvs du får ”kvitto” på prylarna. Givetvis kostar de inget om de är ”normalt slitage”. Och det kostar ju dej om du pajar dina egna prylat oxå. Och kostnaden på flygat+transfer+förvaring (om du inte har bil) drar iväg.

Men ska du ha en 112a Skate me så ta med det närmaste en 6a du har. Lär väl inte va nån hit o rida vågor med den ändå?

• LARRY

Medlem
    14 februari, 2005 vid 13:37

Varför bara ta med ett segel?

Med charter brukar dom ha en viktgräns på 30 kg för vindsurfingpaketen. Det brukar bli typ 1 bräda, 2 master 1 bom och 3 segel (ca 800kr). Att ta 3 segel är väl försumbart jobbigare än 1. Jag har själv lyckats ta med 2 brädor 5 segel 2 master 2 bommar vid ett par tillfällen (väger dock närmare 50 kg).

Tycker inte du ska begränsa dig bara för att det är en vecka du ska vara borta. Du vill väll surfa minst lika gärna för det.

Hyrbil ska du väl ändå ha om du bor i Corralejo? Då kan du bränna ner till Sotavento om det blåser där och inte på Flagbeach. Tar ca 1-1,5 timme att köra dit.

Nere vid Sotavento har Rene Egli en väl utrustad uthyrning som är av betydligt högre klass än den vid Flag Beach. Kanske den största uthyrningen som finns i världen.

Lite länkar om du inte har det……
    http://www.flagbeach.com/
    http://www.rene-egli.com/2005/index.php

Mitt förslag är alltså att du tar med så mycket som möjligt eller väljer att hyra allt.

Lycka till

MVH

//Larry

• jackeman

Medlem
    14 februari, 2005 vid 14:27

OK….tack skall ni ha… nu har jag lite mera kött på benen,

• LARRY

Medlem
    14 februari, 2005 vid 14:44

Föresten. Bra att ha numret till Rene Eglis uthyrning sparat i mobilen om du vill ringa dit och kolla om det blåser innan du sätter dig 1,5 timme i bilen.
    Här har du det………
    +34649816193
    Eller tvärt om.
    Numret till Flagbeach…….
    +34609029804

//Larry

• surfslusken

Medlem
    15 februari, 2005 vid 09:22

Ska bara tillägga att om du åker ner söderut till Rene Egli i Sotavento så åk till center2, de södra. Vet att jag tjatat mkt om detta förr men om du bara är där en vecka kan såna här tips vara det som skiljer en kul dag på vattnet från en dags spotsökande i bilen.

Lycka till!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segel problem!!!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.