Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing segel riggnings problem

• segel riggnings problem

Publicerad av anonym-anvandare på 1 augusti, 2005 vid 20:05

Hej, har köpt ett nytt surfpaket med allting included…
    Nu har jag problem med mitt segel. När seglet är/ska vara riggat så löper inte lattarna med lätthet från sida till sida utan de sitter stenhårt så det går med andra ord bara att segla på ena sidan om ni fattar vad jag menar.
    Jag vet inte hur jag ska komma till rätta med detta problem. Jag har försökt att förlänga/förkorta bommen, förlänga/förkorta mastfoten mastfoten. Spänna seglet osv..
    What is the problem? Jag gissar att det finns värsta enkla lösningen.. hehe nån som kan hjälpa mig?
    please…=)

anonym-anvandare svarade 19 år, 9 månader sedan 1 Medlem · 3 Svar
  • 3 Svar
  • Knatte

Gäst
    1 augusti, 2005 vid 20:27

Försök att förlänga bommen lite. Har du riggat enligt riggspecifikationerna?
    Det låter som att du har för lite uthal och därför spänner latterna för mycket mot masten.

Men du får även lite av samma symtom, om du använder alldeles för lite nedhal också. Så mitt grundtips är: Försök att rigga enligt de angivna längderna på mast och bommen. Ett tips är, att toppen på seglet skall vara lite löst och fladdra i en eller två latter sett uppifrån om seglet är rätt riggat.

Se Gunsegels riggningstips. Alla moderna segel har ungefär samma riggningssett, därför kan detta vara en hjälp. http://www.vagryttarna.se/sv/trimtips.htm

• anonym-anvandare

Medlem
    1 augusti, 2005 vid 20:35

Ska försöka…
    Vi förutsätter att du i paketet fått en mast som är kompatibel med seglet.
    Ett vanligt misstag är att man inte drar tillräckligt i nedhalet. Följ rigginstruktionerna som står på seglet. (Luff, base etc.) Om det fortfarande ser lurt ut så tycker jag du ska gå tillbaka dit du köpte grejerna och höra vad dom säger.

• anonym-anvandare

Medlem
    1 augusti, 2005 vid 21:20

Skulle tro att ditt problem är pga av två saker. Dels har du inte dragit nedhalet tillräckligt. Man skall dra riktigt rejält mycket. Mer än man tror i början. Sedan är det nog så att när det blåser lite mer så du får drag i seglet så åker lattorna över. Mina kan vara så tighta att det är svårt att trycka över dem med handen på land men med tryck av vinden så åker de över direkt. Fråga någon på stranden som ser ut att kunna!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing segel riggnings problem

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.