Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing segel storlek på isbräda???

• maglu

Medlem
    19 januari, 2010 vid 14:40

Rasmus, så är det absolut på vatten, med det är där jag tror att det är markant skillnad på is.
    Att det bildas vågor betyder att energi förbrukas av vinden = lagre vindhastighet på låg höjd.
    Isen har mycket, mycket lägre motstånd både i mängd, turbulens (och säkert fler parametrar =). Detta gör att jag gissar att vinden i midjehöjd är i princip samma som i masttoppshöjd, på is.

Så en lös topp gör ingen nytta på is…imo

• maglu

Medlem
    19 januari, 2010 vid 14:53

Jag igen…
    Många pratar om att lösheten skulle vara för att släppa ut överskott vid byar. Men det tror inte jag stämmer (sett om detta bla på NP:s hemsida) utan anledningen är just skillnad i vindhastighet. För att få optimal skotvinkel över hela seglet med de olika vindhastigheter seglet träffas av på olika höjd, ska toppen ha en annan vinkel i optimalläget.

Det borde vara mastens flex enbart som gör att seglet hanterar byar, då flexet gör att toppen öppnar mer än optimalläget. Att rigga mer nedhal än optimal vinkel (vad den nu är) gör bara att man minskar seglets aktiva yta (kan behövas för att tåla mer vind).

Jag kan inte tänka mig annat än att detta skiljer avsevärt beroende på förhållanden, framföralt hur vattnet ser ut.
    Är det 2m vågor = massor av twist behövs eftersom jag gissar att det är extrem skillnad i vindhastighet i midjehöjd jämfört med i toppen.
    Plattvatten = Borde vara markant skillnad jämfört med vågor, mindre twist nödvändigt.
    Is = Kanske inte behövs något twist alls.

Mina spekulationer

• rasmus_w

Medlem
    19 januari, 2010 vid 15:42

Som jag förstått saken så fortsätter vindhastigheten att öka långt över masttoppshöjd och det talar för att vindhastigheten är lägre i bomhöjd än vid masttoppen även på is. Det talar för att twist gör nytta även på is. Däremot behöver man troligen mindre än på plattvatten.

• alarenset

Medlem
    19 januari, 2010 vid 17:58

Jag jobbar på dagarna så jag har inte hunnit mä å skriva, men det var 5-10 cm snö och stundtals frasig is så jag anser att behovet av stort segel var befogat. Frugan körde med 6.5 å ganska mycket nedhal medans jag satsade på jätte buk å massa fart, vilket gjorde att jag drog ifrån henne rejält… Hon brukar annars ALLTID köra ifrån mig.

Nästa gång ska jag ha bommen högst upp å mastfoten längst fram å ett ännu större segel, kanske det blir 70kmh.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing segel storlek på isbräda???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.