Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Segel till AB+ Slalom 110

• Segel till AB+ Slalom 110

Publicerad av svanvik på 29 juni, 2006 vid 13:12

Så ja, då har jag uppgraderat slalom kittet med en AB+ 110 från -05. Har desvärre inte hunnit testa den ännu men ledighet och vind måste ju sammanfalla någon gång!

Till saken! Hur stort segel tror ni kan funka. Har idag 5,5 6,5 och 7,3 vilka börjar bli lite gamla. Leker med tanken att behålla 5,5 och 6,5 vilka trots allt används minst och uppdatera 7,3 an. Frågan är hur stort segel som funkar. Till ekvationen hör att jag har en formula så jag behöver inte maximera de riktiga lättvindsdagarna då formulan ändå funkar bättre. Tanken var från början att hitta bra slalom segel där man kunde ha samma mast till något runt 7,5 och till en framtida uppdatering av 6,5an. Detta tror jag blir svårt så funderingarna har halkat över till att kanske glida upp i storlek då det troligen ändå inte går att använda samma mast till båda. Således något kring 7,8-8,0 eller kanske 8,5?

Någon som har erfarenhet av brädan eller har andra bra synpunkter kring segelgardroben.

Måtte det blåsa hela semestern!

rasmus_w svarade 18 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • oscar

Medlem
    29 juni, 2006 vid 13:19

Kolla in North! Jag kör 6.6 och 8.3 Daytona med samma 460 mast och en Carbon Extender.

Har bara kört AB+ 130 -05 och den gick bra!

• imported_macts

Medlem
    29 juni, 2006 vid 13:38

Hej,

Jag kör RS5 7,8 och kan definitivt rekommendera. Har personligen aldrig kört ett stabilare segel. Den håller du lätt ner till att det är dags att hoppa på 6,5.
    Har inte kört den AB+:en dock.

• speedjanne

Medlem
    29 juni, 2006 vid 14:53

Jag tycker också 7.8 RS5/6 eller North Warp och en 41 fena. Hur bred är brädan? 7.8 är en riktigt bra storlek för västkusten!

Öhh har funderat en stund,har du formula med kanske du skall sikta in dig på ett 7.0? Mindre segel så blir väl brädan för stor?

• the_novice

Medlem
    29 juni, 2006 vid 17:24

Det beror väl rätt mycket på hur mycket du väger och hur du vill köra. Skall du köra ren speed så tycker jag inte att man behöver så stort segel men skall man köra slalom så är det ju väldigt viktigt att ha fullt tryck hela tiden, racen förloras i vindhål och gipparna. Skulle undvika freerace segel (typ Daytona) om du gillar att ha fullt drag i grejorna, freerace segel tycker jag toppar mycket tidigare i fart förutom att dem inte riktigt håller formen på samma sätt. Jag tycker Code Red är väldiga goa segel och fyra rullar gör underverk för nedhalet…

• oscar

Medlem
    30 juni, 2006 vid 06:06

Hehe, undrar hur många seglare här på konfen (inklusive mig själv) som toppar ut innan ett freerace segel gör det…men man vill ju gärna tro sig vara lika duktigt som Bringan…..

• svanvik

Medlem
    30 juni, 2006 vid 06:39

Brädan är 64 bred och 242 lång. Den är må hända väl bred för att köra ren speed seriöst, men det ingår helt klart i planen att köpa en GPS och testa gränserna lite. Annars hoppas jag på lite slalomtävlingar till nästa år. Bygger hus i Torslanda med beräknad inflyttning i slutet av november. Då kommer det för hoppningsvis bli mer än bara helg och semestersegling.

Har en 38 och en 34 fena från Bringdal till bradan. Jag väger 95 kg och har tröttnat på att simma hem efter de sista optimistiska vändan när vinden tar slut. Därför en så pass stor bräda.

Speedjanne, jag är inte helt med på vad du menar med detta? 5,5 inser jag är för litet segel men 6,5 borde gå utmärkt tycker jag? Frågan var närmast hur stort segel som kan passa.
    ”Öhh har funderat en stund,har du formula med kanske du skall sikta in dig på ett 7.0? Mindre segel så blir väl brädan för stor?”

• rogerw

Medlem
    30 juni, 2006 vid 06:41

Tjena, jag har haft en sådan bräda under 2 säsonger, jag seglade med ett Warp 8.0 som störst, funkade helt ok!

Jag skulle rekommendera ett Neil Pryde RS4-RS6 7.8, grymmt bra segel som kommer igång riktigt tidigt men går även att hålla i mycket vind.

Min favoritstorlek på segel till den brädan var 6.6, gick som en dröm!!

Lycka Till

• speedjanne

Medlem
    30 juni, 2006 vid 07:03

Ja 6.5 går ok men skall du ha det som enda segel på en 110 litare 64bred?Hade jag utgått från 6.5 race segel så hade jag köpt en 90-95 litare (väger lika lite som dig).

Var i Torslanda skall du flytta?Jag är ofta i Hällsvik och surfar perfekt för slalom!

• svanvik

Medlem
    30 juni, 2006 vid 08:33

5,5 och 6,5 kommer jag fortsätta använda mina gamla race segel. 7,3 an är det jag använder mest och det som är mest slitet och störst behov av uppdatering. Frågan är vad som skall införskaffas. Gärna begagnat i bra skick då familj och husbygge inte är det bästa för surfbudgeten. Dessvärre är inte begagnatutbudet på raceprylar i den storleksklassen mycket att hänga i granen. Vad sysslade alla race/slslom nissar med typ 00-04?

Bygget äger rum på vägen ut mot Andalen. På vänster sida ner mot golfbanan. Så det blir inte så långt till vattent och inte långt till Hällsvik eller Björlanda heller. Ses där till våren om inte förr!

• jester

Medlem
    30 juni, 2006 vid 09:16

Skaffar du dig en modern 7.3 kommer du knappt behöva din gamla 6.5…

Problemet är ju som du nämner problemet att hitta beggade prylar. Ett annat problem är ju att för att hålla vikter mm nere, så används exklusiva/omtåliga material i rejs-prylar. Ett race-segel håller helt enkelt inte lika länge som ett vågsegel.

• the_novice

Medlem
    30 juni, 2006 vid 11:23
    Svanvik wrote:
    Vad sysslade alla race/slslom nissar med typ 00-04?

Då körde dem Formula, slalom var helt ute då…

• the_novice

Medlem
    30 juni, 2006 vid 11:28
    Oscar wrote:
    Hehe, undrar hur många seglare här på konfen (inklusive mig själv) som toppar ut innan ett freerace segel gör det…men man vill ju gärna tro sig vara lika duktigt som Bringan…..

Allt är ju relativt, frågan var väl inte hur många som Bringan kan köra skiten av på ett freerace kit utan hur många som går bättre på ett race kit jmf med ett freerace kit?

(Jag har inget emot just Daytona om det är där skon klämmer…)

• rasmus_w

Medlem
    30 juni, 2006 vid 21:00
    The_Novice wrote:
    Svanvik wrote:
    Vad sysslade alla race/slslom nissar med typ 00-04?

Då körde dem Formula, slalom var helt ute då…

Eller så hade de gått på freeridehypen och trodde järnet på att om brädarna bara seglade sig själva ännu lite mer och raf-seglen blev ännu lite lättare att hantera så skulle lyckan bli total.

Själv har jag alltid hävdat och kommer alltid hävda att det har sin tjusning att segla på prylar som kräver sin seglare och som kan vara elaka mot den som har en dålig dag eller bara inte är bra nog.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA