Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Segel till Fanatic Falcon 110
-
Ja, det är som doktorn säger billigare med ex en V8. Tänk dock på att det är skillnad mellan olika tillverkasres FreeRace-segel. V8 är ju i stort sett en RS4 utan den extremt breda maststrumpan, men vissa andra tillverkares FreeRace-segel är ett freeride-segel dom stoppat in ett par cambers i.
Fördelen med V8an är ju att dom inte är lika känsliga för master. Kör en Fiberspar 75% i mitt V8. Nu kör jag iofs en 490 iställret för 460 som det är rekommenderat, men jag kommer undan med det pga min tyngd. -
Jo, jag såg att Johan G hade åkt riktigt fort där på Haga, så det bådar ju gott att jag har en liknande bräda. Kommer nog vara en bit från dom farterna dock
Som sagt, en ca 7.8 verkar ganska optimal för den brädan, kommer man ner till 6.7 så é ju risken att det är lite för choppigt för en så pass bred bräda om man inte är på ett dedikerat speed-ställe. Antar att jag mest kommer att köra på Fituna och Gotland (Gansviken, kan vara ganska platt vid frånlandsvind (SV)) med den här brädan.
Men jag håller med, en V8 är ett riktigt bra alternativ, känns som det är NP som gäller mest eftersom jag är inkörd på det förutom på nå’ra av mina nya vågsegel. Det hela handlar ju om man tycker skillnaden i pris är rimlig, vet inte hur mycket det skiljer mellan en RS6:a och en V8:a i och för sig?
En beggad RS5:a kan ju vara ett bra alternativ också.
För övrigt tycker jag brädan är grym! Snabb och rolig att köra på! Skulle vilja testa 91:an också.
Irie Man
-
Lägger man med ordet “mast” i kalkylen så skiljer det nog rättså lätt en 5000:- mellan en V8 och ett RS6.
Neil Pryde X9 460 kostar 799 EUR
Neil Pryde RS6 7.2 800 EUR (gissar lite, har sett priser på RS5 på 799 EUR och RS6 lär inte vara billgare…)
Summa: 1599 EURNeil Pryde X6 460 kostar 429 EUR
Neil Pryde V8 7.0 2006 kostar 659 EUR
Summa: 1088 EURPriserna från looping.de (förutom min gissning på RS6)
Även om RS6 är asagrymma så vet jag vad jag skulle ta, ähum.
Speeeeeeeeeeda På!
-
Men du vet väl att det kostar att ligga på topp??
Ev. skall jag nog ta och testa ett Gun Sails Mega XS till våren. Har ju RS4 att jämföra med, så det kan bli riktigt spännande… Bara för att motsäga mig själv så undrar man ju lite lätt om en X9 funkar i ett sådant segel…
-
Ja, som FAN att det kostar!
Skall bli kul att läsa vad du tyckte om Gun när du testat!
/Mats
-
Måste ge mig in i “debatten” och påpeka, precis som doktorn skrivit att i de större storlekarna kommer troligen ett V8 göra sig bättre än RS linen. Något bättre bottendrag (förutsätter nu att det inte ska tävlas på högsta nivå), mer förlåtande och framförallt…man får två riggar istället för en (nästan iaf) för samma peng. Några speedrekord kommer inte att sättas med de storlekar du frågar efter, fort kommer det att gå men redan nu är folk över 36knop och dit kommer man bara med 7.0 och mindre samt mindre brädor(med de förutsättningar vi har här i Sverige, och det är ett fåtal seglare som kan pressa upp utrustningen i dessa farter).
Så valet att segla med V8:a tror jag är både mycket bra och ett vettigt alternativ till RS. Kolla in Robert Stavnås sessions på speedsurfing, han kör v8:or.Idag tror jag inte att utrustningen spelar så där jätte stor roll för oss här hemma, skillnade är VATTNET….den dagen vi hittar perfect water kommer nog skillnaden att visa sig mer på materialet. Men på Fituna och Gotland borde skillnaden vara mycket marginell mellan en V8 och RS.
Min rek blir att köpa V8, och lägga mer pengar på fenor, DÄR finns det fart att tjäna. -
Å andra sidan är väl inte X9 fel i ett V8 heller. När NP skickar segel till de brittiska surftidningarna så verkar de nästan alltid skicka med X9:or (eller X9 wave om det är vågsegel), oavsett vad det är för segel. Det verkar som det höjer seglens betyg lite.
-
Självklart är det så. Men nu var meningen med V8 att spara stålars. Grejen är att det faktiskt går att köra “enklare” mast än X9 i V8an. Har du knappt 7000:- över så tar jag gärna dom o köper en X9 till mitt V8…
-
Jag skulle tänka efter ett par gånger extra innan jag köpte en X9 mast efter att ha läst, hört och sett hur dåligt dom håller. Problemet är inte begränsat till formulamasterna utan gäller även slalommasterna.
Ulf S
-
Jo, det är väl där det hamnar till slut, en ny V8:a eller begagnad RS5:a, det är bara det att RS6:orna ser grymt snabba/läckra ut! Men priskillnaden är nog inte befogad, 5000:- enligt dr Masse, det var väl där jag trodde det skulle ligga också.
Hade jag bott på ett mera vindsäkert ställe så hade jag helt klart gått för en Falcon 90 istället med en 6.7-rigg typ, men jag tror dagarna blir alldeles för få på vattnet då. Därför är 110:an mitt val just nu och det går ju bevisligen att åka väldigt fort på den. Jag har åkt superöverrigad på den med min 8.1:a (jag var på väg ut med min freestyle-bräda och 5.4 men masten gick av när jag riggade och det minsta seglet jag kunde rigga då var 8.1……) och brädan klarade det bra, både choppet och kraften. Vet inte hur det skulle bli om man skulle köra den i 6.7-väder lite överriggad, om brädan är alldeles för bred då? Jag provade brädan en gång med mitt 6.2 NP Jet, men det kändes jättekonstigt! Även fast vinden var tillräcklig så kom brädan liksom inte igång, var det att fenan var för stor (44 cm) som gjorde det?
Irie Man
-
Nu blir det mer teori här… men, men… Bredden blir nog ett problem, men fenan är ju på tok för stor. Riktig rulle (typ rekordfart i Sverige) lär det inte bli, men nog kan du köra riktigt fort med typ 6.7. Fenan är dock alldeles för stor, det var nog det främsta problemet. Med tanke på brädans bredd så kan du nog kliva ned på 34-36-38 (beroende på profil och yta) fena eller nå’t. Hade faktiskt kunna gå med ännu mindre på en smalare bräda.
Kul att följa den här tråden är det, funderar ju själv på ett litet fartkit till nästa år…
Der Schpeeeeeed is here!
-
Jo, det var nog fenan som var boven, det konstiga var att jag knappt kom igång alls, var som att köra med ett ankare eller en massa sjögräs……. Ska kitta upp mig på nå’n/nå’ra fenor till i alla fall till den brädan när jag väl köper nytt segel. Funderar på att köpa en lite mindre fena till min JP Freestyle 103 också, den har ju 29 som orginal men jag är lite sugen på en Nik Baker fena (NB 25) efter att ha läst Boards test nyligen, var får man tag i dom? Var på en clinic nyligen med en av testarna där (Jem Hall) och han tyckte Nik Baker fenorna var grymma!
Irie Man
-
Svar till:
Kul att följa den här tråden är det, funderar ju själv på ett litet fartkit till nästa år…
[/ QUOTE ]
Oj! Såpass? Kul att fler o fler inser att det tuffaste man kan göra på en bräda är att åka riktigt riktigt fort…
-
ah, mitt “problem” är snarare att jag tycker att det mesta inom vindsurfing är det tuffaste man kan göra – åka fort, åka vågor, åka snett, åka cruise, åka helt enkelt!
Men jag har ju en 100% 460 mast, åsså köper jag typ en bra 7.0 – 7.5 och en slalombräda… vore rättså skoj! Det var några år sedan jag hade riktiga fortåkargrejor (Fanatic Mega Jag och några ART Blade riggar), så det vore kul att se vad nya prylar går för.
Logga in för att svara.