Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing segel till min rrd 276

• the_novice

Medlem
    2 december, 2005 vid 19:20

Jag tror helt klart på lite mindre segel till oss icke gröt älskare, dvs ngt runt 5.5 blir säkert bra om det passar till brädan….

För övrigt testade jag lite igår i askim när det blåste ca 11-13m/s med olika segel;

5.3 groove (noll cambers) och 30cm fena, toppfart 29 knop
    6.5 C2 (två cambers) och 30cm fena,toppfart 25 knop
    6.5 C2 och 34cm fena, toppfart 28 knop

Nu var det inte direkt plattvatten ev. kan man ju hålla större då…
    Tycker man har bättre kontroll över det mindre seglet och det är lättare att få upp brädan ur vattnet och enbart köra på fenan. Hade nog kunnat gott lite fortare ändå med 5.3 men tyvärr lyckades jag begrava nosen i en vågdal, blev tvärstopp i 26knop och bommen gick rakt av…. frown.gif

Är det någon som skall ut i torkels imorgon?

• rasmus_w

Medlem
    3 december, 2005 vid 01:08

Vad gäller behov av mindre segel håller jag med, men jag har en känsla av att det här med bräd/segelkompatibilitet är rätt oberoende av seglarens storlek och skicklighet. 4.5 på en formula funkar inte även om man väger 50 kilo, samma sak med 5.7 på en 60 liters vågis. Brädor har helt enkelt en ideal segelstorlek och funkar bra med segel runt den, sen beror det på seglaren vilka förhållanden den kombon faktiskt funkar i.

• Knatte

Gäst
    3 december, 2005 vid 07:10

Här fabriksuppgifterna och vad RRD tycker. (surfpullen)
    RRD Racing Downwind 276 (1998)

Lengte: 276 cm
    Breedte: 52 cm
    Volume: 92 liter
    Gewicht: 5,8 kg
    Geschikte zeilmaten: 5.5 – 6.5
    Vinbox type: Tuttle box
    Standaard vin: Spitfire Downwind 31

• the_novice

Medlem
    3 december, 2005 vid 07:21

Jäkligt lååång bräda i förhållande till bredden, när man gämför med dagens brädor.
    En annan sak är väl mastfotspositionen, och hur det funkar till moderna (och små) segel, masfotskenan har väl flyttas bakåt i stadigt takt sedan -98 i kombination med segelutvecklingen?
    På sonicen kör jag så långt bak det går med 5.3 och det blir väl ca 130 cm från tailen.

• Knatte

Gäst
    3 december, 2005 vid 07:45

Har aldrig upplevt några problem med varken nya segel eller mastfotspositionen..
    Skillnaden är ju att du har ett längre förskepp framför mastfoten och att brädan är lite smalare i både bredd och seglingsregister, jämnfört med nyare brädor smile.gif

• boman

Medlem
    3 december, 2005 vid 13:10

Svar till:

Jäkligt lååång bräda i förhållande till bredden, när man gämför med dagens brädor.
    En annan sak är väl mastfotspositionen, och hur det funkar till moderna (och små) segel, masfotskenan har väl flyttas bakåt i stadigt takt sedan -98 i kombination med segelutvecklingen?
    På sonicen kör jag så långt bak det går med 5.3 och det blir väl ca 130 cm från tailen.

[/ QUOTE ]

Jag tror att man lätt kan fimpa 300mm på 276 utan att det påverkar brädan egenskaper, det är nog mer en design att dom just då skulle vara spetsiga som spjut. Kanske man ska ta fram hyveln och dra av den några dec…. wink.gif

längs bak på mastfoten blir 128 cm på 276 så det verkar vara det samma som på dagens brädor.

• getwet

Medlem
    3 december, 2005 vid 17:13

31 fena är för stor för ett 6.3 tillsammans med 276:an kan jag säga direkt. Däremot kommer det att fungera i de lägre vindregistren, men där finns det ingen som vill vara med en 6.3:a och en 276. wink.gif
    Med 31:an kommer du garanterat att få problem i hårdare vindar med tailwalk och ofrivilliga kastfall…..
    Jag körde mycket med 28 fena till 6.6:an i hårda förhållanden (sisådär 14ms och uppåt) samt en 30 i medium (även det med 6.6:an från ca 11ms) Och med tanke på att jag väger ca 17-18 kilo mer så……blir det nog för dig att leta tag på en 28. wink.gif
    Jag har bara vid ett fåtal tillfällen kört 276:an med mindre än 6.6, upplevde den lite väl svårseglad i hårda vindar och grov sjö för att det skulle vara relevant med den 5.5:a som jag då ägde. Däremot gick det att hålla den duktigt länge om sjön var mild. Minns fantastiska repor i speedrännan på Sotavento, men det var också plattvatten. Även skräckupplevelser har infunnit sig på öppet havsegling som Gotland exempelvis. shocked.gif Min rek. blir att testa först med din 6.3:a och 31 fena samt en mindre fena innan du skaffar en 5.5:a, då vet du själv var det landar så att säga. Lägger till också att den brädan är långt ifrån vad du tidigare seglat, en helt annan karaktär, hysterisk karaktär skulle jag vilja påpeka när det går undan och choppen kommer…….men det är dj…. kul! cool.gif

Skillnaden eller “glappet” mellan en 5.8 och 6.3 är för litet på moderna slalom/speedsegel idag. Finns ingen anledning att införskaffa det. Vill man fulllinea sig bör man ligga runt 1.0-1.5 kvadrat (cirkasådär) mellan seglen. Själv kör jag 5.8-7.2-8.4-10.6. Observera att det går att öka den marginalen eftersom seglen är mycket variabla framförallt uppåt i vindstyrka. Nedåt i vindarna är dom inte alls lika flexibla.
    Vilka fenor använde vi oss av frågade du. Både Faster och jag seglade mycket med RRD:s originalfenor Downwind och Spitfire (fyfan vilket skönt namn på en fena…..) Från 28cm och upp till max 32. Kanske Boman kan fylla på här lite också?
    Kul att du införskaffat en slalom som faktiskt var en milstolpe på den tiden, bland det grymmaste man kunde segla och bara grejen att det var Bringans pryl….. cool.gif

• Knatte

Gäst
    3 december, 2005 vid 17:24

Lägger bara in en apitretare från förra året, på lillasyster 271.
    Fullt drag med Arrows Thomahawk 6.0 Kvm, 29 fena och ca 28-29 knop, när bilden tas smile.gif
    50RRD_271.jpg

• boman

Medlem
    8 december, 2005 vid 21:54

Svar till:

Svar till:

[/ QUOTE ]

Jag tror att man lätt kan fimpa 300mm på 276 utan att det påverkar brädan egenskaper, det är nog mer en design att dom just då skulle vara spetsiga som spjut. Kanske man ska ta fram hyveln och dra av den några dec…. wink.gif

längs bak på mastfoten blir 128 cm på 276 så det verkar vara det samma som på dagens brädor.

[/ QUOTE ]

Så där ja! nu heter min rrd 244, sticksågen åkte fram laugh.gif Hoppas ingen tar illa upp wink.gif

Cool va!

• boman

Medlem
    8 december, 2005 vid 21:56

…kanske mest för att den ska gå in i surfbilen som just nu är en polo….

• boman

Medlem
    8 december, 2005 vid 21:59

hmmm undrar om den inte blev lite snabbare osså grin.gif

• jester

Medlem
    8 december, 2005 vid 22:13

SER iaf snabbare ut!

Kan ju faktiskt funka riktigt bra, och det e ju så in i h-vete mycket trevligare o ha grejerna inne i bilen. Är ju lite lätt tråkigt o hålla på o binda prylar på tackräcke hela tiden..
    Väntar ivrigt på rapport efter första turen!

• Knatte

Gäst
    9 december, 2005 vid 07:08

Den ser snabb ut, men lite knubbigare smirk.gif smile.gif

• jester

Medlem
    9 december, 2005 vid 08:05

Svar till:

Den ser snabb ut, men lite knubbigare smirk.gif smile.gif

[/ QUOTE ]
    Fat is fast…

• swe170

Medlem
    9 december, 2005 vid 08:34

Tjena Boman, starkt att våga ta steget att ta fram sticksågen ! Jag går själv i samma tankar med min RRD78 men är lite rädd att sabba brädan helt. Mailade Roberti Ricci the man himself och frågade om det var en bra idé att såga av hans bräda för att göra den bättre…..av någon anledning så har han inte svarat på mailet smirk.gif

Är mycket nöjd med brädan men efter att ha seglat Hypersonic och nu Manta så känns en bräda som är 278 väääldigt lång.

Lite osäker på årsmodell på min Avantslalom 78 är det ngn som vet mera om -år och specs för denna bräda ?

Hoppas du får en tidig premiär så du kan informera om din RRD244 flyger över vågorna eller kommer att gå rakt igenom choppet med härliga kastfall !

/Mats Hovde

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing segel till min rrd 276

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.